Jump to content

Volvo Penta MD2030: hull i bunnpanna


Belly

Recommended Posts

Gledet meg til årets første seiltur sist søndag. Da jeg kom ombord og inspiserte forholdene, fant jeg 4 liter (=all) motoroljen i kjølsvinet! :cryin: Motoren er en Volvo Penta MD2030 som har gått 800 timer, fin & velholdt å se til (jeg overtok båten i høst, og har ingen grunn til å tvile på at forrige eier har fart fint med båten). Kjente med fingeren under motoren, og fant et i aktre hjørne på babord side en ru liten fordypning i panna, med litt oljesøl rundt. OK: Årsak funnet, og bunnpanna må skiftes, det er greit (selv om motoren må løftes og hele historien vil koste tid & penger). Det som likevel plager meg mest er følgende: HVORDAN kan dette skje??? :headbang: Har hørt at disse pannene er i aluminium, og det skal vel en del til før det ruster (for å si det mildt)? Kan det være snakk om en elektrisk feil som fører til galvanisk tæring? Noen som har opplevd noe lignende?

Redigert av Andreas (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Aluminium ruster ikke, men kan irre. Er bunnpannen malt er det mest trolig at det er vanlig stål. Det vanligste med alu som er støpt er at den sprekker. Dette kan skyldes ytre påkjenninger eller feks plugger som er skrudd til for hardt. Alu er ikke glad i saltvann og tror derfor at det er behandlet for å tåle slikt. Skulle det være noe galt med dette vil det irre og til slutt føre til lekkasje. Dette har jeg ikke opplevd med bil motorer. Der er sprekker det vanligste når det gjelder aluminium. Skal du ta ut motoren selv så ikke vask den. Da er det lettere for en motor mekaniker å se hvor problemet startet.

Redigert av dux (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...