Belly Startet 4.April.2005 Del på Facebook Startet 4.April.2005 (redigert) Gledet meg til årets første seiltur sist søndag. Da jeg kom ombord og inspiserte forholdene, fant jeg 4 liter (=all) motoroljen i kjølsvinet! Motoren er en Volvo Penta MD2030 som har gått 800 timer, fin & velholdt å se til (jeg overtok båten i høst, og har ingen grunn til å tvile på at forrige eier har fart fint med båten). Kjente med fingeren under motoren, og fant et i aktre hjørne på babord side en ru liten fordypning i panna, med litt oljesøl rundt. OK: Årsak funnet, og bunnpanna må skiftes, det er greit (selv om motoren må løftes og hele historien vil koste tid & penger). Det som likevel plager meg mest er følgende: HVORDAN kan dette skje??? Har hørt at disse pannene er i aluminium, og det skal vel en del til før det ruster (for å si det mildt)? Kan det være snakk om en elektrisk feil som fører til galvanisk tæring? Noen som har opplevd noe lignende? Redigert 4.April.2005 av Andreas (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Rune B. Svart 4.April.2005 Del på Facebook Svart 4.April.2005 (redigert) Aluminium ruster ikke, men kan irre. Er bunnpannen malt er det mest trolig at det er vanlig stål. Det vanligste med alu som er støpt er at den sprekker. Dette kan skyldes ytre påkjenninger eller feks plugger som er skrudd til for hardt. Alu er ikke glad i saltvann og tror derfor at det er behandlet for å tåle slikt. Skulle det være noe galt med dette vil det irre og til slutt føre til lekkasje. Dette har jeg ikke opplevd med bil motorer. Der er sprekker det vanligste når det gjelder aluminium. Skal du ta ut motoren selv så ikke vask den. Da er det lettere for en motor mekaniker å se hvor problemet startet. Redigert 4.April.2005 av dux (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.