Jump to content

Fungerer NMEA 2000 og NMEA 0183 samtidig på Garmin GPSMAP 720?

bergie

Recommended Posts

Har en GPSMAP 720 i båten. Denne er koblet til autopilot via NMEA 2000.

Vurderer å kjøpe en VHF. Dyrere modeller har innebygd GPS, men ser at det er mulig å redusere kosten

dersom jeg kjøper en som tar inn posisjon fra en annen GPS via NMEA 0183.

Vil min 720 sende posisjon på NMEA 0183 når jeg har koblet til NMEA 2000?

Noen som har erfaring med dette?

På min Garmin 526S og AIS600i sender den på begge NMEA protokollene hele tiden, regner med det er samme på 720

Men...
Har også Garmin 200i VHF og enhetene 'snakker' perfekt sammen på NMEA2000.
Kjøp heller en Garmin 200i VHF, den henter GPS fra 720'en via NMEA2000.
Da slipper du NMEA0183 styret, tror du må koble noe ekstra for å få DSC til å fungere med 0183.

Hvis enhetene skal kommunisere vha NMEA 0183 trenger du én utgang og én inngang for hver tilkobling. Bruker du NMEA 2000 kan du koble til så mye utstyr du bare ønsker. Displayer, givere, ais-sender og -mottaker, ekstern GPS mottaker, værstasjon, VHF osv.

Utstyr som har både NMEA 0183 og NMEA 2000 interface kan godt ha utstyr tilkoblet på begge.

Kjenner ikke Raymarine ST7000+, men har den NMEA 0183 inngang, så burde det fungere.

Garmin 720 har NMEA 0183 utgang så slik jeg forstår det, kan kablene kobles sammen. Trenger ingen overgangkabler.

Du må sikkert gjennom noe konfigurasjonsmenyer på begge systemene. Dette står beskrevet i installasjonsmanualen/brukermanualen til 720.

NMEA 0183 kablene ligger sammen med +12V/jord kablene til 720.

Dokumentasjonen ligger tilgjengelig på nettet. Gjør et Google-søk.

Håper dette er til hjelp.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...