Jump to content

Ny fart i salget av fritidsbåter

mgjell

Recommended Posts

Bra med omsetning, øker salget så stiger prisene, slik er det bare.

Jeg solgte nettopp min båt, her ble det fire budrunder før det stoppet, båtlivet er på tur opp.

Edited by John_Kr (see edit history)

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Da må vi få vite hvilken båt og prisklasse! Tror nemlig at mange av 80/90-tallsbåtene fortsatt skal bli krevende å selge grunnet mye urealistisk prising.

Tror ikke dette er entydig. Helt tydelig at mindre båter til under 350 000 har bra salg, men tror fortsatt det er tregt mellom 500 og 1 mill.

Og noen har nok behov for å prate opp salget nå etter magre år. Spørsmålet er om det finnes valide data som støtter en faktisk oppgang, eller er det bare en følelse?

mvh Bergen Dørk

Båtforhandlern er vel som husmeglerne. Sier konsekvent at "nå går markedet oppover"...

Forhandleren i artikkelen har jo sagt at bunnen er nådd de 2 foregående årene også, og tok feil... Nå tror jeg nok at markedet for mindre båter opp til et par og tyve fot med utenbordsmotor har det bedre enn 80-90-talls bruktbåter.

Kk

Markedet virker vel ganske normalt nå. Noen bruktbåter selges på et blunk mens de som krever et dypdykk i lommeboka og kanskje en tur i banken omsettes på et normalt nivå etter hva jeg opplever. Altså må man regne med at båter taper seg i verdi, tidligere regnet mange de store luksusbåtene som investering da inflasjon og prisstigning mer enn spiste opp rentekostnaden. At det er færre bruktbåtannonser på finn.no kommer av flere forhold: tiden hver annonse blir stående er redusert, det er sesongvariasjoner og de som trodde de kunne få igjen mer enn de ga har gitt opp og tatt tapet. Etter en korrigering av markedet blir endel kjøpere sittende på gjerdet og når det går noe tid kommer de ned og handler. Det er vel ingen som regner med noen ny bonanza med det første så selv om markedet er friskmeldt blir ikke alt solgt til forlangende pris. Forøvrig savner jeg et system på finn.no alà eBay hvor annonsen kan listes som auksjon med minstepris, skjult eller åpen, eller med prisantydning med begrenset tid og nedtelling og også "kjøp nå". Ved et lagret eller tilfeldig søk kan du få opp avsluttende auksjoner først.

Edited by DieselDahl (see edit history)

Som flere her sier, selvsagt ønsker forhandlerne å snakke opp markedet. Og ja, det kan tenkes at daycruisere og mindre båter er i ferd med å løsne. Har snakket litt med de store seilbåtforhandlerne om dette. Der rapporteres det fremdeles om treghet, tildels stille tider, og håpet om bedring ligger iallfall et år til frem i tid.

Mvh,
SY Vilma Benita, Beneteau Oceanis 43, (Tidligere 4_Vinder)

• 2 weeks later...

Her tror jeg man skal skille markedet i mindre og større båter. Som artikkelen i BA også bemerker, så er det snakk om båter opp til 5-600.000 og da snakker vi vel om hyttebåter og weekendcruisere.

Jeg snakker en del med W-Yacht om dagen siden jeg handlet båt med deres assistanse og de var på båtmessen i Bergen denne helgen med blant annet en Dofour seilbåt til under millionen. Laber interesse og de hadde aldri sett denne messen med så få besøkende tidligere.

Dette firma er meget ærlig i sin kommunikasjon og jeg tar hva disse gutta sier uten skepsis. Det er en del forhandlere der ute som gjerne vil "snakke opp markedet".

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.