Roger og Olina Startet 16.April.2014 Link til dette innlegget Startet 16.April.2014 Hei. Vi har en Bedford 100hk i båten. Dette er en eldre motor som har stått i en buss som ble kondemnert etter en skade den fikk. Bussen hadde da gått snaue 24.000km Motoren går som en klokke, bruker lite olje og ble overhalt for ca 10 år siden. Jeg vet at en aldri kan stole på en motor. Men jeg kjenner lite til Bedford og hva disse er gode for. Jeg og konemor er ute i all slags vær, med få unntak. Da er det viktig å kunne stole på motor og gear så langt det lar seg gjøre. Noen som vet om disse motorene har noen svakheter en bør være oppmerksom på? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 16.April.2014 Link til dette innlegget Svart 16.April.2014 Du har et meget dårlig utgangspunkt dersom du sjølv er i tvil og ønsker andres overbevisning for å stole på... synest eg. Men eg skal hjelpe deg litt. Enkle bygde motorer (uten mykje elektronikk)er meir pålitelig en andre. Tungbygde motorer er meir pålitelig i aldringen en andre. Har motoren fått årlig oljeskift ved varm motor så er det fullt mulig den kan bli 100år. Då er det bare tæring igjen å tenke på, feks på sjøvannskjølt oljekjølere til motor og gear, og eksosbend og varmeveksler, og nokre maskiner har sjøvannskjølt eksosmanifoil. Du kan vanskelig bli garantert trygg på tæring. Vanskelig å finne. Eg hadde slappa av og stolt på en gammel bedford. Ha vhf og RS medlemsskap og drivanker slik at båten holdes baug mot bølger. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Roger og Olina Svart 16.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.April.2014 Ser klart hva du mener Sæbø. Vi har nettopp fått denne båten hjem fra Porsgrunn. Det som gjorde meg litt urolig, var at på veien hjem så ønsket tidligere båteier en sms når vi la til for kvelden på veien. Han sa: en kan jo aldri vite med eldre motorer. Motoren har så vidt meg bekjent fått god pleie. Før vi gikk fra Porsgrunn, så byttet jeg dieselfilter og noe småpell. Tidligere eier hadde allerede byttet olje og filter. Dette er jo en stor og tung rekke sekser med max turtall på 2500 o/min. Vi har både VHF og RS medlemskap, men bør nok også ha ett drivanker. Hyggelig av deg å komme med noen ord Mvh Roger Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 16.April.2014 Link til dette innlegget Svart 16.April.2014 Jeg har ikke peiling på motorer, bare for å ha sagt det med en gang. Men for 20 år siden hadde jeg en Bedford lastebil(74mod) med en Perkins motor(90hk) som hadde gått 90000km. Når jeg startet den, og den startet alltid med en gang, så var det vanskelig å forestille seg at den noengang ville stoppe igjen. Den malte som en katt, og jeg stolte på den 100%. Snakk med den og syng for den, og du har en venn for livet! Don't worry - be happy! Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 16.April.2014 Link til dette innlegget Svart 16.April.2014 Stabile motorer Bedfordene lite feil med de ....det største problemet kan nok desverre bli å få tak i deler til den når noe ryker så da kan det bli litt jobb å finne tak i noe som passer ....men ....er du heldig og passer godt på den så kan den vare lenge uten problemer Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Hulda Svart 16.April.2014 Link til dette innlegget Svart 16.April.2014 (redigert) Jeg ser at du ikke har oppgitt egen alder. Men er du ikke altfor ung, så er det mulig at Bedford'en overlever deg. Når det gjelder deler og mer innsikt, så tenker jeg du finner noe her, folk som det går an å kontakte: http://www.lancingmarine.com/ Hulda er utstyrt med en amerikansk V8 plukket ut at en amerikansk pickup, som var ny i 1985. Den motoren må tas på land og skytes for å få den til å ta kvelden. Ikke noe problem med gamle motorer, så lenge man ikke tar ut for mange hk. Redigert 16.April.2014 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
aileenll Svart 16.April.2014 Link til dette innlegget Svart 16.April.2014 En motor kan du vel bare stole på i den grad du kjenner motorens tilstand. Om du tar den ut og overhaler den, bytter pakkningerog evt lager, så vil du etterpå kjenne den. Da kan du stole på motoren relativt til det arbeidet du har lagt ned. Ellers så bærer motoren i stor grad sine hemeligheter med seg. 10år siden overhaling, det er jo en stund. :-/ Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
Roger jo Svart 17.April.2014 Link til dette innlegget Svart 17.April.2014 (redigert) Hei. Vi har en Bedford 100hk i båten. Dette er en eldre motor som har stått i en buss som ble kondemnert etter en skade den fikk. Bussen hadde da gått snaue 24.000km Motoren går som en klokke, bruker lite olje og ble overhalt for ca 10 år siden. Jeg vet at en aldri kan stole på en motor. Jeg og konemor er ute i all slags vær, med få unntak. Da er det viktig å kunne stole på motor og gear så langt det lar seg gjøre. Overhale hva legger en i det? En skal følge rutinene i manualen. Gamle enkle motorer går bare de får diesel og luft i rett mengde og de går til du skyter de med hagle. Hva har du på tanken og kan du kontrollere at det ikke er vann og annet groms der ? Det er dritt på tanken som " alltid " stopper en diesel og det skjer i litt ruskevær.. Har en 100hk Ford fra 1977 som er så vidt innkjørt. Vet om en Ford som ble byttet ut etter 84000 timer, den gikk men, var utslitt han en si. Ser klart hva du mener Sæbø. Vi har nettopp fått denne båten hjem fra Porsgrunn. Det som gjorde meg litt urolig, var at på veien hjem så ønsket tidligere båteier en sms når vi la til for kvelden på veien. Han sa: en kan jo aldri vite med eldre motorer. Unnskyld, mulig han ikke stolte helt på de nye eierne, det er lett for å kjøre alt det remmer og tøy kan tåle, bare en er utenfor synsvidde, og ikke kjører etter det manualen sier om fullfart. Eller han var seriøs og følte ansvar for dere i "ny båt" og ville høre at dere var kommet vell i havn. Ting kan hende. Følger en manualen sin anvisning om rutinene, skal en motor bare gå og gå og helst hele året. Nå kommer noen til å hyle om kaldstart og hvor farlig det er, da burde det være mange bilmotorer som dør i ung alder. Redigert 17.April.2014 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Sydvesten Svart 17.April.2014 Link til dette innlegget Svart 17.April.2014 Skal man kunne stole på noe så handler det om tillit.. Selv mener jeg en fint kan stole på en gamme motor, om den aldri har sviktet en.. Så det å stole på både båt, motor eller mennesker handler om at man har fått bygget opp tillit over tid.. Bruk motoren og erfare selv, en kan ikke bruke andres vurderinger om man kan stole på noe.. Hør på gangen til motoren, og gi den foreskreven service.. Så tror jeg en gammel motor er like pålitelig som en nyere, om den bare er behandlet rett... Man stoler mer og mer på en ting, etterhvert som man selv erfarer at den ikke svikter en.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Roger og Olina Svart 17.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.April.2014 Takker for alle gode tilbakemeldinger. Motoren maler som en katt og har ikke til nå vist noen tegn på spesiel slitasje eller ulyder. Har nå kjørt den i ca 50 timer. Men som jeg skrev, så ser jeg på forumet at enkelte motorer kan ha noen svakheter. Så luftet dette på bagrunn at motoren er fra 1973 og at jeg aldri har vært borti Bedford før... Mvh Roger Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.