Herman Startet 18.April.2014 Link til dette innlegget Startet 18.April.2014 Jeg har oppdaget en skade i skeget som holder roret oppe på vår Alo 33. Er det noen som vet hvordan slike skeg er konstruert? Jeg tok noen bilder med mobilen i dag etter at bunnstoff og gelcoat var delvis slipt av. Spørsmålet nå er hvordan dette kan repareres. Alle bilder er fra babord side, med roret til høyre, men styrbord side ser likedan ut. Årsaksforholdet er rimelig greit. Ifjor ble det oppdaget en sprekk i stålet helt nederst på den ene siden. Det har gjort at rorets vekt kun har blitt båret på den ene siden. Dermed har opplagringen ikke vært optimal og den delen av skeget som er under rorakslingen har seget noe nedover. Dermed har det blitt en sprekk i overgangen mellom stål og glassfiber høyere opp på skeget. Sprekken sees tydelig. Det er også tydelig at det aldri har vært lagt noe glassfiber over denne sprekken. Isåfall er det ikke nødvendig å legge noe glassfiber nå heller, eller? Men hvordan er roret montert i sin tid? På en eller annen måte må jo Alo Yachts ha konstruert dette. Skeget består av glassfiber øverst og stål nederst, og det er som sagt ikke noe spor etter glassfibermatte over denne sprekken. Den går forøvrig helt igjennom (ikke bare en overfladisk sprekk) Jeg mistenker at det finnes et skruehode gjemt inn her: Fremdeles på babord side. I akterkant av skeget, rett foran den nederste delen av roret er det et hulrom. Det KAN være at det sitter en bolt som strammer den nederste delen (stål) av skeget opp til den øvre delen (glassfiber) Isåfall er det her styrken sitter, og sprekken jeg har avdekket har kun kosmetisk interesse. Er det noen som vet hvordan dette henger sammen. Kornelia skal sjøsettes på onsdag. Det er meldt varmt vær i helgen, så det er absolutt mulig å rette opp dette hvis jeg klarer meg med sparkling, grunning og stoffing. Hvis roret må ut og skeget bygges opp på nytt er jeg redd utsettet ryker. Det er ENDEL andre prosjekter som også må være klare før skuta går på vannet. Hjelp av profesjonelle nå i påska kan man ihvertfall glemme. Skuta står forøvrig på Blommenholm hvis noen er i nærheten og har kvalifiserte tips til fremgangsmåte. All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Iwrig2 Svart 18.April.2014 Link til dette innlegget Svart 18.April.2014 Sprekken er mest sannsynlg kun kosmetisk. Nedre rorlager sitter i stålbeslaget som er skrudd fast i glassfiber delen av skeget. Slip mer så tipper jeg du vil finne flere skruer, stram disse og sparkle det glatt om ønskelig og god sommer :) Har lignende konstruksjon på min båt og gjorde dette i fjor. Link to post
Herman Svart 22.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.April.2014 Basert på det du skriver sparklet jeg det bare opp igjen, primet og stoffa nå i helgen. Ingen grunn til å slipe mer enn nødvendig. Sprekken har ikke utvidet seg i vinter etter at den viste seg når vi tok opp i høst. Det tyder på at dette ikke er noe annet enn kosmetikk, og at styrken sitter et annet sted. Hvis roret faller av i sommer får jeg heller saksøke deg All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn