Jump to content

25 hk Yamaha 98 mod to-takt mister turtall


fjordbris

Recommended Posts

Hei alle sammen

Jeg kjøpte i mars/ april 2013 en 25 hk Yamaha to-takt 98 mod fra en Yamaha forhandler i Vest-Agder med tre måneders garanti..

Motor var overalt med nye simme/o-ringer og byttet nederst veiv lager,

Siden dette var gjort og dette er kjent problem på disse motoren vurderte jeg kjøpet til trygt.

Har hatt både 30 og 40 hk Yamaha som jeg har byttet dette på.

 

Men nå er denne motoren det gjelder. Dessverre ble ikke motoren montert og skikkelig testet før garantien var gått ut.

 

Motoren starter greit, går fint på tomgang og til dels får jeg det turtallet jeg skal ha. Etter en stund (15-20 min)i plan ved ¾ gass kan båten (GH430) gå ut av plan og jeg mister turtallet. Går fint på tomgang og ved pådrag i fri men visst jeg prøver å belaste den får jeg ikke opp turtallet. Stopper jeg den en stund og ligger i ro, kan jeg starte den og den går fint i nye xx minutter.

 

 

Status:

 

  • Nye NGK plugger etter spec
  • Gått over plugg ledninger
  • Renset forgasser
  • Ny bensin
  • To-takt olje nivå er ok, (det er ikke turtallssperren på olje nivå som slår inn den er annerledes)
  • Kjølevann ok
  • Blæren er hard hele tiden, har prøvd å pumpe når problemet oppstår, dog uorginal slange mellom motor og tank.
  • Lufteskruen er selvfølgelig åpnet.

Det jeg vurderer er om dette kan ha noe med temperaturføleren som sitter i blokka, er det noen som vet hvordan denne oppfører seg?

Jeg har ikke sjekket membranpumpa da alt funker greit en stund så jeg tror gjerne det hadde vært konstant visst det hadde vært noe feil med denne.

Mistenker noe elektrisk men for all del det kan være bensin og.

 

 

Vet det er masse Yamaha og generell påhengs kompetanse på dette forumet og har lært masse.

Men nå sliter jeg litt, håper på noen gode svar J

 

 

 

Link to post

kjøling har alltid vært ok så lenge jeg har brukt den, jeg har ikke skrudd på denne, forhandler som har overalt den før jeg kjøpte den, hva som er byttet i tillegg til sime ringer og lager vet jeg ikke.

Oppfører den seg slik når den har hatt en varmskjæring en gang i tida? blokka er ikke spesielt varm når jeg mister turtallet.

Link to post

mister du turtallet som i att elektronikken "safer" for noe? eller synker det gradvis? jeg bare tenker att viss motoren blir for varm, så begynner den å knipe i stempela. Viss ringene har vært bytta når den var oppe likevell. Og du kjører i 15-20min med konstant turtall. så er ikke det akkurat ideell innkjøringsmetode.

Link to post

Mister vel turtallet ganske brått vil jeg si, gir jeg på igjen så kommer han seg litt og så går den ned igjen, mao vandrene, det er ikke likt olje alarmen. det ble ikke kommunisert nye ringer osv ved salg i fjor.

Det skal tillegges at det er en hytte båt nr 2 for fiske og teiner og den går mye på tomgang og det har den blitt gjort siden jeg fikk den, men i noen tilfeller drar du jo på i plan og senker farten til plannings terskelen. Tenkte jeg skulle test og koble vekk temp føler som er koblet til CDI og teste, kontroll strålen er sterk og er vel den sterkest jeg har hatt på en eldre påhengs noen gang :-)

kan nesten sammenlignes med 115F fra 2009 jeg har.

Link to post

flott initiativ MM jeg svarer jeg, jeg stiller jo spørsmål skal teste mer i morgen, tenkte jeg skal da en ny forgasser runde og sjekke membran pumpe også.

sendt akkurat en lang e-post til forhandler med spørsmål om historikken på motor med tanke på overhalinga.

 

Hva er årsaken til at den tømmer en forgasser?

Redigert av fjordbris (see edit history)
Link to post

Tipper dette har med flottøren å gjøre. Virker jo som du tømmer den for bensin,.Eg ville kjøpt et rep. sett til forgasseren og skiftet flottørnålen, samt dysene når den først er åpnet igjen. Kan og være full-fart dysen som ligger litt sjit i slik at motor ikke får nok bensin på full fart. Har en Yamaha 50 som var akkurat slik du beskriver. Var sjit i dysen.....

Link to post

Hvis du skrur ut pluggene rett etter den har dabbet av,kan disse fortelle deg endel.

 

Du sier den har veldig sterk kontrollstråle på kjølingen.

Har du sjekket at det kommer kjølevann ut propell og evnt. hullene rett bakover på stammen?

Hvis disse motorene feks har tette kjølekanaler rundt toppen,eller termostaten ikke fungerer vil kontrollstrålen fungere,men motor får ikke skikkelig kjøling.

 

Dette sjekker du greit ved å holde hånden på toppen,begynner du å brenne deg er det for varmt. Ta da ut termostaten og prøv.

Link to post

holder også en knapp på bensintilførsel. En ting som ikke er nevnt og som kan være vanskelig å finne ut av , er at en bensinslange kan ligge litt feil slik at bensinpumpa suger den flat.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Da har jeg renset forgassere,sjekket plukker og bensin pumpe.

 

forgassere ok, plugger var like og ok, termostat ok og kanaler ikke tette. bensinpumpa derimot mener jo jeg er problemet se bilder. dette er bilder av den ytre pakning, har åpnet et par tre membran pumper i mitt liv dette er vel den verste vil jeg si.

sjekket og slark i lager og det var ok, litt sot på hver stempel topp.

 

Ikke så bra kvalitet ser jeg men:

bilde

Redigert av fjordbris (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...