Jump to content

Kan man "stole" på en eldre motor? Svakheter på Bedford

Roger og Olina

Recommended Posts

Hei. Vi har en Bedford 100hk i båten. Dette er en eldre motor som har stått i en buss som ble kondemnert etter en skade den fikk. Bussen hadde da gått snaue 24.000km

Motoren går som en klokke, bruker lite olje og ble overhalt for ca 10 år siden. Jeg vet at en aldri kan stole på en motor. Men jeg kjenner lite til Bedford og hva disse er gode for.

Jeg og konemor er ute i all slags vær, med få unntak. Da er det viktig å kunne stole på motor og gear så langt det lar seg gjøre.

Noen som vet om disse motorene har noen svakheter en bør være oppmerksom på?

Du har et meget dårlig utgangspunkt dersom du sjølv er i tvil og ønsker andres overbevisning for å stole på... synest eg.

Men eg skal hjelpe deg litt. Enkle bygde motorer (uten mykje elektronikk)er meir pålitelig en andre. Tungbygde motorer er meir pålitelig i aldringen en andre. Har motoren fått årlig oljeskift ved varm motor så er det fullt mulig den kan bli 100år. Då er det bare tæring igjen å tenke på, feks på sjøvannskjølt oljekjølere til motor og gear, og eksosbend og varmeveksler, og nokre maskiner har sjøvannskjølt eksosmanifoil. Du kan vanskelig bli garantert trygg på tæring. Vanskelig å finne. Eg hadde slappa av og stolt på en gammel bedford. Ha vhf og RS medlemsskap og drivanker slik at båten holdes baug mot bølger.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Ser klart hva du mener Sæbø. Vi har nettopp fått denne båten hjem fra Porsgrunn. Det som gjorde meg litt urolig, var at på veien hjem så ønsket tidligere båteier en sms når vi la til for kvelden på veien. Han sa: en kan jo aldri vite med eldre motorer. Motoren har så vidt meg bekjent fått god pleie. Før vi gikk fra Porsgrunn, så byttet jeg dieselfilter og noe småpell. Tidligere eier hadde allerede byttet olje og filter. Dette er jo en stor og tung rekke sekser med max turtall på 2500 o/min.

Vi har både VHF og RS medlemskap, men bør nok også ha ett drivanker.

Hyggelig av deg å komme med noen ord :smiley:

Mvh

Roger

Jeg har ikke peiling på motorer, bare for å ha sagt det med en gang.

Men for 20 år siden hadde jeg en Bedford lastebil(74mod) med en Perkins motor(90hk) som hadde gått 90000km. Når jeg startet den, og den startet alltid med en gang, så var det vanskelig å forestille seg at den noengang ville stoppe igjen. Den malte som en katt, og jeg stolte på den 100%.

Snakk med den og syng for den, og du har en venn for livet!

Don't worry - be happy! :yesnod:

Jeg ser at du ikke har oppgitt egen alder. Men er du ikke altfor ung, så er det mulig at Bedford'en overlever deg. Når det gjelder deler og mer innsikt, så tenker jeg du finner noe her, folk som det går an å kontakte: http://www.lancingmarine.com/

Hulda er utstyrt med en amerikansk V8 plukket ut at en amerikansk pickup, som var ny i 1985. Den motoren må tas på land og skytes for å få den til å ta kvelden. Ikke noe problem med gamle motorer, så lenge man ikke tar ut for mange hk.

Redigert av Hulda (see edit history)

En motor kan du vel bare stole på i den grad du kjenner motorens tilstand. Om du tar den ut og overhaler den, bytter pakkningerog evt lager, så vil du etterpå kjenne den. Da kan du stole på motoren relativt til det arbeidet du har lagt ned. Ellers så bærer motoren i stor grad sine hemeligheter med seg. 10år siden overhaling, det er jo en stund. :-/

Aileen ll

Hei. Vi har en Bedford 100hk i båten. Dette er en eldre motor som har stått i en buss som ble kondemnert etter en skade den fikk. Bussen hadde da gått snaue 24.000km

Motoren går som en klokke, bruker lite olje og ble overhalt for ca 10 år siden. Jeg vet at en aldri kan stole på en motor. Jeg og konemor er ute i all slags vær, med få unntak. Da er det viktig å kunne stole på motor og gear så langt det lar seg gjøre.

Overhale hva legger en i det? En skal følge rutinene i manualen.
Gamle enkle motorer går bare de får diesel og luft i rett mengde og de går til du skyter de med hagle.
Hva har du på tanken og kan du kontrollere at det ikke er vann og annet groms der ?
Det er dritt på tanken som " alltid " stopper en diesel og det skjer i litt ruskevær..
Har en 100hk Ford fra 1977 som er så vidt innkjørt.
Vet om en Ford som ble byttet ut etter 84000 timer, den gikk men, var utslitt han en si.

Ser klart hva du mener Sæbø. Vi har nettopp fått denne båten hjem fra Porsgrunn. Det som gjorde meg litt urolig, var at på veien hjem så ønsket tidligere båteier en sms når vi la til for kvelden på veien. Han sa: en kan jo aldri vite med eldre motorer.

Unnskyld, mulig han ikke stolte helt på de nye eierne, det er lett for å kjøre alt det remmer og tøy kan tåle, bare en er utenfor synsvidde,
og ikke kjører etter det manualen sier om fullfart.
Eller han var seriøs og følte ansvar for dere i "ny båt" og ville høre at dere var kommet vell i havn. Ting kan hende.
Følger en manualen sin anvisning om rutinene, skal en motor bare gå og gå og helst hele året.
Nå kommer noen til å hyle om kaldstart og hvor farlig det er, da burde det være mange bilmotorer som dør i ung alder.
Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Skal man kunne stole på noe så handler det om tillit.. Selv mener jeg en fint kan stole på en gamme motor, om den aldri har sviktet en.. Så det å stole på både båt, motor eller mennesker handler om at man har fått bygget opp tillit over tid.. Bruk motoren og erfare selv, en kan ikke bruke andres vurderinger om man kan stole på noe.. Hør på gangen til motoren, og gi den foreskreven service.. Så tror jeg en gammel motor er like pålitelig som en nyere, om den bare er behandlet rett... Man stoler mer og mer på en ting, etterhvert som man selv erfarer at den ikke svikter en..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Takker for alle gode tilbakemeldinger. Motoren maler som en katt og har ikke til nå vist noen tegn på spesiel slitasje eller ulyder. Har nå kjørt den i ca 50 timer. Men som jeg skrev, så ser jeg på forumet at enkelte motorer kan ha noen svakheter. Så luftet dette på bagrunn at motoren er fra 1973 og at jeg aldri har vært borti Bedford før...

Mvh

Roger

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...