jonole Startet 16.April.2014 Del på Facebook Startet 16.April.2014 (redigert) Jeg har nettopp montert ny plotter i seilbåten min - en B&G Zeus Touch 7. Den forrige plotteren hadde jeg montert på taket over luka ned til båten, den nye har jeg felt inn i veggen ved siden av inngangen - på bildet ser dere ny plotter + feste for den gamle: https://baatplassen.no/bildearkiv/34/34455/plotter.jpg. Jeg merker at det tar veldig mye lenger tid å få gps-fix med den nye plotteren (1 - 2 minutter) og er bekymret for om plasseringen påvirker mottakerforholdene slik at jeg bør anskaffe ekstern antenne? Noen som har erfaringer med dette? Redigert 16.April.2014 av jonole (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 16.April.2014 Del på Facebook Svart 16.April.2014 Du kan jo se signalstyrken på satellitterne på skærmen? Det kan man på Simrads tilsvarende. Så kan du jo vurdere om den modtager dårligt Sitér dette innlegget Link to post
jonole Svart 17.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.April.2014 (redigert) Det ser vel ut som signalene er i svakeste laget (dette bildet er tatt ca fem minutter etter at jeg skrudd på strømmen...) Har derfor bestilt en ekstern antenne - en Simrad GS25 som i tillegg gir mulighet for radar-overlegg. Jeg seiler mye alene og vil nødig at utstyret svikter når det sjøer seg til :-) Redigert 17.April.2014 av jonole (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 17.April.2014 Del på Facebook Svart 17.April.2014 Rart at den innebygde antenna ikke fungerer bedre. En standard smarttelefon eller et nettbrett klarer dette greit selv om de er plassert nede under dekk hos meg. Har en Garmin 720 ved rattet og den får fix tvert. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Mulligan Svart 17.April.2014 Del på Facebook Svart 17.April.2014 Smarttelefon og nettbrett har AGPS. GPS mottageren vet hvor den er før den leter etter satelitter. MacBook gjør noe lignende for å bruke stedstjenester, find-my-Mac og lignende. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.