sleipnern Startet 17.April.2014 Del på Facebook Startet 17.April.2014 Grubler på hvordan jeg går igang med dette prosjektet, særlig skråskjæring ned mot bunn. Noen gode tips? Sitér dette innlegget Link to post
Fiks Svart 17.April.2014 Del på Facebook Svart 17.April.2014 Jeg laget nye dørker i en tresnekke som jeg eide for noen år siden. Jeg brukte 18-19mm vannfast kryssfiner delt opp langs senterlinjen i båten med en 20 cm bred inspeksjonsluke i full lengde. Jeg begynte med å merke opp senterlinjen og ytterkanten av inspeksjonsluken på alle bjelkene. Jeg tok så mål fra kant av luke ut til huden på hver bjelke og la til for tykkelsen på dørkplatene da dette kan utgjøre opp til ca. 3 cm i tillegg til målet tatt på topp av bjelke. Bjelkeplassering med tilhørende bredde ble merket på dørkplatene, fasong tegnet opp med help av en tynn trelist og platene skåret ut med litt overmål mot hud og høvlet skrå for å passe til fasongen i skroget. Platene ble deretter tatt ombord og lagt ned med ytterkant mot spantene og innekant parallell med senterlinjen slik at mål på hakk for spant kunne merkes opp på platene. Hakk for spant ble saget ut og bunn i hakk skråskåret for å passe til topp (innerkant) av spantene. Fintilpassingen ble deretter gjort ombord inntil platekant innvendig passet til lukeåpningen. Undersiden av platene ble malt med Bengalack metallgrunn (Arcanol), og oversiden malt med Shipolin før endelig montering ombord. Ferdig dørk sett akterover Ferdig dørk sett forover. Sitér dette innlegget Link to post
Svaap Svart 18.April.2014 Del på Facebook Svart 18.April.2014 (redigert) Super bra jobb Fiks!! Ikke alle tilpasninger som er så godt utført som dette! Redigert 18.April.2014 av Svaap (see edit history) Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Einsereier Svart 18.April.2014 Del på Facebook Svart 18.April.2014 Hva malte du vannfastfineren med? Sitér dette innlegget Link to post
Fiks Svart 18.April.2014 Del på Facebook Svart 18.April.2014 Undersiden av platene ble malt med Bengalack metallgrunn (Arcanol), og oversiden malt med Shipolin før endelig montering ombord. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.