Jump to content

Røyk ut veivhusventilsjon og oljepåfyllings lokket


ipo

Recommended Posts

Heisann! Fikk omsider starta igang aq130! Justerte tomgang og alt roet seg ned! Etter en liten stund la vi merke til det kom en del røyk ut veivhusventilasjonen, samt litt ut oljepåfyllingslokket, lukten er vanskeligt å identifisere var svak i lukt, som igkenn kunne minne om bensin, men det kan være hjernen spilte meg ett puss! Den blei litt varm i toppen noe som kan være eira termostt, den skal it i morgen for å ses på. Men er denne røyken, er et normalt?

Link to post
Share on other sites

Det er ikke unormalt med litt røyk fra gamle motorer.

Du bør sjekke om røyken er hvit, blå, sort osv. da det kan si noe om hvor den kommer fra, er den mer blåaktig er det olje, og litt røyk er ikke unormalt på en eldre motor.

Sjekk også pluggene dine for å se at de ikke sotes, og det som kanskje er mer interessant, er det trykk i veivhusventilasjonen og påfyllingen, og øker trykket ved høyere turtall, i så fall er stempelringene slitne.

Link to post
Share on other sites

jeg vil si den er temmelig hvit, når slanmgen til ventilasjonen lå intill båten så fukta det litt, nett som damp på en måte.. jeg skal undersøke litt i morgen tidligt så svarer jeg! kom meg endeligt innpå forumet, har vært nede for meg noen timer.

Link to post
Share on other sites

Hei

 

En motor som har stått en stund, kan ha litt kondens den skal kvitte seg med når den blir varm. Hvis oljen ser ok ut, og motoren ikke viser andre sykdomstegn, er det bar å kjøre en times tid å se om det gir seg. Dette er standard prosedyre for oss hver gang vi starter opp motoren i krysseren etter vinteropplag.

Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.
Medlem av Forbundet Kysten

Link to post
Share on other sites

Liten update: fikk til skikkelig kjøling, der vi missforstod en pakkning som i utgangspunktet ikke skulle slippe vatten gjennom raiseren, med dette fikk vi kontrollert termostaten, og fikk ledet kjølevatnet i riktig rettning! Med det sagt så sank tenperaturen en del ja. Blei mindre røyk både av veibhus ventilasjonen og toppedeksenet, noe er det der enda men ikke på langt nær så mye som tidligere. Igjenn så pulser det ut toppdekselet noe som forteller meg att motoren er overhalt men ikke skiftet stempel fjører osv. Jaja sier no jeg og kjører på fordet om, til den prisen jeg kjøpte båten og en "overhalt" motor, så er det ikke så gale til en bra båt å være! En annen ting som er på tapete. Er att oljetrykket stiger til topps, her er det ikke noe stigende den bare smeller i toppen av måleuret ved oppstart, satser på det er defekt måler eller viser. Om ikke så konverterer jeg den til kompressor, for maken til trykkstigning har jeg aldri sett før mekanisk ;-)

Link to post
Share on other sites

ikke i påsken, skal få tak i en slik tester! jeg er og kan være enig med deg i det utsagnet der, jeg har en motor til, men jeg vet ikke om ejg gidder å legge i mer penger før jeg har testet motoren skikkeligt.

denne motoren som er ny er som sagt overhalt, men har ikke vært konservert, på den måtten så satt den seg fast på sylinder 2 fra svinghjulet. så jeg tror synderen er der, vil det være farligt å rase rundt med dette da?

Edited by ipo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Som tidligere nevnt, trykk i motoren som øker ved turtall, eller for den saks skyld pulserende trykk, er nesten alltid slitte stempelringer, og i noen tilfeller urunde eller skadede sylindre, begge deler fører til såkalt "blow by".

Link to post
Share on other sites

tryket er konstant i det motoren tenner! så i første omgang blir det litt kjøring med det, jeg gir litt F¨¨¨¨, er ikke aktuelt å begynne å demontere på en motor til, på en anen side så kan jeg kose meg og kjøpe marinepakkninger og div til den andre som ligger i verkstaden og stelle den i stand i stedenfor. vil ikke tro det er akutt farligt å kjøre med det så sant så det ikke er for gøyt trykk

Link to post
Share on other sites

igjenn litt merkeligt en har giddet å montere ny kam, div pakkninger rundtom uten å ta en status-sjekk på stempler og div :S

jeg ordla meg kanskje litt feil igjenn, jeg skal først bytte oljetrykks giver og sjekke den

Edited by ipo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dersom det er slappe stempelringer så kan du helt fint kjøre med det, det ender som regel med at de blir så slappe at motoren ikke orker å dra båten lengre, eller at det havarerer av andre ting før den tid.

Link to post
Share on other sites

en annen ting, går litt i rykk og napp mens en tenker, ville motoren vært lettstarta om det var så stor slitasje att den havarer hvert øyeblikk? starter som regel ut å måtte pumpe på gassen engang.

Link to post
Share on other sites

Hvis det bare er tankene dine som går i rykk og napp, men motoren går jevnt og fint- så kjør på. Starter motoren lett, så har den kompresjon under oppstart. adeneo never blow by. Du kan også ha slakke ventilstyringer, kan også gi mengder med oljedamp. Skru ut tennpluggene og se om de er sorte, kokser igjen osv.

Link to post
Share on other sites

Jepp er nok tankene som kommer i deler ;-) derav litt flere poster i steden for en stor, hehe! Motoren går jevnt, som sagt starter enkelt og går jevnt, ca 1000rpm og den er medgjørlig med varm motor kn den gå lavere! Jeg skal sjekke pluggene i dag aå kommer heg tilbake og refererer. Du kan ha rett ang ventiltettnknger/styringer for det følger ikke med i overhalingsettet penta selger, må kjøpes løst, noe som i andre sett pleier å følge med. Så kjenner jeg meg selv og på andre att det er meget muligt motoren er blitt montert med dei oakkningene som følgte med

Edited by ipo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...