anton Startet 4.April.2005 Link til dette innlegget Startet 4.April.2005 Hva kan årsaken være til at det danner seg et majonesaktig stoff på toppen av kjølevesken i varmeveksleren ?? Oppdaget det etter at det var etterfylt med 50/50 frostveske. Sitér dette innlegget Link to post
håvar Svart 4.April.2005 Link til dette innlegget Svart 4.April.2005 Vann og olje blir gjerne en tjukk hvit graut. Hvilken motor er det. kan være kondes eller def toppakning. Har du bilder av majonesen. Ikke meningen å skremme deg Sitér dette innlegget Link to post
kapptein Svart 4.April.2005 Link til dette innlegget Svart 4.April.2005 (redigert) Har dessverre litt erfaring med dette - og da var det toppakningen... Samtidig med "majones" fikk jeg masse grå eksos (damp). Råd: løs problemet før det blir enda dyrere enn nødvendig! Redigert 4.April.2005 av kapptein (see edit history) Sitér dette innlegget Mjøssamlingene Link to post
anton Svart 6.April.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.April.2005 Motoren er en Volvo Penta 2030, knapt 2 år gammel og gått ca. 450 t. Selve frostveska er klar og fin som innholdet i ei flaske Vodka, men det ligger et 1-2 mm belegg på toppen som er gulgrønt og kjennes ut som fett når jeg tar det mellom fingrene. Ingen spesiell lukt. Har tatt noe av dett på et glass for å få det undersøkt. Kanskje har andre vært borti noe lignende ?? PS. Etterfylte med anen frostveske enn originalt (Statoil sin) Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 7.April.2005 Link til dette innlegget Svart 7.April.2005 Motoren er en Volvo Penta 2030, knapt 2 år gammel og gått ca. 450 t. Selve frostveska er klar og fin som innholdet i ei flaske Vodka, men det ligger et 1-2 mm belegg på toppen som er gulgrønt og kjennes ut som fett når jeg tar det mellom fingrene. Ingen spesiell lukt. Har tatt noe av dett på et glass for å få det undersøkt. Kanskje har andre vært borti noe lignende ?? PS. Etterfylte med anen frostveske enn originalt (Statoil sin) <{POST_SNAPBACK}> Kan godt være olje ja, pleier å se ut som majones. Kondens i varmeveksler, neppe oljepåfylling/peilepinne derimot. Har du sjekket om det er vann/majones i olja i bunnpanna da ? MEN: hvis du har fylt på feil type frostvæske kan det bli en tjukk grøt. F.eks hvis du blander vanlig blå/grønn med rød frostvæske ( G12 og rød G30) tror jeg det heter. Du burde kanskje sjekke det først. Isåfall er det bare å få tappa av væsken gjennom f.eks avtappingskraner på varmeveksleren, mulig du må pumpe det opp gjennom påfyllingen hvis det er en tjukk grøt.. Håper du finner ut av problemet Jon Sitér dette innlegget Link to post
saga Svart 7.April.2005 Link til dette innlegget Svart 7.April.2005 Som jeg alltid har sagt - ny motor = garanti/reklamasjon ved feil mangler. Alle feil/mangler rettes mot leverandøren, gjør ingenting selv. Det er kanskje ikke noe feil med motoren din, men hør med leverandøren hva dette kan være eller få de til å se på saken. Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 7.April.2005 Link til dette innlegget Svart 7.April.2005 Som jeg alltid har sagt - ny motor = garanti/reklamasjon ved feil mangler. Alle feil/mangler rettes mot leverandøren, gjør ingenting selv. Det er kanskje ikke noe feil med motoren din, men hør med leverandøren hva dette kan være eller få de til å se på saken. <{POST_SNAPBACK}> hvis man har fylt på feil kjølevæske kommer forhandleren til å kreve betaling for feilsøking evt. feilretting, så det kan lønne seg å sjekke dette først. Ellers er jeg helt enig med deg Saga.. JOH Sitér dette innlegget Link to post
Ternen32 Svart 7.April.2005 Link til dette innlegget Svart 7.April.2005 Olje og vann blir Majones.. sånn er det bare. en plass kommer det olje inn i varmeveksler, og det tyder på topppakning Sitér dette innlegget Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly. Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home Link to post
anton Svart 8.Mai.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2005 Det lokale VP verksted har sett på stoffet og beroliget meg med at det neppe er feil på toppakninga, men at den originale frostveska har reagert med Statoil sin. Etter at jeg fjernet belegget, har det ikke kommet nytt. Nå er det bare å finne tappepluggen, så skal jeg tappe ut alt det gamle, skylle, og så fylle på nytt. Det er bra med noen gode nyheter også. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordutsikt Svart 8.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2005 Det lokale VP verksted har sett på stoffet og beroliget meg med at det neppe er feil på toppakninga, men at den originale frostveska har reagert med Statoil sin. Etter at jeg fjernet belegget, har det ikke kommet nytt. Nå er det bare å finne tappepluggen, så skal jeg tappe ut alt det gamle, skylle, og så fylle på nytt. Det er bra med noen gode nyheter også. <{POST_SNAPBACK}> Når dette er gjort og du har kjørt motoren og stoppet den, kan du sjekke under lokket på oljepåfylling til motor (vent til motoren er blitt kald) - er det "majones" der da, bør du kreve at toppakning blir sjekket av leverandøren Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.