gekko78 Startet 17.April.2014 Del på Facebook Startet 17.April.2014 Har kjørt tanken nesten helt tom og har nå dieseldyr i hele systemet. Ujevnt turtall på slutten av kjøreturen, så begge filtrene er nok rimelig gjentettet. Forhåpentligvis har ingenting kommet forbi filtrene. Rengjorde først vannutskilleren og oppdaget da at det ikke kom ny diesel fra tanken. Fylte på 10 liter diesel, men det kom fortsatt ikke diesel ut, så røret fra tanken er tett det også.Planen er å blåse luft i drivstoffrøret fra vannutskilleren tilbake til tanken for å få noenlunde ren diesel tilbake til vannutskilleren og så stenge tanken og tømme den. Da kan det som evt er av dieseldyr i røret fra tanken fjernes fra vannutskilleren før jeg bytter filtre.Bortsett fra påfyllingen er tanken helt lukket uten noen form for åpning, så det er ikke mulig å komme til for rengjøring, men den har tømmeventil, så jeg kan i teorien få ut mesteparten av gjørma om den kan løses opp med noe slik at den blir tyntflytende nok til å passere gjennom tømmeventilen. Så kan det som er igjen drepes med Bio Protect e.l. når tanken fylles etterpå.Finnes det noe som kan løse opp denne slimete gjørma? Vil helst unngå å skjære hull i tanken for å få ut svineriet. Er det noen som har erfaring med hva som skjer når den er tatt knekken på? Leste et eller annet sted at den størkner og blir hard. Det høres ikke bra ut om man ser for seg at det har kommet dieseldyr forbi filtrene. Er det andre problemer som kan oppstå om det har kommet dieseldyr så langt som forbi filtrene? Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 17.April.2014 Del på Facebook Svart 17.April.2014 Slammet som du ser i filteret og som ligger i bånn av tanken er ikke levende dieseldyr, disse usynlige bakteriene lever i skiktet mellom diesel og vann og det er avfallet som kommer til syne. Du kommer nok ikke utenom å ta hull på tanken. Jeg har tidligere rengjort dieseltanker med høytrykksspyler med varmt vann. Sitér dette innlegget Link to post
valvolainen Svart 17.April.2014 Del på Facebook Svart 17.April.2014 Hvis du skal spyle bakover i tanken må det som er igjen av dritt ut igjen i retning filteret før eller siden. Sjangsen er stor for at det er den dagen du har lite diesel og det er veldig dårlig være. Holder med dieseldahl, enten lager du et mannlokk, eller tar deg inn gjennom det som allerede er der. Er det mulig, så går det også an å ta ut tanken og vaske den gjennom påfyllingen, da kan du riste og helle ut tilbake gjennom påfyllingen. Sitér dette innlegget Link to post
gekko78 Svart 17.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.April.2014 Slammet som du ser i filteret og som ligger i bånn av tanken er ikke levende dieseldyr, disse usynlige bakteriene lever i skiktet mellom diesel og vann og det er avfallet som kommer til syne. Du kommer nok ikke utenom å ta hull på tanken. Jeg har tidligere rengjort dieseltanker med høytrykksspyler med varmt vann. Takk for svar. Så det går ikke å løse opp slammet på noe vis så det kommer igjennom tømmeventilene? Bakteriene er vel ikke hovedproblemet så lenge de kan drepes med f.eks. Bio Protect? Sitér dette innlegget Link to post
gekko78 Svart 17.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.April.2014 Hvis du skal spyle bakover i tanken må det som er igjen av dritt ut igjen i retning filteret før eller siden. Sjangsen er stor for at det er den dagen du har lite diesel og det er veldig dårlig være. Holder med dieseldahl, enten lager du et mannlokk, eller tar deg inn gjennom det som allerede er der. Er det mulig, så går det også an å ta ut tanken og vaske den gjennom påfyllingen, da kan du riste og helle ut tilbake gjennom påfyllingen. Vel, det er egentlig snakk om TO faststøpte tanker på ca 250 liter hver, så de kan ikke så lett snues opp ned og tømmes. :) Planen var som sagt å stenge tanken etter å ha blåst opp det tette røret og så tømme tanken for slam. Vet ikke om det er mulig. Derfor lurte jeg på om slammet kan løses opp så det kommer ut tømmeventilene. Motorstopp i dårlig vær vil jeg helst unngå ja :) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 17.April.2014 Del på Facebook Svart 17.April.2014 Bakteriene er lett å kverke. Slammet etter dem må fjernes mekanisk. Hvis du ikke har mannlokk, så er den situasjonen du nå er i et eksempel på viktigheten av å installere et slikt. Jeg kjenner ikke til noen kjemisk tiltak som løser opp avfallet etter dieseldyr. Et av tiltakene Hulda gjør er å ta en prøve fra bunnen av tanken etter hver fylling for å sjekke om jeg har fått pumpet om bord vann og/eller dieseldyr. Denne sjekken har ført til at mulige tilvekster av dieseldyr har blitt fjernet omgående. Man bør fylle diesel fra plasser som har en viss omsetning hele året. Og i hvert fall ikke være første kunde etter at en fyllestasjon åpner om våren. Sitér dette innlegget Link to post
jossjur Svart 17.April.2014 Del på Facebook Svart 17.April.2014 Hei. Kjedelige greier dette med dieseldyr, her er det dessverre sjeldent enkle løsninger. Har selv hatt samme problem på to tanker. Mine tanker er lange og smale med 3 slingringskott . Problemet er at hvis du har flere kammer i tankene dine er ofte åpningene mellom rommene så små at ved bare ved å skylle fra ene enden vil du ikke få nok bevegelse i den veska som du vasker med for å få dra dritten ut. For å være hel sikker bør du lage mannhull i tanken slik at du kommer skikkelig til, og tillegg får tørket ut tanken etterpå. Hvis du ikke lager hullene for store er det ikke noe problem å lage lokk og pakninger. En kan også kjøpe ferdige lokk med flenser og pakninger. Jeg skar hull med en 125mm hullsag laget lokk på 150mm aluminium ( har aluminiumstanker ). Så la jeg lokket over hullet og boret hull gjennom lokk og tank samtidig ( boret hull med ca 5cm avstand totalt 8 hull ), så gjenget jeg med 5 mm gjengetapp i tanken. Etter dette skrudde jeg 5 mm skruer fra innsiden av tanken og ut. Så brukte jeg en flytende pakkning fra Loctite og la rundt kanten på hullet, la lokket over skruene og trekket til med mutre. Har ikke hatt problem med lekasje i tankene etter dette. Lykke til, og håper det ordner seg Sitér dette innlegget Link to post
gekko78 Svart 17.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.April.2014 Kjedelige greier ja. Passer veldig dårlig å starte et prosjekt med å lage mannlokk nå i fiskesesongen. Tenkte å få bort så mye som mulig av slammet nå, fylle tanken og tilsette Bio Protect, bestille en haug med filter, tømme vannutskilleren ofte og utsette mannlokket til sommeren og håpe på det beste.Vet ikke hvor mye slam det er i tanken. Har aldri opplevd at det siste av to dieselfiltre er synlig tilsmusset. Er kanskje bedre da å la være å tilsette Bio Protect til jeg har fått fjernet alt slammet til sommeren hvis det gjør at slammet størkner og blir hardt. Sitér dette innlegget Link to post
Mysigt Svart 17.April.2014 Del på Facebook Svart 17.April.2014 fort gjort å lage mannluker, jeg monterte inn to slike i tanken, http://www.maritim.no/interior-eksterior/luker/inspeksjonsluke/wema-insp-luke-tett-diam-115mm- tok en halvtime ca Sitér dette innlegget Livet är inte bara sprit.....kroppen måste ha øl också.. Link to post
DieselDahl Svart 17.April.2014 Del på Facebook Svart 17.April.2014 Det er godt mulig at en kraftig industrisåpe har god virkning sammen med spyling men du kommer ikke unna å montere mannlokk. Våtsuger kan sikkert også være en god idé. Bioprotect bør du bruke uansett for å hindre ytterligere bakterievekst. Sitér dette innlegget Link to post
All In Svart 17.April.2014 Del på Facebook Svart 17.April.2014 Jeg byttet grovfilter i dag, etter bekymring fra Worry II. Ikke uten grunn kanskje? Så jeg har nok litt dieseldyr å hanskes med jeg også. Fikk tips om å bruke en pumpe å suge slammet ut. Sitér dette innlegget Link to post
-Luna- Svart 17.April.2014 Del på Facebook Svart 17.April.2014 Akkurat ferdig med å rydde opp etter dieseldyr. Tømte hele systemet for diesel med olje sugen pumpen. Kom til i diesel tankene ved at demontere tankmålerene (5cm hull). Demonterte slangene til vannutskiller og brukte vakumslangen her også. Ren diesel og nye filtre etterpå :-) Sitér dette innlegget Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375 Link to post
Roger jo Svart 17.April.2014 Del på Facebook Svart 17.April.2014 (redigert) Akkurat ferdig med å rydde opp etter dieseldyr. Tømte hele systemet for diesel med olje sugen pumpen. Kom til i diesel tankene ved at demontere tankmålerene (5cm hull). Demonterte slangene til vannutskiller og brukte vakumslangen her også. Ren diesel og nye filtre etterpå :-) Da burde du gjøre som "klugg" så slipper du flere sjauer. Til pumpe er det mange muligheter (Bilteme fra 30 kr) Det blir ikke dieseldyr i en tank som er fri for vann. #7Link Her er et forsøk på å skissere hva jeg ønsker. Spørsmålet er altså hva jeg trenger av rørtyper og dimensjoner, gjennomføring, kuleventil etc. Er det greit med bare åpen gummistuss nederst, eller en sil av noe slag? Mulig jeg får kyndig hjelp over disken hos TESS her i Tønsberg ved å ta med denne skissen? Det er, etter hva jeg kan se når jeg har en liten skvett diesel nedi der, et symbolsk fall mot høyre (akter) i tanken. Og når jeg skal drenere tenkte jeg invitere de tyngste karene jeg finner i havna til å ta et fotbad på badeplatformen, slik at vannet med sikkerhet samler seg i det hjørnet. Bunnplata i tanken er bratt skrånende tverrskips, slik jeg har forsøkt å illustrere. Redigert 17.April.2014 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.