Jump to content

Oljemengde Suzuki DF90


Gnisten

Recommended Posts

hvis jeg var usikker hadde jeg fylt på 4 liter og sett hvor på peilepinnen jeg havna :smiley:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

I Suzuki's orginale service manual står det 5,7 liter inkl nytt filter,

 

Dette har jeg ALDRI fått til å stemme , dersom man fyller på så mye så vil oljenivå stå langt over max merke

på peilepinnen, noe det advares STERKT imot i instruksjons bok som følger med motoren.

 

Jeg gjør som følger :

Først - se på plasseringen av tappe pluggen- dersom motoren tiltes litt opp på slutten av avtapping av den gamle olja, så får du ut en 1/2 kaffikopp extra i forhold til når motoren henger rett ned.

Deretter - fyll på f.eks 4.8 liter ny olje, start opp motoren og kjør i 5 min, vent litt og peil på nytt, så ser du selv det jeg beskriver , og kan ev fylle på litt mer hvis nødvendig ( obs - gjelder med nytt oljefilter )

Link to post

i innlegget over glemte jeg noe

når man er ferdig med å skifte olje, bør men re-sette varsel signal for oljeskift:

 

1 - tenning er slått på

2- napp ut nød-stopp dingsen fra manøverboxen

3- dra ut nødstopp knotten 3 ganger ( i løpet av 7 sek )

4- skru av tenning og sett på plass nød-stopp dingsen.

 

hvis dette gjøres, slipper man å oppleve at det en mørk høst kveld

​gjennom et trangt sund, plutselig begynner å pipe infernalsk og man først tror at alt er galt

inntil man kommer på at det kan være et ufarlig varsel om oljeskift, men har glemt ut hvordan dette

avstilles .

Link to post

I Suzuki's orginale service manual står det 5,7 liter inkl nytt filter,

 

Dette har jeg ALDRI fått til å stemme , dersom man fyller på så mye så vil oljenivå stå langt over max merke

på peilepinnen, noe det advares STERKT imot i instruksjons bok som følger med motoren.

 

Jeg gjør som følger :

Først - se på plasseringen av tappe pluggen- dersom motoren tiltes litt opp på slutten av avtapping av den gamle olja, så får du ut en 1/2 kaffikopp extra i forhold til når motoren henger rett ned.

Deretter - fyll på f.eks 4.8 liter ny olje, start opp motoren og kjør i 5 min, vent litt og peil på nytt, så ser du selv det jeg beskriver , og kan ev fylle på litt mer hvis nødvendig ( obs - gjelder med nytt oljefilter )

 

Javelnei. :confused:

I manualen min (side 30) står det 5,5 liter (uten filerskifte). Altså ikke hverken 4 liter uten filterskifte eller 5,7 liter med filterskifte. Skal melde tilbake hva det ble til.

.... på dypt vann; igjen.... :diving: :sweat:

Link to post

Det kan spekuleres i om peilepinnen er feilmerket , men finner dette merkelig.

Har ikke skifta på min enda , skal gjøre alt pinlig nøyaktig i år og skrive ned resultatet og prøve å

henvende meg til importør Erling Sande AS for om mulig få en forklaring.

Dette gjelder DF90/115 & 140 i fra 2002 og frem til de ble fornyet en gang etter 2008 , så det er jo mange det angår.

Link to post

Samme problem på min DF115, 2005 mod. Fyller jeg på slik det står i instruksjonsboken så dobler jeg nesten mengden på peilepinnen i forhold til merkene. Jeg tilter også motoren under drenering for å være sikker på å få ut så mye olje som mulig. Får på i underkant av 5 liter med filterskifte.

Link to post

her blir det annerledes - man pumper / presser inn gear olja i det nederste hullet til det

renner ut litt i det øverste.

 

unngå olje på tuber , har hatt mange forskjellige motorer siden 1979, men aldri fått det til med tube.

 

kjøp pumpe sett som skrues på toppen av gear olje flaske.

det lønner seg å ha rikelig med gearolje , for det er plundrete å få på plass

skruene uten å miste litt olje.

Hvis dette skjer bruker jeg en stor engangs sprøyte fra apotek og erstatter mengden som rant ut

med å fylle i det øverste hullet der det er lett å få på plass skruen etterpå.

 

Husk også nye pakninger. - sjekk ut Browns Point Marine Service, LLC på google og bestill alt av service deler og gear olje for f.eks 5 år av gangen , og bruk f.eks JetCarrier med sjøfrakt for å få det over til Norge. Jeg tok med extra propell og servicemanual også.

Link to post

Det står det i min manual også abbor. Fyller jeg 5,5 liter på kommer man langt over maxmerket på peilepinnen. Da har jeg tiltet motoren som is_620 beskrev.

Når dokumentasjonen og peilepinnen ikke er samsvarer når det gjelder oljemengde stoler jeg på servicemanualen som er oppdatert i 2010 eller senere i stedet for peilepinnen på en 2005 modell.

Link to post

Når dokumentasjonen og peilepinnen ikke er samsvarer når det gjelder oljemengde stoler jeg på servicemanualen som er oppdatert i 2010 eller senere i stedet for peilepinnen på en 2005 modell.

 

Mener du virkelig at man skal fylle over maxmerket på peilepinnen basert på manualen?

.... på dypt vann; igjen.... :diving: :sweat:

Link to post
  • 11 måneder senere...

Tar opp tidligere tråd angående oljenivå på DF 90. Noen som vet om det er blitt forandring på oljemengden på nyere motorer?

På min motor som er 2008 mod (solgt ny 2010) fikk eg kun 4,1 liter olje på motor ink filter. Ser flere skriver her at det står 5,5 liter i manualen, men i min manual står det 4 liter. 

Det som fikk meg til å reagere på dette var at forhandler solgte meg 6 liter olje til min motor.

Link to post

I denne oversikten fra ca 2012 står det fortsatt 5,5/5,7 liter

 

bilde

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Men da har du vel egentlig en 2009-modell. Men kanskje produsert i 2008 ?

De ble iallefall lansert som 2009-modeller.

 

Naturlig med noe mindre oljemengde på 1,5 liters motor i forhold til de gamle 2-liters (1950 kubikk)

 

DF90 ble vel neppe produsert i 2010. Den ble vel til DF100 i 2009. http://usaboatreview.com/archives/2009/2009_motor/09-suzuki_marine/09-suzuki_marine.html

 

Min nye Mercury F115 2,1 liter tar 5,2 liter olje.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...