Jump to content

Lage trepletter/ dørk i gammel trebåt

sleipnern

Recommended Posts

Jeg laget nye dørker i en tresnekke som jeg eide for noen år siden. Jeg brukte 18-19mm vannfast kryssfiner delt opp langs senterlinjen i båten med en 20 cm bred inspeksjonsluke i full lengde.

Jeg begynte med å merke opp senterlinjen og ytterkanten av inspeksjonsluken på alle bjelkene. Jeg tok så mål fra kant av luke ut til huden på hver bjelke og la til for tykkelsen på dørkplatene da dette kan utgjøre opp til ca. 3 cm i tillegg til målet tatt på topp av bjelke.

Bjelkeplassering med tilhørende bredde ble merket på dørkplatene, fasong tegnet opp med help av en tynn trelist og platene skåret ut med litt overmål mot hud og høvlet skrå for å passe til fasongen i skroget.

Platene ble deretter tatt ombord og lagt ned med ytterkant mot spantene og innekant parallell med senterlinjen slik at mål på hakk for spant kunne merkes opp på platene.

Hakk for spant ble saget ut og bunn i hakk skråskåret for å passe til topp (innerkant) av spantene. Fintilpassingen ble deretter gjort ombord inntil platekant innvendig passet til lukeåpningen. Undersiden av platene ble malt med Bengalack metallgrunn (Arcanol), og oversiden malt med Shipolin før endelig montering ombord.

bilde

Ferdig dørk sett akterover

bilde

Ferdig dørk sett forover.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...