Jump to content

Hvorfor "lyger" vi om lengden på båten

Sjøgutt

Recommended Posts

Men hva er så lengde i vannlinjen ? Er det lengden langs selve vannlinjen fysisk, altså langs krummingen fram mot baugen ?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Problemet er vel størst når det gjeld lystbåtar med spyd og platting. Yrkesbåtar har vanlegvis ikkje dette problemet. I første omgang synest eg og LOA er mest rett å bruke, men når ein ser på definisjonen," lengde over alt (ofte forkortet LOA eller o/a), er brukt i maritim sammenheng om største lengde mellom de to punktene på skroget som ligger lengst fra hverandre, målt perpendikulært med vannlinjen", kan ein begynne å lure. Er eit langt spyd og ei stor badeplattform medrekna ut frå denne definisjonen? Ser nesten slik ut. Ser masse døme på verft som tek godt i fordi dette er rimlege fot. Eitt døme blant mange er Nimbus.

Når det gjeld gjestehamner, synest eg det er rett å betale etter samla lengd, altså med spyd og badeplatting, eller den lengda båten tek opp når den ligg til kai.

Prøver å være ærlig på størrelse når det spørsmålet dukker opp. Cranchi har oppgitt lengden på båten til 34 fot. Men typen blir som regel annonsert som 37 fot. Både baugspyd og badeplattform er skrudd på. Dermed ble det noe diskusjon i havna kan man si, da jeg kom med en 37 fot stor båt som det står 34 fot på, i en havn der det er max 34 fot/10,5 m. Heldigvis hadde jeg gitt alle mål til havnesjefen før kjøp av båt og fått godkjent at jeg kunne ha den i havna... Så jeg går etter det som står på siden av båten...

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Min 36 foter er fra fabrikk opplyst å være 36,6 fot i skroget, og 39,1 fot når badeplattform akter og ankerrulle forut medregnes ihht papirene som fulgte båten som ny. Den heter 36 i navnet. Den siste årgangen byttet faktisk navn til 38 i navnet. Hvis vi regner volum basert på 36 fot lengde og 405 cm bredde blir det en 'veldig stor 36foter'....... Men lengre blir den ikke ;-)

Mariell har I følge målebrevet fra skipsregisteret en LOA på 10.98meter? Måler jeg LOA med baugspyd og platform måler jeg ca.12,30.

Tror aldri båten er blitt målt for registrering I , kun tatt målene fra fabrikken som god fisk. Og på Taiwan er det som regel vannlinje målene som bestemmer båtens størrelse.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Synes det er viktig å skille på modellbetegnelse og båtens lengde, som normalt oppgis som lengde overalt og skroglengde. Så lenge de to siste er oppgitt korrekt blir det litt drøyt å snakke om lureri. Det er vel heller vi som båtkjøpere som ikke gidder å undersøke fakta hvis vi tror at en modellbetegnelse på noen som helst vis kan anses som fakta.

For eksempel er det vel godt kjent at enhver seilbåt med modellbetegnelse 509, 51, osv har en totallengde på 14,9 meter for å gå akkurat under kravet til skippersertifikat.

Mitt problem er at samboeren har funnet ut at svierfars Bavaria 38 AC er akkurat passe stor. Men båten har totallengde 12 meter, noe som skal bli 40 fot. Så når jeg foreslår nyere båter med modell på 4 tallet et sted synes hun de er for store, selv om båtene faktisk kan være mindre enn Bavariaen. Forstå det den som kan...

Mvh,
SY Vilma Benita, Beneteau Oceanis 43, (Tidligere 4_Vinder)

• 2 uker senere...

I havna vår så går det på vannlinje eller netto skrog. Ligger en annonse på Finn.no ang. Bayliner på 24 fot hvor eieren prøver å selge som 26 foter fordi den er større enn du "tror".

Mener og huske at Amerikanere måler innvendig??(mulig jeg tar feil) og defor blir Amerikanske båter gjerne ''mindre'' enn Europeiske dersom man kun skal bruke de oppgitte tall..

Jeg har selv en Bayliner 2355, og den er lengre\større enn en 25fot som ligger ved siden av meg i havnen.

Så lenge man ligger ut/inn mellom uteliggere er det vel lenden mellom uteliggerne som bør gi prisen i havna. Lengden er vel da nesten unødvendig. For min del betaler jeg for 5,35 breddemeter, skulle egentlig hatt 5,5 meter, men det trengte 15 cm på en plass ved siden av, så jeg jenket meg på det. Siden båten er 4,67 m bred går det greit.

Når det gjelder lengde, oppgis det at den er 52 fot /16 meter, så den sammenhengen er ikke helt klar for meg, siden 50 fot og 15 meter vel er det samme i forhold til regelverket ifm fritidsbåtskipper papirene. Da burde den vel vært 53,33 fot. Det bekymrer meg lite, kom først til å tenke på det når jeg så denne lenken. Uansett, om den en gang skal selges går den nok som 52 fot, og i gjestehavna betaler jeg for 52 fot. Bestiller jeg plass tar de gjerne av 17 meter plass til meg.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Ofte er det slik at man har begrenset plass mellom bryggene i havna, og da blir det trangt hvis to lange 34 fotere ligger overfor hverandre det det er beregnet normale 34 fotere. Dette er erfaring i egen havn. Ble bedre plass når jeg flyttet plass der ingen lå rett overfor meg...

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Det er vel noen som lyger om lengden på mere enn båten, kanskje av samme grunn :giggle:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Uff ja, vi har nok et problem der Jan E. :lol: :lol:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

De er kanskje ikke fra -96, men det er da visserligen bilde av 2 KAD 43 motorer i den båten.....

Men å kalle den 37 fot og velholdt er vel å dra det litt vel langt. Det ser jo ut som man har spikka i spisebordet og på de første bilder er båten full av rur under.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...