Gnisten Startet 17.April.2014 Del på Facebook Startet 17.April.2014 Hvor mye olje skal på en DF90 (2008 mod.) - med og uten filterskifte? Sitér dette innlegget .... på dypt vann; igjen.... Link to post
John_Kr Svart 17.April.2014 Del på Facebook Svart 17.April.2014 (redigert) Noen ganger går det fint å bruke google.. :-) Oil filter change : 5.7 L http://www.scribd.com/doc/100914894/Suzuki-Outboard-Service-Manual-DF90-100-115-140K1-K9 Redigert 17.April.2014 av John_Kr (see edit history) Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Teerex Svart 17.April.2014 Del på Facebook Svart 17.April.2014 hvis jeg var usikker hadde jeg fylt på 4 liter og sett hvor på peilepinnen jeg havna Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
John_Kr Svart 17.April.2014 Del på Facebook Svart 17.April.2014 hvis jeg var usikker hadde jeg fylt på 4 liter og sett hvor på peilepinnen jeg havna Eller lest i instruksjonsboken... Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Gnisten Svart 17.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.April.2014 Hvorfor lese manualen eller google når man har den eminente baatplassen? Takk for gode svar Sitér dette innlegget .... på dypt vann; igjen.... Link to post
is_620 Svart 17.April.2014 Del på Facebook Svart 17.April.2014 I Suzuki's orginale service manual står det 5,7 liter inkl nytt filter, Dette har jeg ALDRI fått til å stemme , dersom man fyller på så mye så vil oljenivå stå langt over max merke på peilepinnen, noe det advares STERKT imot i instruksjons bok som følger med motoren. Jeg gjør som følger : Først - se på plasseringen av tappe pluggen- dersom motoren tiltes litt opp på slutten av avtapping av den gamle olja, så får du ut en 1/2 kaffikopp extra i forhold til når motoren henger rett ned. Deretter - fyll på f.eks 4.8 liter ny olje, start opp motoren og kjør i 5 min, vent litt og peil på nytt, så ser du selv det jeg beskriver , og kan ev fylle på litt mer hvis nødvendig ( obs - gjelder med nytt oljefilter ) Sitér dette innlegget Link to post
is_620 Svart 18.April.2014 Del på Facebook Svart 18.April.2014 i innlegget over glemte jeg noe når man er ferdig med å skifte olje, bør men re-sette varsel signal for oljeskift: 1 - tenning er slått på 2- napp ut nød-stopp dingsen fra manøverboxen 3- dra ut nødstopp knotten 3 ganger ( i løpet av 7 sek ) 4- skru av tenning og sett på plass nød-stopp dingsen. hvis dette gjøres, slipper man å oppleve at det en mørk høst kveld gjennom et trangt sund, plutselig begynner å pipe infernalsk og man først tror at alt er galt inntil man kommer på at det kan være et ufarlig varsel om oljeskift, men har glemt ut hvordan dette avstilles . Sitér dette innlegget Link to post
Gnisten Svart 18.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.April.2014 I Suzuki's orginale service manual står det 5,7 liter inkl nytt filter, Dette har jeg ALDRI fått til å stemme , dersom man fyller på så mye så vil oljenivå stå langt over max merke på peilepinnen, noe det advares STERKT imot i instruksjons bok som følger med motoren. Jeg gjør som følger : Først - se på plasseringen av tappe pluggen- dersom motoren tiltes litt opp på slutten av avtapping av den gamle olja, så får du ut en 1/2 kaffikopp extra i forhold til når motoren henger rett ned. Deretter - fyll på f.eks 4.8 liter ny olje, start opp motoren og kjør i 5 min, vent litt og peil på nytt, så ser du selv det jeg beskriver , og kan ev fylle på litt mer hvis nødvendig ( obs - gjelder med nytt oljefilter ) Javelnei. I manualen min (side 30) står det 5,5 liter (uten filerskifte). Altså ikke hverken 4 liter uten filterskifte eller 5,7 liter med filterskifte. Skal melde tilbake hva det ble til. Sitér dette innlegget .... på dypt vann; igjen.... Link to post
Gnisten Svart 19.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.April.2014 4,9L uten filterskifte. Sitér dette innlegget .... på dypt vann; igjen.... Link to post
is_620 Svart 19.April.2014 Del på Facebook Svart 19.April.2014 Det kan spekuleres i om peilepinnen er feilmerket , men finner dette merkelig. Har ikke skifta på min enda , skal gjøre alt pinlig nøyaktig i år og skrive ned resultatet og prøve å henvende meg til importør Erling Sande AS for om mulig få en forklaring. Dette gjelder DF90/115 & 140 i fra 2002 og frem til de ble fornyet en gang etter 2008 , så det er jo mange det angår. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 21.April.2014 Del på Facebook Svart 21.April.2014 I følge servicemanual er det 5,5 uten filterbytte og 5,7l med. Dette gjelder all modeller/utgaver fra 2002 til og med DF100 som kom i 2009. Sitér dette innlegget Link to post
Gnisten Svart 25.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.April.2014 Det står det i min manual også abbor. Fyller jeg 5,5 liter på kommer man langt over maxmerket på peilepinnen. Da har jeg tiltet motoren som is_620 beskrev. Sitér dette innlegget .... på dypt vann; igjen.... Link to post
bjolle Svart 25.April.2014 Del på Facebook Svart 25.April.2014 Samme problem på min DF115, 2005 mod. Fyller jeg på slik det står i instruksjonsboken så dobler jeg nesten mengden på peilepinnen i forhold til merkene. Jeg tilter også motoren under drenering for å være sikker på å få ut så mye olje som mulig. Får på i underkant av 5 liter med filterskifte. Sitér dette innlegget Link to post
Mons Olav Svart 26.April.2014 Del på Facebook Svart 26.April.2014 Hva med gearolja? Stemmer manualen (1.05 liter)med man pumper på her? Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
is_620 Svart 26.April.2014 Del på Facebook Svart 26.April.2014 her blir det annerledes - man pumper / presser inn gear olja i det nederste hullet til det renner ut litt i det øverste. unngå olje på tuber , har hatt mange forskjellige motorer siden 1979, men aldri fått det til med tube. kjøp pumpe sett som skrues på toppen av gear olje flaske. det lønner seg å ha rikelig med gearolje , for det er plundrete å få på plass skruene uten å miste litt olje. Hvis dette skjer bruker jeg en stor engangs sprøyte fra apotek og erstatter mengden som rant ut med å fylle i det øverste hullet der det er lett å få på plass skruen etterpå. Husk også nye pakninger. - sjekk ut Browns Point Marine Service, LLC på google og bestill alt av service deler og gear olje for f.eks 5 år av gangen , og bruk f.eks JetCarrier med sjøfrakt for å få det over til Norge. Jeg tok med extra propell og servicemanual også. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 28.April.2014 Del på Facebook Svart 28.April.2014 Det står det i min manual også abbor. Fyller jeg 5,5 liter på kommer man langt over maxmerket på peilepinnen. Da har jeg tiltet motoren som is_620 beskrev. Når dokumentasjonen og peilepinnen ikke er samsvarer når det gjelder oljemengde stoler jeg på servicemanualen som er oppdatert i 2010 eller senere i stedet for peilepinnen på en 2005 modell. Sitér dette innlegget Link to post
Gnisten Svart 30.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.April.2014 Når dokumentasjonen og peilepinnen ikke er samsvarer når det gjelder oljemengde stoler jeg på servicemanualen som er oppdatert i 2010 eller senere i stedet for peilepinnen på en 2005 modell. Mener du virkelig at man skal fylle over maxmerket på peilepinnen basert på manualen? Sitér dette innlegget .... på dypt vann; igjen.... Link to post
Bømlafjord Svart 4.April.2015 Del på Facebook Svart 4.April.2015 Tar opp tidligere tråd angående oljenivå på DF 90. Noen som vet om det er blitt forandring på oljemengden på nyere motorer? På min motor som er 2008 mod (solgt ny 2010) fikk eg kun 4,1 liter olje på motor ink filter. Ser flere skriver her at det står 5,5 liter i manualen, men i min manual står det 4 liter. Det som fikk meg til å reagere på dette var at forhandler solgte meg 6 liter olje til min motor. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 4.April.2015 Del på Facebook Svart 4.April.2015 I denne oversikten fra ca 2012 står det fortsatt 5,5/5,7 liter Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Bømlafjord Svart 5.April.2015 Del på Facebook Svart 5.April.2015 Takker Ser nå at min motor er en DF90A og da stemmer det jo med ca 4 liter. DF90A er vel en nyere motor enn DF90, men virker som om begge modeller ble produsert i 2010. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 5.April.2015 Del på Facebook Svart 5.April.2015 (redigert) Men da har du vel egentlig en 2009-modell. Men kanskje produsert i 2008 ? De ble iallefall lansert som 2009-modeller. Naturlig med noe mindre oljemengde på 1,5 liters motor i forhold til de gamle 2-liters (1950 kubikk) DF90 ble vel neppe produsert i 2010. Den ble vel til DF100 i 2009. http://usaboatreview.com/archives/2009/2009_motor/09-suzuki_marine/09-suzuki_marine.html Min nye Mercury F115 2,1 liter tar 5,2 liter olje. Redigert 5.April.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.