Jump to content

"Majones" i varmeveksler


anton

Recommended Posts

:headbang:

Motoren er en Volvo Penta 2030, knapt 2 år gammel og gått ca. 450 t.

Selve frostveska er klar og fin som innholdet i ei flaske Vodka, men det ligger et 1-2 mm belegg på toppen som er gulgrønt og kjennes ut som fett når jeg tar det mellom fingrene. Ingen spesiell lukt.

Har tatt noe av dett på et glass for å få det undersøkt.

Kanskje har andre vært borti noe lignende ??

PS. Etterfylte med anen frostveske enn originalt (Statoil sin)

Link to post
Share on other sites

:headbang:

Motoren er en Volvo Penta 2030, knapt 2 år gammel og gått ca. 450 t.

Selve frostveska er klar og fin som innholdet i ei flaske Vodka, men det ligger et 1-2 mm belegg på toppen som er gulgrønt og kjennes ut som fett  når jeg tar det mellom fingrene. Ingen spesiell lukt.

Har tatt noe av dett på et glass for å få det undersøkt.

Kanskje har andre vært borti noe lignende ??

PS. Etterfylte med anen frostveske enn originalt (Statoil sin)

<{POST_SNAPBACK}>

Kan godt være olje ja, pleier å se ut som majones.

Kondens i varmeveksler, neppe :lol: oljepåfylling/peilepinne derimot.

Har du sjekket om det er vann/majones i olja i bunnpanna da ?

 

MEN: hvis du har fylt på feil type frostvæske kan det bli en tjukk grøt.

F.eks hvis du blander vanlig blå/grønn med rød frostvæske ( G12 og rød G30) tror jeg det heter.

Du burde kanskje sjekke det først.

 

Isåfall er det bare å få tappa av væsken gjennom f.eks avtappingskraner på varmeveksleren, mulig du må pumpe det opp gjennom påfyllingen hvis det er en tjukk grøt..

 

Håper du finner ut av problemet :yesnod:

Jon

Link to post
Share on other sites

Som jeg alltid har sagt - ny motor = garanti/reklamasjon ved feil mangler. Alle feil/mangler rettes mot leverandøren, gjør ingenting selv.

 

Det er kanskje ikke noe feil med motoren din, men hør med leverandøren hva dette kan være eller få de til å se på saken.

Link to post
Share on other sites

Som jeg alltid har sagt - ny motor = garanti/reklamasjon ved feil mangler. Alle feil/mangler rettes mot leverandøren, gjør ingenting selv.

 

Det er kanskje ikke noe feil med motoren din, men hør med leverandøren hva dette kan være eller få de til å se på saken.

<{POST_SNAPBACK}>

hvis man har fylt på feil kjølevæske kommer forhandleren til å kreve betaling for feilsøking evt. feilretting, så det kan lønne seg å sjekke dette først.

Ellers er jeg helt enig med deg Saga..

 

JOH

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

:yesnod:

Det lokale VP verksted har sett på stoffet og beroliget meg med at det neppe er feil på toppakninga, men at den originale frostveska har reagert med Statoil sin.

Etter at jeg fjernet belegget, har det ikke kommet nytt.

Nå er det bare å finne tappepluggen, så skal jeg tappe ut alt det gamle, skylle, og så fylle på nytt.

Det er bra med noen gode nyheter også.

Link to post
Share on other sites

:yesnod:

Det lokale VP verksted har sett på stoffet og beroliget meg med at det neppe er feil på toppakninga, men at den originale frostveska  har reagert med Statoil sin.

Etter at jeg fjernet belegget, har det ikke kommet nytt.

Nå er det bare å finne tappepluggen, så skal jeg tappe ut alt det gamle, skylle, og så fylle på nytt.

Det er bra med noen gode nyheter  også.

<{POST_SNAPBACK}>

Når dette er gjort og du har kjørt motoren og stoppet den, kan du sjekke under lokket på oljepåfylling til motor (vent til motoren er blitt kald) - er det "majones" der da, bør du kreve at toppakning blir sjekket av leverandøren :confused:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...