Jump to content

Har Du sett årets första båt fram som en galning?


Svensk

Recommended Posts

  Mulligan skrev On 22.4.2014 at 16.25:

Så altså, dersom jeg har en person med infarkt ombord og tar meg fram i høy hastighet til kaia der ambulansen står, så må jeg finne meg i å bli hengt ut på BP med fullt navn?

 

Ja, det må man. For om man har en person om bord med plutslig infarkt, så gjør man som eksempelvis Astor. Man kaller på hjelp. Og da ser du, hvis du noen gang selv skulle komme ut i en vanskelig situasjon, så kommer det hjelp. Helt fantastisk! Myndighetene i de skandinaviske land, og mange fler, disponerer egnede ressurser! I Sverige mobiliserer de gladlig Sweden Rescue (fra Smögen i dette tilfellet), eller Kustbevakningen og/eller redningshelikopter. Der er slett ikke nødvendig å opptre som cowboy. I hvert fall ikke i dette farvannet. Og slett ikke når man først er innom Kungshavn, for deretter å gå til Smögen. Da må infarktet ha skjedd i løpet av den nautiske milen det er mellom disse to havnene. Det eneste man har i Kungshavn, og ikke i Smögen, er Systembolaget. Og når du har AIS, så er du offentlig.

Link to post
  Mulligan skrev On 22.4.2014 at 16.52:

Og, hvis, dersom, isåfall.

Akkurat, og det er da man har en ansvarlig skipper om bord som skal være kjent med tilgjengelige ressurser. Disse ressursene er en del av samfunnet. Vi betaler skatt blant annet for at disse ressursene skal være tilgjengelig for alle innbyggere. Kommer man utenom disse fellesområdene, vil man fremdeles kunne nyte disse ressursene. Da bør man ha sine forsikringer i orden. Eksempelvis kan man bli nektet havn, utenom nød, om man ikke har sine forsikringer i orden. Om man er i nød, vil man uansett kunne anløpe havn. Men da kan regningen komme i etterkant. Dette er del av pensum for de som har maritim utdanning. Og det skal som kjent føreren av xxxxx x ha. Hvis ikke kjører han uten lappen.

Link to post

Vi är många i både Sverige och Norge som drabbas av hjärtinfarkt. Det är bland de vanligaste dödsorsaken.

Vi får väl hoppas att antalet hjärtinfarkter inte står i proposition till antalet som kör för fort för då är det illa ställt med båtfolket.

I det fallet som jag beskrev gick det nog inte så bra för patienten som i så fall blev sjuk norr om Havstensund och anlände Smögen 3-4 timmat senare efter att tagit vägen genom Hamburgsund och Sotekanalen.

Hulda det var de första 7000 nu kommer nästa 7000 så det är bara att stå på.

Link to post
  Svensk skrev On 17.4.2014 at 16.30:

Borde kanske det men om vi alla skriver om dessa galningar här så kommer det att minska.

 

Tviler på at budskapet når fram i noe særlig grad til de det gjelder når det fremsettes her ... dette skjer jo ikke sjelden på vei inn til havn, uerfarne førere er kanskje litt fartsblinde og vil jekke hvitvinsflaska så raskt som mulig, og da har man faktisk mulighet til å si ifra hvis man ser hvor de legger til. Det går tilogmed an å gjøre på en ordentlig måte og da har ihvertfall jeg blitt møtt med forståelse og beklagelse. Dette skyldes jo som regel tankeløshet og hvis man sier ifra på en ordentlig måte forstår de fleste at man ikke er en urimelig grinebiter.

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post

Er det noen hjemmel for inndraging av førerkort på sjøen slik det er på landjorda? Tenker da på d5l og a eller hva det heter.

Dersom fører av båten i nevnte eksempel f.eks hadde fått lappen inndratt i 6 måneder for 10 knop i 5 knops sonen, kunne vel det vært en passende straff? Beviset er allerede klart på ais loggen.

Om han da er eneste om bord med riktig førerkort så svir det jo litt ekstra.

Link to post
  quantumduck skrev On 22.4.2014 at 19.09:

 

Tviler på at budskapet når fram i noe særlig grad til de det gjelder når det fremsettes her ... .........

 

...mulighet til å si ifra hvis man ser hvor de legger til. Det går tilogmed an å gjøre på en ordentlig måte og da har ihvertfall jeg blitt møtt med forståelse og beklagelse. Dette skyldes jo som regel tankeløshet og hvis man sier ifra på en ordentlig måte forstår de fleste at man ikke er en urimelig grinebiter.

 

Ut i fra de holdningene som av og til vises på dette diskusjonsforum så tror deg det er flere her som har nytte av å få dette budskapet. Man kan jo håpe at noen av de samme kan lære også...

 

Ellers enig i det du skriver.

Redigert av Bidevind (see edit history)
Link to post
  baatsman skrev On 22.4.2014 at 14.35:

Møkkalasset. 12-15 knop med seil og motor har jeg aldri sett. Og da tror jeg heller det er en trawler med mesanseil :wink:

 

Det kan godt hende jeg overdriver farten, men jeg lå i 7 knop og han kom fossende forbi. Under 10 knop var det ikke, og det var en 50 fot seilbåt, åpenbart med kraftig motor, samt storseil oppe. Den gravde godt ja, borti meters bølger. Agderen fikk husket seg godt.

Link to post
  Bidevind skrev On 23.4.2014 at 5.04:

 

Ut i fra de holdningene som av og til vises på dette diskusjonsforum så tror deg det er flere her som har nytte av å få dette budskapet. Man kan jo håpe at noen av de samme kan lære også...

 

 

Tenkte her på at de aller, allers mest mentalt utvanna sjelene ikke hadde kapasitet eller interesse nok til å henge rundt her på båtplassen ... men det er vel noen bajaser i bølgebalje her og ...

Link to post
  • 11 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...