MR Swe Posted April 16, 2014 Share Posted April 16, 2014 Hej. har laget ny dørk i teakfiner til båten. Har tenkt og lakke det men med hva? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
GEHU Posted April 16, 2014 Share Posted April 16, 2014 3 lag med blank polyurethane 2komp lakk og avslutte med 2 lag matt eller silke. Det har jeg god erfaring med.Blank først da den er mer UV stabil og hardere enn matt. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars Kirkeng Posted April 16, 2014 Share Posted April 16, 2014 Jeg synes epifanes lakk er best... Dette tror jeg er smak og behag. Pen jobb du har gjort der! :) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Christensen Posted April 17, 2014 Share Posted April 17, 2014 (edited) Enig med GEHU! Gjorde samme jobben i fjor med mine dørker. La dog ikke på silkematt (tror jeg) Viktig å la PU-lakken herde skikkelig før den tas i bruk, en ukes tid er å anbefale. Hos oss ble det så fint at det nå kun er tøfler og barbeint som er "tillatt" om bord! Edited April 17, 2014 by Christensen (see edit history) Quote Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post Share on other sites More sharing options...
MR Swe Posted April 17, 2014 Author Share Posted April 17, 2014 Er det espifanes lakk ?? Eller har du noen link til den? Er det vanskligere med 2 komp lakk en feks espfanes teaklakk? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Christensen Posted April 17, 2014 Share Posted April 17, 2014 (edited) Vi brukte en 2 komp fra Teknos, lagt på med sprøyte, jeg har ikke lakkert mye og jeg syns det var lett, lakken kunne legges i fyldige strøk, la kanskje litt tykkere enn anbefalt. Anbefaler også å frese ned til eventuelle løfteringer før lakkering, da får du lakk på veden der også og løfteringene blir nedfelt og helt flush med overflaten. Jeg antar at 2k fra Epifanes bør være minst like god, bare pass på å få en lakk med godt uv-filter! Edited April 17, 2014 by Christensen (see edit history) Quote Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post Share on other sites More sharing options...
MR Swe Posted April 27, 2014 Author Share Posted April 27, 2014 Bruket dere pensel eller rull ? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
MR Swe Posted June 5, 2014 Author Share Posted June 5, 2014 GEHU... jeg tar det 3 lagret med poly. 2 komp i kvell,, men de 2 avslutande lagerne skal det vare vanlig lakk eller 2 komp det og?? "3 lag med blank polyurethane 2komp lakk og avslutte med 2 lag matt eller silke" Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Nysv1 Posted June 5, 2014 Share Posted June 5, 2014 Jeg har god erfaring med Jotun Ravilakk. Bruker denne på trebåten, både utvendig og innvendig. Denne er 1-komp, men allikevel svært slitesterk. Fin å jobbe med, og kan tynnes med whitespirit. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
MR Swe Posted June 9, 2014 Author Share Posted June 9, 2014 ingen som har lakke 3 lag med blank polyurethane 2komp lakk og avslutte med 2 lag matt eller silke. Jeg er klar med 3 første lagerne med undrer hvilken lakk jeg skal bruke på det 2 siste Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
GEHU Posted June 9, 2014 Share Posted June 9, 2014 Bruk samme som du har brukt bare matt/silke ! Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
MR Swe Posted July 24, 2014 Author Share Posted July 24, 2014 dørken er på plass men hva bruker dere på undersiden av dørken? Lakk? Olje eller kansje epoxy? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts