Jump to content

Victron multipluss lader kneler når jeg switcher over på generator


zoltan

Recommended Posts

Hei

 

Har nettopp instalert generator ombord, en Phasor 3,5 KW(kubota/Markon) alt virker helt utmerket bortsett fra at ladderen en

Victron multipluss 40/24/1600 bare kobler ut når jeg vender over til gensett, alt virker normalt 236volt 50 Hz +/- 1% (Målt)

Vrir jeg tilbake på landstrømm kommer den tilbake på 10 sek, noen tips?

Alle andre apparater funker helt utmerket, TV, PC, varmtvann, alt

Link to post
Share on other sites

Er ikke 236V noe høyt? Vet ikke hvor kresen Victronen er for slikt. Mulig du bør forsøke å justere ned turtallet på generatoren en aning?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Javel, jeg måtte justere ned turtallet da enkelte strømbrukere begynte å tulle. Multiplussen fungerte vel Ok etter hva jeg husker. Mener jeg lå på rundt 250V

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Ingen som har noe mening om dette? Hva sier Farco?

 

Vel, Farco har ikke fått noen henvendelse om dette, og da er det vanskelig å hjelpe. Det er derfor overraskende å finne ut at det er opprettet en tråd om dette her. Det er ikke ofte jeg er på (i hvertfall ikke på fritiden), så det var flaks at jeg så denne tråden nå.

 

Dette problemet med MultiPlus mot generator oppstår ikke ofte, men er dessverre svært vanlig på små og billige generatorer. Til info er dette også beskrevet i bruksanvisningen.

 

Det lar seg enkelt løse med et PC program du kan laste ned fra Victron's hjemmesider, og et interface du kan bestille hos oss. En UTP cat. 5 RJ45 kabel (nettverkskabel) må du også ha. Har du MultiControl Panel, kan kabelen til dette benyttes.

 

Som sagt er dette svært enkelt, men er du usikker på fremgangsmåten, "guider" jeg deg gjerne gjennom hele prosessen på telefon.

 

Du skriver at alt annet virker. Hvis det betyr at det utstyret som virker, er koblet direkte på generatoren, tyder dette på at anlegget er feil installert.

 

Kontakt oss på e-post eller telefon på tirsdag, så ordner det seg. :wink:

Redigert av Farco (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Farco, hva er problemet for laderen?

 

For å si det på en "folkelig" måte, så er MultiPlus som standard ganske "kresen" på strømmen. Dette fordi inverteren må fase seg inn på strømmen fra generatoren, for å kunne "switche" over på inverter på under 20ms(!) når 230V blir borte. Den fungerer faktisk som en UPS. Den aksepterer derfor ikke strømmen den får fra enkelte generatorer. Spenning og frekvens kan ligge godt innenfor, men dette har med hva slags teknolgi som er brukt i spenningsregulatoren på generatoren. Dette skjer som sagt relativt sjelden, og gjelder stort sett kun kondensatorstyrte synkrongeneratorer eller asynkrone generatorer.

 

Med det ovvennevte konfigurasjonsprogrammet kan man gjøre MultiPlus mindre "kresen".

Link to post
Share on other sites

Låner tråden bittelitt:

Sendte deg en e-post jeg Farco, med spørsmål om kjøp av litt utstyr.

Du får se på den når du har tid. God påske !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Takk Farco. Vet ikke hvordan trådstarter bytter fra landstrøm til generator. Hos oss (Mastervolt anlegg) er det et tidsstyrt relee som etter 8 sekunder slår over til generatoren. Da har generatoren fått tid til å stabilisere seg før den tar over. Den samme forsinkelsen når vi ligger uten landstrøm.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...