Svensk Posted April 17, 2014 Share Posted April 17, 2014 Ja så har första stora båt som drar mycket sjö passerat under Smögenbron. :nonod: En Norskflaggad båt med namn xxxxx x 18 x 5 m Princess?? passerade under Smögenbron i 9,7 knop. Lurigt med AIS. :confused: Kommentar fra moderator: Båtens navn anonymisert Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Chilli Solbris Posted April 17, 2014 Share Posted April 17, 2014 Jeg lover å holde det svenske gjesteflagget høyt og farten svært lav! Møter jeg noen som de du beskriver bør jeg kanskje ha et svenkst flagg i hekken på båten.......... Synd at ikke farten holdes lav nok! Quote Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post Share on other sites More sharing options...
MaSa Posted April 17, 2014 Share Posted April 17, 2014 Ja og med navnet på båten så er eier bare en liten tlf unna :/ Firmabåt ifra Tønsberg dette her! Send han en sint e post :) Quote Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøgutt Posted April 17, 2014 Share Posted April 17, 2014 Idioter er det jo over alt desverre. Møtte en 50 foter utenfor Roan I nord-trøndelag for noen år siden og den tvang meg til en kraftig unnamanøver. Han kjørte sikker på autopilot og gad ikke å slå den av pga så "små" båter som kommer I veien. Har jo vært noe hets her tidligere ang store båter som kjører arrogant og hensynsløst. Og grunnen er vell at de synes veldig godt når de gjør dumme ting. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Posted April 17, 2014 Share Posted April 17, 2014 Nå ligger xxxxx x i Smögen. Håper du tok en snapshot av passeringen. Så er det bare å sende over til Kustbevakningen, og de tar seg en tur over for en liten prat. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Svensk Posted April 17, 2014 Author Share Posted April 17, 2014 Borde kanske det men om vi alla skriver om dessa galningar här så kommer det att minska. Hadde det inte vart sådant skitvänder så skulle jag dratt till Smögen och snacka med han och ett bilde av han och satt in här. Kanske grymt men effektivt Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Kaskazi Posted April 17, 2014 Share Posted April 17, 2014 Har ligget mye i Haselösund og observert tilsvarende tullinger mange ganger. Har veldig hastverk når de er på båttur. Synes nesten som om det er en proporsjonal sammenheng mellom båtstørrelse og mangel på folkeskikk. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Draco24styling Posted April 17, 2014 Share Posted April 17, 2014 Eller så liker de seg ikke på sjøen. Og vil fort i land Quote Norske båter er best! Link to post Share on other sites More sharing options...
Svensk Posted April 18, 2014 Author Share Posted April 18, 2014 Är det någon som vet vem som äger denna båt xxxxx x ?? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
MaSa Posted April 19, 2014 Share Posted April 19, 2014 Fant det på Skipsregisteret registrert på ett firma og lokalisert i Tønsberg Quote Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post Share on other sites More sharing options...
mons Posted April 19, 2014 Share Posted April 19, 2014 (edited) Jeg synes ikke noe om å bruke en slik side for å henge ut folk som ikke har fått direkte beskjed om at det skjer. Jeg prøver å oppføre meg skikkelig på sjøen, men det er nok mange forskjellige oppfatninger om hva som er skikkelig. Kan man for eksempel forvente at folk går under 7 knop i hovedleiene langs kysten slik at alle kan ha kaffeserviset på bordet der, eller skal vi forvente at folk gjør sjøklart og tåler litt bølger i leia? Da mener jeg selvfølgelig ikke at man skal lage monsterbølger tett inntil seilbåter og snekker, men holde tilbørlig avstand. Kanskje noen som ikke liker sjø bør holde seg i utkanten av leia? Med Ais, skipsregister, vhf og kameraer i hytt og pine kan slike hendelser dokumenteres og tas opp direkte med den det gjelder. Hvis man ikke har ryggrad til å ta direkte kontakt med båtfører ligger Ais-data lagret hos kystverket i flere år. Ingen problem for kustbevakningen eller politi å sjekke hvis dé får en telefon. Snakk med den det gjelder eller send i det minste en melding på sms før slikt legges ut på nett med identifikasjon. Mons Edited April 19, 2014 by mons (see edit history) Quote Mons Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Posted April 19, 2014 Share Posted April 19, 2014 Jeg har ikke tenkt å opptre som lærer eller politi overfor slik berme. Om xxxxx x er en utleiebåt, så er det sannsynligvis folk om bord som er kvalifisert for å føre en så stor båt. De er mao fullt på det rene med hvilke skader for høy fart kan forårsake. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
S/Y Emma Posted April 19, 2014 Share Posted April 19, 2014 xxxxx x er 18 meter, noe som skulle tilsi at minst én om bord har D5L... Quote Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Posted April 19, 2014 Share Posted April 19, 2014 Og om man tar en titt på området xxxxx x passerte, så vil man se at det er mange brygger her. Og nokså trangt og traffikert farvann. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Posted April 19, 2014 Share Posted April 19, 2014 Jeg synes ikke noe om å bruke en slik side for å henge ut folk som ikke har fått direkte beskjed om at det skjer. Snakk med den det gjelder eller send i det minste en melding på sms før slikt legges ut på nett med identifikasjon. Jeg er enig. Med det navnet på båt og gjeldende hjemmehavn er det åpenbart for lokale hvem det er. Ha ryggrad til å ta det opp med den det gjelder. BP har også et ansvar for personvern. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Mizar Posted April 19, 2014 Share Posted April 19, 2014 (edited) Er enig i at det er myndighetenes jobb å oppdra folk. Men det skader ikkek å hjelpe dem litt heller. Da er det viktig å fremføre budskapet på en slik måte at hensikten oppnås, og ikke slik at det blir krangel om "hvem som har rett". -Så er det ikke 5 knops fartsgrense innenfor 50 m avstand fra land fremdeles da? Ellers handler dette om å TA HENSYN, det handler ikke om at de som befinner seg langs leia skal gjøre "sjøklar" for fartsfantomer midt i leie. VISE HENSYN. På vannet har man ingen rettigheter, bare plikter. Det er mye hyggeligere å slå av farten og gli gjennom vannet, når man vet at man gjør det for at andre skal trives bedre. Dessverre tror jeg at mange ikke forstår hva dette innebærer. Man blir litt ruset på seg selv og egen fortreffelighet, egen båts fortreffelighet og mange har mistet evnen til å sette seg inn i andres situasjon. Derfor må vi ha regler. Og som alltid, er dette fordi det er noen få som ødelegger for de mange. Da er tanken nær å luke dem ut. Men det krever ressurser fra det offentlige, så jeg tror det er riktig å ta kontakt med "synderen" og forklare vedkommende hvordan ting henger sammen. Hvisw det ikke oppfattes, eller tas til følge, får man koble inn mer ansvarlige folk, som politi eller andre. Men jeg tror det skal mere til enn store bølger i ei trang lei for å miste båtlappen. I biltrafikken stryker man visstnok til førerprøven hvis man kjører så fort i en vannpytt, at de på fortauet får klærne ødelagt av sølevannet bilen spruter. Det er ingen som sier at de på fortauet skal gjøre seg "sjøklare" ved f.eks. å kle seg med regntøy. Jaja... måtte bare si noe. Edited April 19, 2014 by Propell1 (see edit history) Quote Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post Share on other sites More sharing options...
Svensk Posted April 22, 2014 Author Share Posted April 22, 2014 5 knops fartbegränsning är 5 knop oavsett var det än är. Genomfarten i Hvstensund, passagen förbi Tanumstrand, Hamburgsundskanalen, Sotenkanalen och mellan Kungshamn och Smögen är 5 knops begränsning känt för de flesta. För de som inte känner till detta står skyltar på land, uppmärkt i sjökort och är även märkt i de flesta plotter sjökort och program. Samma som på land skall var och en förvissa sig om vilka hastigheter som gäller. Ju större båt ju viktigare att hålla lagstadgade hastigheter även om hastigheten även gäller för minsta jolle. Drar båten stor sjö vi lagstadgade hastighet är det andra lagar som träder i kraft och därmed begränsar hastigheten inom vissa områden på dessa stora båtar/fartyg. Vet inte hur stor effektiviteten är hos Norska sjöpolisen men kan svara på att den Svenska sjöpolisen och kustbevakningen så är års är obefintlig. Då du som tycker jag saknar ryggrad inte känner mig framstår klart. I min omgivning är jag snarare känd för att vara rakryggad och stå för mina åsikter (inte lätt för dig att veta) Om tid och möjlighet funnits skulle jag absolut kontaktat ansvarig på båten och garanterat förklarat mina åsikter och på 4 språk om skulle behövas. Att man skall kunna ha porslin på bordet i båten handlar det inte om men däremot inte att klara vågor från en 18 metersbåt i över 9 knop där max tillåtna hastighet är 5 knop och vilka skador som kan uppstå och då främst på personer.(personvern) ?? Om dessa folk i båt skall nämnas här i BP med båtens namn kan säkert diskuteras länge och åsikterna går säkert isär men jag kan inte se problemet. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Møkkalasset Posted April 22, 2014 Share Posted April 22, 2014 (edited) Litt OT, da det ikke har med denne passeringen å gjøre. Men i fjor ble jeg forbikjørt i Hagefjorden av en 50 fot seilbåt i sterk medvind med storseil oppe og motoren på full gass. Verre hekkbølger fra fritidsbåt har jeg knapt sett. Så seilbåter kan de også..... Vanskelig å anslå farten, men mellom 12 og 15 knop tenker jeg. Edited April 22, 2014 by Møkkalasset (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
baatsman Posted April 22, 2014 Share Posted April 22, 2014 Møkkalasset. 12-15 knop med seil og motor har jeg aldri sett. Og da tror jeg heller det er en trawler med mesanseil Men uansett. Hvis en seilbåt med relativ kraftig motor går i ca 8-9 knop så kan den grave bra. Og heller da mot motorseilere, som er mer snekke/motorbåt en seilbåt. Hva de kan gjøre er jeg ikke sikker på. Men seilbåter i den hastigheten slipper gjerne vannet og surfer. Og da løfter båten seg og ikke graver seg ned. Quote Vi sees! Link to post Share on other sites More sharing options...
alfaalfa Posted April 22, 2014 Share Posted April 22, 2014 Det er kommunale fartgrenser til sjøs - du plikter å finne frem til disse og forholde deg til disse. Det er gjerne ulike områder innen en kommmune med fartsbegresninger. Ikke så lett å forholde seg til. Du finner dette på kystverket.no og lovdata.no. Ingen nasjonal eller landsdekkende 50meter -5 knops grense i Norge. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Guest Avmønstret# Posted April 22, 2014 Share Posted April 22, 2014 Jeg er enig. Med det navnet på båt og gjeldende hjemmehavn er det åpenbart for lokale hvem det er. Ha ryggrad til å ta det opp med den det gjelder. BP har også et ansvar for personvern. Helt uenig. Om man velger å bruke AIS eller feks registrere båten og ha kjennetegnene synlige så er eierskap til båten offentlig. RS har egen SMS tjeneste som gir eier om en slår inn reg nr. Og andre registre er vel også søkbare såvidt jeg vet. Man må tåle omtale av eget navn når man velger å gå ut med det offentlig selv. Ergo er det overhodet ikke noe personvern ute å går her. Men det er selvsagt ikke gitt at det er eier av båten som fører den heller. ------------ Om eier av båten ikke ønsker oppmerksomheten som det å offentliggjøre eierskapet så må man velge en annen måte å gjøre det på, feks ved å la være å offentliggjøre (ikke ha AIS og ikke synlig informasjon ifht registrering, men er det lov?) eller føre båten på en slik måte at det ikke gir negativ omtale. Det er jo unektelig dumt for et firma/person å få negativ omtale fordi deres båt misbrukes så de har vel all interesse i å få kunnskap om det slik at de kan gjøre noe med det. Så varsling til person/firma er jo kjekt og riktig å gjøre, men jeg kan ikke se at det har noe som helst med personvern å gjøre all den tid en selv velger å offentliggjøre informasjon som leder til eierskap. ----------------- Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Posted April 22, 2014 Share Posted April 22, 2014 Slik er det Pinkvin. Og jeg kan eksempelvis ikke regne med bedre omtale om jeg klipper skiltene av bilen min for at jeg skal foreta ulovligheter. Og jeg har heller ikke, i motsatt setting, noe med å opptre som politi. Det er heller ikke tillatt. Man kan anmelde brudd på lov, det er den muligheten man har. Også i Sverige. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Posted April 22, 2014 Share Posted April 22, 2014 Så altså, dersom jeg har en person med infarkt ombord og tar meg fram i høy hastighet til kaia der ambulansen står, så må jeg finne meg i å bli hengt ut på BP med fullt navn? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Ben Sin Posted April 22, 2014 Share Posted April 22, 2014 Har vel både sett og hørt om mer kritikkverdig adferd enn en 18 meter lang båt som ifølge et anonymt forummedlem påstås å ha gått i 9,7 knop. Men for all del. Kjør på! Gjerne med nærbilder av både eier og nærmeste familie.... Hæff. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Guest Avmønstret# Posted April 22, 2014 Share Posted April 22, 2014 Om man seiler rundt med AIS og registeringsskilt så må man forvente at "nabolaget" (hele verden) vet at "Jensen" seilte som en idiot gjennom Trangsund i går kveld. Ingen som skal leke politi men om man er potensielt til fare for sine omgivelser eller forøvrig fører seg dårlig så må man tåle både omtale og tilsnakk, men kanskje mest omtale. Skulle bare mangle, man er jo ikke alene her i verden. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts