Jump to content

Hvorfor "lyger" vi om lengden på båten


Sjøgutt

Recommended Posts

Hva mener dere medlemmer om voksende fot etter at "skipet" er tatt I bruk. Hvorfor vokser båten med flere fot når vi skal selge den. Spesielt med amerikanske og engelske.båter men også andre merker.

Slik er det med noen av motorene også, Volvo Penta AD 41 er aldri under 200Hk. Er lit forundret og noe oppgitt når til og med meglere smører på så det holder. Som; verdens største 30 foter, eller større innvendig enn andre 30 fotere. Ett annet eksempel; NB 840 kan bli "strekt" til 31 fot med nebb og platform.

Synes at vi skal kalle en spade for en spade og forholde oss til benevnelsen fra produsent, blir noe useriøst og panikkartet over det hele og noen ganger rett og slett latterlig.

Mye man lurer på når man sitter inne I påsken og regnet siler ned og vinden slår mot veggen.

Forøvrig så ønsker jeg alle medlemmene GOD påske og ett godt båtvær. :clap::flag:

Link to post
Share on other sites

Klart at en 30 foter kan være større enn en annen 30 foter!

 

Ja de er like lange. Men den ene er kanskje 30cm bredere enn en annen og kanskje 20cm høyere og det gir jo en enorm plassfølelse i båt? Syntes jeg iallefall .

 

Men og lyve på seg er det mange som gjør!

 

Selv har jeg en bavaria 33 sport som er en stor 33 fots båt i forhold til mange andre jeg har vært og sett på.

Betegnelse på båten er 33 og regner da med den er 33 fot lang. Men i målepapirene står det igjen 10,59meter! Som igjen er så og si 35 fot?

 

Hva et riktig? Har jeg en 33 eller 35 fots båt?

Er nok mange som rett og slett ikke vet, eller ofte har hørt at båten er en fot eller 2 større .

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Badeplattform bør jo ikke medregnes i lengden, om den da ikke er usedvanlig integrert i selve skroglengden.

Nebb foran bør iallefall ikke medregnes.

Edited by teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Nettopp, båten skal måles etter det som er helstøpt og ikke ettermontert!

 

Dermed så er min 33fot mens målebrevet ifm Skipsregisteret er inkludert baugspyd.

 

Men veldig mange enten tenker ikke over det, er klar over det. Eller syntes det er stas med større båt enn de egentlig hAr :)

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde for noen år siden en Viksund 310. Den var tidligere 290 men plutselig så ble den to fot lengre og ble til 310 ????. Hadde sikkert noe med badeplattformen gjøre og kunne selge den for 100 tusen mer. Er det da lureri eller ??

 

MaSa: Tja, hva skal man si til det om de "ekstra" cm du har fått på kjøpet men betalte du for en 33 foter eller for en 35 foter. ? :wink:

Link to post
Share on other sites

Jeg betalte vel for en 33 foter , men føler jeg fikk 35 fot. For det er nok volum inne i båten til at den føles ut som en:)

 

Men den ble annonsert som 34 fot! Så jeg burde kanskje ikke klage. Får se på det som ett kompromiss :)

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Dette er vel grunnen til at noen båtforeninger oppgir maks lengde inklusive alt, også davitere, ankervinsj osv. Mener å ha lest noe om at det var en endring i forbindelse med EU-regler for måling av lengde. At det tidligere var støpt skrog, men nå med badeplattform og baugspyd. Husker ikke helt sammenhengen.

Link to post
Share on other sites

Produsentene oppererer jo også med to stk lengder så som, lengde over alt og vannlinje., men hva er det man betaler for? Klart at er båten oppgitt med 30 fot over alt og da betaler vi dyrt for baugspyd og platform, ikke ? :thumbsdown:

Link to post
Share on other sites

Dette er vel grunnen til at noen båtforeninger oppgir maks lengde inklusive alt, også davitere, ankervinsj osv. Mener å ha lest noe om at det var en endring i forbindelse med EU-regler for måling av lengde. At det tidligere var støpt skrog, men nå med badeplattform og baugspyd. Husker ikke helt sammenhengen.

Har også fått med dette. Nå skal "alt" regnes med i lengden på båt. En 20 fots daycruiser m/ påhengs blir vel heretter 22 fot. ( medregnet motorlengde)?? :wink::wink:

Link to post
Share on other sites

Har motsatt "problem". Sliter med å få aksept for at Mariell kun er 36 fot.

Gleder spesielt I gjestehavner, sist I Kragerø sist sommer. Havnevakta nektet at Mariell var under 40 fot. holdt ikke med at det står "Marine Trader 36 Sun deck" på siden av fly. Måtte hente opp målebrevet før han var fornøyd.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Ja nå hår grensen på betalingsummen i Kragerø fra og med 36 tom 40 fot. Så klart de vil ha over 40.

 

Men erfaringsmessig så er det jo ofte skoleungdom som flyr rundt og tar inn betaling mange steder.

 

Men må det bli slik at vi må fremlegge målebrevet også fremover?

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Men erfaringsmessig så er det jo ofte skoleungdom som flyr rundt og tar inn betaling mange steder.

 

 

Dette var sent I august. Forsto at det var havnesjefen sjøl, en kar I sene 50 åra.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Det burde vel startet med båtprodusentene? For meg er det naturlig at det er lengden på skroget som oppgis, men det blir jo fort diskusjoner. Hva med innstøpt badeplattform? Hva med påhengt badeplattform, som gir samme "uteplass"? Hva med baugspyd, innstøpt kontra påhengt?

 

Og hva hjelper det egentlig med en enhetlig lengdeangivelse når to båter med samme skroglengde kan ha helt forskjellig plass inni? En drevbåt på 37 fot kan jo ha mer plass innvendig enn en akselbåt på 43. Man ender jo opp med å måtte studere brosjyrer og mål, og besiktige båter før man blir klok på hvor "store" de egentlig er.

Øivind

Link to post
Share on other sites

Hva mener dere medlemmer om voksende fot etter at "skipet" er tatt I bruk. Hvorfor vokser båten med flere fot når vi skal selge den. Spesielt med amerikanske og engelske.båter men også andre merker.

Slik er det med noen av motorene også, Volvo Penta AD 41 er aldri under 200Hk. Er lit forundret og noe oppgitt når til og med meglere smører på så det holder. Som; verdens største 30 foter, eller større innvendig enn andre 30 fotere. Ett annet eksempel; NB 840 kan bli "strekt" til 31 fot med nebb og platform.

Synes at vi skal kalle en spade for en spade og forholde oss til benevnelsen fra produsent, blir noe useriøst og panikkartet over det hele og noen ganger rett og slett latterlig.

Mye man lurer på når man sitter inne I påsken og regnet siler ned og vinden slår mot veggen.

Forøvrig så ønsker jeg alle medlemmene GOD påske og ett godt båtvær. :clap::flag:

For å kverulere litt så er vel alle 41 200hk. Gjelder for både B og P. Litt usikker på 41A. 40 A+B er vel 165 hk?

Så skal nok ikke motorene bli mange år gamle før de mister hk, men det er ett annet regnestykke.

 

Min Princess heter 346, det gjorde båten i 91 og 92. Fra 93-96 heter samme båten 366. Princess hadde da tilpasset seg regelverk og innført målelengden med baugspyd og integrert badeplattform. Så da vokste båten 2 fot fra leverandør uten andre endringer. Amerikanerne måler vel fortsatt uten badeplattform, men mange av disse er ettermonterte typer, selv originalt. Det samme ser jeg skjer med nye Bavariaer, 60% av den enorme badeplattformen er en ettermontert type. Kanskje derfor Bavaria fort er to fot mindre? Så neimen ikke lett for oss vanlige døde, når produsentene også strekker sine fot.

 

Men tror som en sa at det som er helstøpt er vel en god regel å følge som fot. Det andre er "bonusfot". Kommer vel aldri til å bli noen fasit på dette?

Link to post
Share on other sites

Skroglengde er også et godt mål. Det er som LOA minus påhengt utstyr som pulpit, anker/ beslag og påhengte plattformer osv.

Noen båter har jo et modellnavn som gjør båten 4-5 fot større...

 

Laguna 1180 f.eks må vel ha endel fot som forsvinner i baugspyd i tillegg til en meget lang baug.

Edited by sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

I målebrevet på Clipperen står følgende å lese:

Bredde 3,83 Meter

Dypgående 0,94 Meter

Størst lengde 11,1 Meter

 

I brosjyrene står følgende:

Bredde 3,96

Lengde eksklusive badeplattform 11,1 meter /Lengde inklusive badeplattform 12,55 meter (her er badeplattformen helstøpt som en del av skroget, men går ikke ned i vannet)

Dyptgående: 0,95 meter

 

Slik sett er importøren veldig ærlig som oppgir begge typer lengde. Baugspyd er ikke tatt med i noen av lengdemålene.

Edited by VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...