Sjeldenutpå Svart 22.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.April.2014 Ja i den eg tok ut nå. Ikkje i den før det som eg har liggende som reserve. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post Share on other sites More sharing options...
Mix Svart 23.April.2014 Del på Facebook Svart 23.April.2014 Ok, eg tenkte gjerne at det var en eldre serie impellere uten gjenger som hadde hatt problemet. Men da stemmer jo ikke det. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjeldenutpå Svart 23.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.April.2014 Forhandleren sender meg ny, og reklamerer mot yanmar. Så får eg regning seinere dersom reklamasjon blir underslått. Det var mulig å prøve å reklamere siden kvittering og embalasje er på plass. Utfallet ville han ikkje spå. Yanmar har ikkje innrømmet feil på delen. Svensk underleverandør. Forhandler kjente godt til problemet og håpte de impellerene som nå var hyllevare var av bedre kvalitet slik det var inntil dette dukket opp. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjeldenutpå Svart 23.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.April.2014 Ok, eg tenkte gjerne at det var en eldre serie impellere uten gjenger som hadde hatt problemet..Kanskje det er omvendt ? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post Share on other sites More sharing options...
Mix Svart 23.April.2014 Del på Facebook Svart 23.April.2014 Nettopp. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Janoho Svart 23.April.2014 Del på Facebook Svart 23.April.2014 Får håpe de har vett nok og ikke krever deg for en impeller. Det kunne jo faktisk blitt en del problemer når du lå uten på sjøen uten kjøling.Du hører nok ikke mer fra de Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjeldenutpå Svart 23.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.April.2014 Det var en hyggelig og hjelpsom tone, og til tross for at fleire hadde opplevd det samme i distriktet siste år så hadde ikkje han eller andre kunder reklamert. Eg finner det litt vanskelig å tro ? Ein liten magefølelse kvitrer at forhandlerene har kanskje fått impellere til å gi i smøring for å glemme. Eg trur vi var heldige. Lukta litt brent gummi, men eksosslange er kledt inn bak skott så eg får ikkje inspisert. Satse på det gikk bra og hoppe i jobben med å få tilbake tillit til båten... ikkje alle ombord som takler like bra når eg springer ut og inn og alarmen hyler. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post Share on other sites More sharing options...
cosmo Svart 23.April.2014 Del på Facebook Svart 23.April.2014 (redigert) Faderen har to ganger rett etter avgang fra kai, hørt at motoren har brølt mer enn normalt og slakket ned. Begge gangene har dette skjedd at vulkinga har løsnet. På ferietur skulle han legge til og fylle diesel, satte moderen til å holde pumpa. Ho fortalte at gubben blei obs på at lensepumpa gikk og ikke sluttet. Da slapp gubben vettet og stoler, bord og tepper fløy på land. Eksosslangen var sprukket på langs og rommet under dekk var sota ned og fylt med kjølevann. Viknes 1030. Gjett hvor de akkurat la til kai for å få montert benk på dekk. Delelageret kunne ikke vært nærmere og ny eksosslange ble montert. Han tror at dette skyldes varmgangen etter impellersvikten. Du får vurdere om du må sjekke slangen ytterligere eller om du skal ha en på lur for å bytte om det trengs. Redigert 23.April.2014 av cosmo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
mateco Svart 23.April.2014 Del på Facebook Svart 23.April.2014 (redigert) @Sæbø Når du får installert ny impeller så kan det være lurt å sjekke mottrykk på sjøvannspumpens trykkside ved et gitt turtall. Et høyt mottrykk tyder ofte på oppbygning av saltavleiringer i sjøvannssystemet, og vil gi ekstra belastning på impeller som kan være en direkte årsak til at den løsner på vulkingen. Da det samme skjedde, på en av mine motorer, så var jeg ute med smøreoljekjøleren som var nesten tett av saltavleiringer: Den ble da manuelt, og skånsomt, rengjort med sveisepinne og rennende vann. Har en sterk mistanke om at høyt mottrykk var en medvirkende årsak til at vulkingen løsnet hos meg ! ! Faktisk; i skrivende stund, og klok av lærdom, så holder jeg på med systemrens på sjøvannsiden på begge motorene mine. Dette vil jeg komme tilbake til i en egen tråd når resultatet foreligger Bare et velmenende hint! Bjørn Redigert 23.April.2014 av mateco (see edit history) Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjeldenutpå Svart 24.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.April.2014 Inrtessant med trykk/motttrykk. Finnes det slike data i manualer? Og hvor måler man? (Og kva med) Vår motor er berre kjørt 150timer etter fullt stell, så eg trur ikkje noko kan være tett allerede. Eg har vurdert en sensor som kan måle vakuum på innsug for å evt få alarm ved impellerstopp. Eg må lese litt kva typer kjølevannsalarm som finnest. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post Share on other sites More sharing options...
liberty Svart 24.April.2014 Del på Facebook Svart 24.April.2014 (redigert) Det skal stå en føler i bakant av intercooleren som skal gi alarm hvis du mister kjølevannet https://baatplassen.no/bildearkiv/0/589/yanmar_volvo_014.jpg Redigert 24.April.2014 av liberty (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjeldenutpå Svart 24.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.April.2014 Blir det den oppe til høyre på bildet med to ledninger på? Eg trur ikkje eg har slik. Det er ikkje vakuum men trykkføler då antagelig ? Fikk allerede i går sms fra posten om at pakke er på vei fra forhandleren :-) Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post Share on other sites More sharing options...
NilsPils Svart 24.April.2014 Del på Facebook Svart 24.April.2014 300 spenn for en skrue med en skrue i.... .................. Lagde meg eit verktøy Jeg tar ut impelleren lett med vannpumpetang. Tar et solid grep om bosset med klørne på tanga og bruker en grov skrutrekker eller lignende som spett mellom klørne på tanga og mot anlegg på pumpehuset. Det har virket greit hver gang. Ellers bra det ordner seg. Dette var en feilvariant jeg neppe ville kommet på uten videre. Men man bør vel alltid ha med reserve impeller (blant annet)? Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post Share on other sites More sharing options...
Guest Avmønstret# Svart 24.April.2014 Del på Facebook Svart 24.April.2014 Uten sammenligning forøvrig så gikk vulkinga på impeller på min 2gm. Stussa litt på eksoslyden et minutt eller så før alarmen gikk. Aner ikke hvor gammel impeller var da båten var ny for meg, men helt sikkert en del år. Det var umulig å se før jeg hadde impelleren ute at den var defekt. Hadde liggende biltemaimpeller i båten og den er mye simplere/tynnere i gummien enn yanmarimpelleren. Har bestilt ekte vare som ligger som reserve for biltemaimpelleren i båten nå. ------- Hadde akkurat gått opp ei elv med mye dritt i vannet og uten sjøvannsfilter når impeller røyk så jeg tipper impelleren har fått nådestøtet av noe dritt eller den totale belastningen pga forurensninger i vannet ble for stor. Neppe noen trykk/mottrykk problematikk da motoren er sjøvannskjølt og den spytter vann som bare det sånn til vanlig. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjeldenutpå Svart 26.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.April.2014 Eg har brukt vannpumpevarianten til nå eg og. Men eg fikk det ikkje til i år. Reserveimpeller har eg ombord. Legg ombord den brukte ved kvart ny-bytte. Med min bruk kan det gå 5 år mellom kvart bytte, så yanmar anbefalte å heller ha den brukte ombord som nødløsning enn å la en ny impeller bli kanskje 5 år gammel- for så å sette den inn i 5 års tjeneste. Fikk forøvrig pakke med ny impeller etter to dager. Eg er fornøyd med service fra forhandleren absolutt :-) Men familien er representert med barn i alle aldre og travle dager, så impelleren ligger ennå i bilen...jaja. Men neste helg har kona lovt båttur igjenn :-) Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjeldenutpå Svart 9.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mai.2014 Så kom regning fra forhandler. Der var det bare fakturert for tærezink til motoren som eg fikk i samme forsendelse som ny impeller, og så var det eit par linjer forklaring. Yanmar hadde -etter litt frem og tilbake godkjent reklamasjon på impeller :-) Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post Share on other sites More sharing options...
Janoho Svart 9.Mai.2014 Del på Facebook Svart 9.Mai.2014 bra ! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.