Jump to content

Gratis oppdatering av elektroniske kart? Forbrukerkrav?

mons

Recommended Posts

Kystverket tilbyr nå kartleverandørene gratis oppdatering av kartmaterialet kontinuerlig.

Vi må - iallefall til de fleste leverandørene- betale godt for oppdatering.

Bør ikke et manglende skjær i kartet vurderes på samme måte som en sikkerhetsmangel på en bil og medføre tilbakekalling, evt gratis oppdatering?

Kan vi få forbrukerrådet og forsikringsselskapene med på et slikt krav?

Noen som har kvalifiserte tanker om hvordan dette tar seg ut i lovverket vårt?

Hvilke kart har gratis oppdatering i dag?

Mons

Kystverket tilbyr nå kartleverandørene gratis oppdatering av kartmaterialet kontinuerlig.

Vi må - iallefall til de fleste leverandørene- betale godt for oppdatering.

Bør ikke et manglende skjær i kartet vurderes på samme måte som en sikkerhetsmangel på en bil og medføre tilbakekalling, evt gratis oppdatering?

Kan vi få forbrukerrådet og forsikringsselskapene med på et slikt krav?

Noen som har kvalifiserte tanker om hvordan dette tar seg ut i lovverket vårt?

Hvilke kart har gratis oppdatering i dag?

Hei

Selvfølgelig må vi fortsette å arbeide for gratis gode uptodate kart......., slik at vi har best mulig sikkerhet for båt og mannskap når vi er ute på tokt!

Som mange andre så har også jeg oppdaget store forskjeller (-og mangler) i de forskjellige kartleverandører / kartplotter leverandørene!

Under planlegging av turer og som hovednavigeringsplotter, bruker jeg OpenCPN på laptop'en og så kan jeg legge inn korrigeringer/ tilleggsinfo i funksjonen "Layer" i Rutebehandleren i programmet.

Dette kan være ting som jeg finner bl..a ved å bruke andre Referansekartkilder på nettet som Gule sider, Norgeskart o.l.

Disse kildene skal jo være helt ajour hele tiden med de siste oppdateringene som er å få fra de offisielle kartdatabasene til Kartverket!

Jeg har denne sesongen også tatt i bruk mitt nettbrett, som en enkel backupløsning / nødplotter eller i praksis brukes den nå som sammenligningsalternativ nr 2 plotter!

Mitt valg falt på Navionics sin app Boating HD på mitt Samsung Galaxy Tab2 10,1 " nettbrett, og jeg er meget fornøyd med mulighetene....!

NB!

Navionics har en funksjon i de fleste av sine apper, der brukeren kan legge inn viktige "markeringer" som skjær, nye staker og bøyer o.l............, som enda ikke er kommet med i de offisielle kartene!

De har nå iår en kampanje sammen med KARTVERKET om å få alle som vet om eller oppdager uregelmessigheter og ting som mangler på kartene i f t virkeligheten, - om å bruke tilbakemeldingsfunksjonen til å få det markert "umiddelbart" i bl.a. Boating HD.

Etter hva jeg forstår så vil alt det rapporterte bli sjekket og dobbelsjekket......., for så å bli tatt med i de offisielle kartdatabasene og f.eks. også papirkart utgivelsene fra Kartverket

Som det står på denne kampanje -websiden, så er KARTVERKET klar over og regner med at det er over 35.000 skjær / rocks som ennå ikke er rapportert og merket i de offisielle kartene!

Kanskje vi alle kan bidra til raskere å få disse skjærene, stakene, grunnene, bøyene og annet viktig for sikkerheten med på kartene.....?

Her er linken til kampanjen fra Kartverket/Navionics http://www.navionics...and-karteverket

Lykke til alle sammen og ha en fortsatt fin båtsesong!

:sailing::seeya:

Redigert av Seastar (see edit history)
  • 2 uker senere...

Fordi det er så kjekt å ha så skal det være gratis. Beklager men den "kjøper" jeg ikke. Om du har så lyst synes jeg du skal laste ned disse dataene fra Kystverket og tilegne deg den kunnskapen som skal til for å tilrettelegge dette for våre kartplottere og deretter legger du det ut tilgjengelig for alle. Verre er det ikke. Din tid er tydeligvis gratis! Og det ville blitt satt stor pris på!

Jeg er ikke skrudd sammen slik at jeg opplever det som riktig at jeg skal kreve at andre skal jobbe gratis for meg fordi det er kjekt for meg. Jeg stiller gjerne opp for andre og håper andre også synes det er så kjekt at de også gjør tjenester for andre.

Jeg har tro på at modeller for prising vil måtte ta hensyn til at det er mulig å skifte til iPad og andre veier til kartinfo. Og at plotter/kartleverandører nom vil gjøre dette bedre etterhvert. Navionics som jeg bruker til min Raymarine, har en årlig kost på EUR 99,- for å holde sjøkartene oppdatert. Det oppfatter jeg som meget rimelig og verdt pengene.

Fordi det er så kjekt å ha så skal det være gratis. Beklager men den "kjøper" jeg ikke. Om du har så lyst synes jeg du skal laste ned disse dataene fra Kystverket og tilegne deg den kunnskapen som skal til for å tilrettelegge dette for våre kartplottere og deretter legger du det ut tilgjengelig for alle.

Hvis man bare kunne laste ned dataene fra Kystverket/Kartverket, men disse må man dessverre kjøpe enda. Hvis man kunne lastet dem ned vile man kunne brukt dem direkte i OpenCPN eller hvis de var "frie" kunne man integrert dem i OpenSeaMap.

Men ellers er det rett det du sier. Selve kartene er ikke det man betaler for, men det som kommer rundt kartene som havneinformasjon, bilder osv.

PS! Ingenting er GITT GRATIS. Quote fra Statkart:

Kartverket lanserer nå en ny nedlastingsportal for elektroniske kartdata til sine distributører som produserer sjøkart for fritidsflåten. Dette innebærer at alle kartprodusentene som abonnerer på kartdata fra Kartverket vil få tilgang på oppdaterte data døgnet rundt hele året.

Redigert av eiaro (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...