Sjøgutt Posted April 17, 2014 Share Posted April 17, 2014 Hva mener dere medlemmer om voksende fot etter at "skipet" er tatt I bruk. Hvorfor vokser båten med flere fot når vi skal selge den. Spesielt med amerikanske og engelske.båter men også andre merker. Slik er det med noen av motorene også, Volvo Penta AD 41 er aldri under 200Hk. Er lit forundret og noe oppgitt når til og med meglere smører på så det holder. Som; verdens største 30 foter, eller større innvendig enn andre 30 fotere. Ett annet eksempel; NB 840 kan bli "strekt" til 31 fot med nebb og platform. Synes at vi skal kalle en spade for en spade og forholde oss til benevnelsen fra produsent, blir noe useriøst og panikkartet over det hele og noen ganger rett og slett latterlig. Mye man lurer på når man sitter inne I påsken og regnet siler ned og vinden slår mot veggen. Forøvrig så ønsker jeg alle medlemmene GOD påske og ett godt båtvær. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Eureka Posted April 17, 2014 Share Posted April 17, 2014 (edited) Men når vi skal betale i gjestehavn, så prater man helst båten ned i størrelse. Edited April 17, 2014 by Eureka (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøgutt Posted April 17, 2014 Author Share Posted April 17, 2014 He he, sant det og ja Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
MaSa Posted April 17, 2014 Share Posted April 17, 2014 Klart at en 30 foter kan være større enn en annen 30 foter! Ja de er like lange. Men den ene er kanskje 30cm bredere enn en annen og kanskje 20cm høyere og det gir jo en enorm plassfølelse i båt? Syntes jeg iallefall . Men og lyve på seg er det mange som gjør! Selv har jeg en bavaria 33 sport som er en stor 33 fots båt i forhold til mange andre jeg har vært og sett på. Betegnelse på båten er 33 og regner da med den er 33 fot lang. Men i målepapirene står det igjen 10,59meter! Som igjen er så og si 35 fot? Hva et riktig? Har jeg en 33 eller 35 fots båt? Er nok mange som rett og slett ikke vet, eller ofte har hørt at båten er en fot eller 2 større . Quote Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Posted April 17, 2014 Share Posted April 17, 2014 (edited) Badeplattform bør jo ikke medregnes i lengden, om den da ikke er usedvanlig integrert i selve skroglengden. Nebb foran bør iallefall ikke medregnes. Edited April 17, 2014 by teerex (see edit history) Quote Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
MaSa Posted April 17, 2014 Share Posted April 17, 2014 Nettopp, båten skal måles etter det som er helstøpt og ikke ettermontert! Dermed så er min 33fot mens målebrevet ifm Skipsregisteret er inkludert baugspyd. Men veldig mange enten tenker ikke over det, er klar over det. Eller syntes det er stas med større båt enn de egentlig hAr :) Quote Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøgutt Posted April 17, 2014 Author Share Posted April 17, 2014 Jeg hadde for noen år siden en Viksund 310. Den var tidligere 290 men plutselig så ble den to fot lengre og ble til 310 ????. Hadde sikkert noe med badeplattformen gjøre og kunne selge den for 100 tusen mer. Er det da lureri eller ?? MaSa: Tja, hva skal man si til det om de "ekstra" cm du har fått på kjøpet men betalte du for en 33 foter eller for en 35 foter. ? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
MaSa Posted April 17, 2014 Share Posted April 17, 2014 Jeg betalte vel for en 33 foter , men føler jeg fikk 35 fot. For det er nok volum inne i båten til at den føles ut som en:) Men den ble annonsert som 34 fot! Så jeg burde kanskje ikke klage. Får se på det som ett kompromiss :) Quote Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøgutt Posted April 17, 2014 Author Share Posted April 17, 2014 He he, du får gjøre det MaSa. Forøvrig så mener jeg Bavaria er romslige og praktiske båter og pene å sjå på og. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Bjørn Løvjomås Posted April 17, 2014 Share Posted April 17, 2014 Kommer vi til gjestehavner bruker vi vel minste tallet uten å nøle, gjør vi ikke. :-) Quote Endelig ble det Bobåt Link to post Share on other sites More sharing options...
MaSa Posted April 17, 2014 Share Posted April 17, 2014 Så lenge det sparer deg for en 100lapp så er det fort gjort .rart det der :) Quote Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post Share on other sites More sharing options...
tilplan Posted April 17, 2014 Share Posted April 17, 2014 Dette er vel grunnen til at noen båtforeninger oppgir maks lengde inklusive alt, også davitere, ankervinsj osv. Mener å ha lest noe om at det var en endring i forbindelse med EU-regler for måling av lengde. At det tidligere var støpt skrog, men nå med badeplattform og baugspyd. Husker ikke helt sammenhengen. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøgutt Posted April 17, 2014 Author Share Posted April 17, 2014 Og når du har betalt så vokser båten noen fot igjen, he he Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøgutt Posted April 17, 2014 Author Share Posted April 17, 2014 Produsentene oppererer jo også med to stk lengder så som, lengde over alt og vannlinje., men hva er det man betaler for? Klart at er båten oppgitt med 30 fot over alt og da betaler vi dyrt for baugspyd og platform, ikke ? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
LM 605 Posted April 17, 2014 Share Posted April 17, 2014 Dette er vel grunnen til at noen båtforeninger oppgir maks lengde inklusive alt, også davitere, ankervinsj osv. Mener å ha lest noe om at det var en endring i forbindelse med EU-regler for måling av lengde. At det tidligere var støpt skrog, men nå med badeplattform og baugspyd. Husker ikke helt sammenhengen. Har også fått med dette. Nå skal "alt" regnes med i lengden på båt. En 20 fots daycruiser m/ påhengs blir vel heretter 22 fot. ( medregnet motorlengde)?? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Mariell Posted April 17, 2014 Share Posted April 17, 2014 Har motsatt "problem". Sliter med å få aksept for at Mariell kun er 36 fot. Gleder spesielt I gjestehavner, sist I Kragerø sist sommer. Havnevakta nektet at Mariell var under 40 fot. holdt ikke med at det står "Marine Trader 36 Sun deck" på siden av fly. Måtte hente opp målebrevet før han var fornøyd. Quote MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post Share on other sites More sharing options...
MaSa Posted April 17, 2014 Share Posted April 17, 2014 Ja nå hår grensen på betalingsummen i Kragerø fra og med 36 tom 40 fot. Så klart de vil ha over 40. Men erfaringsmessig så er det jo ofte skoleungdom som flyr rundt og tar inn betaling mange steder. Men må det bli slik at vi må fremlegge målebrevet også fremover? Quote Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post Share on other sites More sharing options...
Worry II Posted April 17, 2014 Share Posted April 17, 2014 Jeg har 280, som er bredden på båten.. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Mariell Posted April 17, 2014 Share Posted April 17, 2014 Men erfaringsmessig så er det jo ofte skoleungdom som flyr rundt og tar inn betaling mange steder. Dette var sent I august. Forsto at det var havnesjefen sjøl, en kar I sene 50 åra. Quote MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post Share on other sites More sharing options...
oivindg Posted April 17, 2014 Share Posted April 17, 2014 Det burde vel startet med båtprodusentene? For meg er det naturlig at det er lengden på skroget som oppgis, men det blir jo fort diskusjoner. Hva med innstøpt badeplattform? Hva med påhengt badeplattform, som gir samme "uteplass"? Hva med baugspyd, innstøpt kontra påhengt? Og hva hjelper det egentlig med en enhetlig lengdeangivelse når to båter med samme skroglengde kan ha helt forskjellig plass inni? En drevbåt på 37 fot kan jo ha mer plass innvendig enn en akselbåt på 43. Man ender jo opp med å måtte studere brosjyrer og mål, og besiktige båter før man blir klok på hvor "store" de egentlig er. Quote Øivind Link to post Share on other sites More sharing options...
Jori Posted April 17, 2014 Share Posted April 17, 2014 Hva mener dere medlemmer om voksende fot etter at "skipet" er tatt I bruk. Hvorfor vokser båten med flere fot når vi skal selge den. Spesielt med amerikanske og engelske.båter men også andre merker. Slik er det med noen av motorene også, Volvo Penta AD 41 er aldri under 200Hk. Er lit forundret og noe oppgitt når til og med meglere smører på så det holder. Som; verdens største 30 foter, eller større innvendig enn andre 30 fotere. Ett annet eksempel; NB 840 kan bli "strekt" til 31 fot med nebb og platform. Synes at vi skal kalle en spade for en spade og forholde oss til benevnelsen fra produsent, blir noe useriøst og panikkartet over det hele og noen ganger rett og slett latterlig. Mye man lurer på når man sitter inne I påsken og regnet siler ned og vinden slår mot veggen. Forøvrig så ønsker jeg alle medlemmene GOD påske og ett godt båtvær. For å kverulere litt så er vel alle 41 200hk. Gjelder for både B og P. Litt usikker på 41A. 40 A+B er vel 165 hk? Så skal nok ikke motorene bli mange år gamle før de mister hk, men det er ett annet regnestykke. Min Princess heter 346, det gjorde båten i 91 og 92. Fra 93-96 heter samme båten 366. Princess hadde da tilpasset seg regelverk og innført målelengden med baugspyd og integrert badeplattform. Så da vokste båten 2 fot fra leverandør uten andre endringer. Amerikanerne måler vel fortsatt uten badeplattform, men mange av disse er ettermonterte typer, selv originalt. Det samme ser jeg skjer med nye Bavariaer, 60% av den enorme badeplattformen er en ettermontert type. Kanskje derfor Bavaria fort er to fot mindre? Så neimen ikke lett for oss vanlige døde, når produsentene også strekker sine fot. Men tror som en sa at det som er helstøpt er vel en god regel å følge som fot. Det andre er "bonusfot". Kommer vel aldri til å bli noen fasit på dette? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
lgboat Posted April 17, 2014 Share Posted April 17, 2014 Det er kun to mål som er "riktige", altså absolutte. Det er lengde i vannlinjen og loa, lengde over alt. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
sap_2000 Posted April 17, 2014 Share Posted April 17, 2014 (edited) Skroglengde er også et godt mål. Det er som LOA minus påhengt utstyr som pulpit, anker/ beslag og påhengte plattformer osv. Noen båter har jo et modellnavn som gjør båten 4-5 fot større... Laguna 1180 f.eks må vel ha endel fot som forsvinner i baugspyd i tillegg til en meget lang baug. Edited April 17, 2014 by sap_2000 (see edit history) Quote Mvh. SAP Link to post Share on other sites More sharing options...
lgboat Posted April 17, 2014 Share Posted April 17, 2014 Plattform bak som er endel av støpen og en som er påskrudd; hva er forskjellen i funksjon? Ingen. Men forskjellen i skroglengde er stor, gjerne 2-3 fot. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
VannTro Posted April 17, 2014 Share Posted April 17, 2014 (edited) I målebrevet på Clipperen står følgende å lese: Bredde 3,83 Meter Dypgående 0,94 Meter Størst lengde 11,1 Meter I brosjyrene står følgende: Bredde 3,96 Lengde eksklusive badeplattform 11,1 meter /Lengde inklusive badeplattform 12,55 meter (her er badeplattformen helstøpt som en del av skroget, men går ikke ned i vannet) Dyptgående: 0,95 meter Slik sett er importøren veldig ærlig som oppgir begge typer lengde. Baugspyd er ikke tatt med i noen av lengdemålene. Edited April 17, 2014 by VannTro (see edit history) Quote Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.