Jump to content

tips ved plutselig manglende sjøvannskjøling -6LYA-STP


Sjeldenutpå

Recommended Posts

Forhandleren sender meg ny, og reklamerer mot yanmar. Så får eg regning seinere dersom reklamasjon blir underslått. Det var mulig å prøve å reklamere siden kvittering og embalasje er på plass. Utfallet ville han ikkje spå. Yanmar har ikkje innrømmet feil på delen. Svensk underleverandør. Forhandler kjente godt til problemet og håpte de impellerene som nå var hyllevare var av bedre kvalitet slik det var inntil dette dukket opp.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Det var en hyggelig og hjelpsom tone, og til tross for at fleire hadde opplevd det samme i distriktet siste år så hadde ikkje han eller andre kunder reklamert. Eg finner det litt vanskelig å tro ? Ein liten magefølelse kvitrer at forhandlerene har kanskje fått impellere til å gi i smøring for å glemme.

 

Eg trur vi var heldige. Lukta litt brent gummi, men eksosslange er kledt inn bak skott så eg får ikkje inspisert. Satse på det gikk bra og hoppe i jobben med å få tilbake tillit til båten... ikkje alle ombord som takler like bra når eg springer ut og inn og alarmen hyler.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Faderen har to ganger rett etter avgang fra kai, hørt at motoren har brølt mer enn normalt og slakket ned.

Begge gangene har dette skjedd at vulkinga har løsnet. På ferietur skulle han legge til og fylle diesel, satte moderen til å holde pumpa. Ho fortalte at gubben blei obs på at lensepumpa gikk og ikke sluttet. Da slapp gubben vettet og stoler, bord og tepper fløy på land. Eksosslangen var sprukket på langs og rommet under dekk var sota ned og fylt med kjølevann. Viknes 1030. Gjett hvor de akkurat la til kai for å få montert benk på dekk. Delelageret kunne ikke vært nærmere og ny eksosslange ble montert. Han tror at dette skyldes varmgangen etter impellersvikten. Du får vurdere om du må sjekke slangen ytterligere eller om du skal ha en på lur for å bytte om det trengs.

Redigert av cosmo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

@Sæbø

Når du får installert ny impeller så kan det være lurt å sjekke mottrykk på sjøvannspumpens trykkside ved et gitt turtall.

 

Et høyt mottrykk tyder ofte på oppbygning av saltavleiringer i sjøvannssystemet, og vil gi ekstra belastning på impeller som kan være en direkte årsak til at den løsner på vulkingen.

 

Da det samme skjedde, på en av mine motorer, så var jeg ute med smøreoljekjøleren som var nesten tett av saltavleiringer:

 

bilde

 

Den ble da manuelt, og skånsomt, rengjort med sveisepinne og rennende vann.

 

Har en sterk mistanke om at høyt mottrykk var en medvirkende årsak til at vulkingen løsnet hos meg ! !

 

Faktisk; i skrivende stund, og klok av lærdom, så holder jeg på med systemrens på sjøvannsiden på begge motorene mine. Dette vil jeg komme tilbake til i en egen tråd når resultatet foreligger

 

Bare et velmenende hint!

 

:smiley:

Bjørn

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Inrtessant med trykk/motttrykk. Finnes det slike data i manualer? Og hvor måler man? (Og kva med)

Vår motor er berre kjørt 150timer etter fullt stell, så eg trur ikkje noko kan være tett allerede.

 

Eg har vurdert en sensor som kan måle vakuum på innsug for å evt få alarm ved impellerstopp. Eg må lese litt kva typer kjølevannsalarm som finnest.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

300 spenn for en skrue med en skrue i....

 

 

..................

Lagde meg eit verktøy

 

bilde

Jeg tar ut impelleren lett med vannpumpetang. Tar et solid grep om bosset med klørne på tanga og bruker en grov skrutrekker eller lignende som spett mellom klørne på tanga og mot anlegg på pumpehuset. Det har virket greit hver gang.

 

Ellers bra det ordner seg. Dette var en feilvariant jeg neppe ville kommet på uten videre. Men man bør vel alltid ha med reserve impeller (blant annet)?

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Uten sammenligning forøvrig så gikk vulkinga på impeller på min 2gm. Stussa litt på eksoslyden et minutt eller så før alarmen gikk. Aner ikke hvor gammel impeller var da båten var ny for meg, men helt sikkert en del år.

 

Det var umulig å se før jeg hadde impelleren ute at den var defekt. Hadde liggende biltemaimpeller i båten og den er mye simplere/tynnere i gummien enn yanmarimpelleren. Har bestilt ekte vare som ligger som reserve for biltemaimpelleren i båten nå.

-------

 

Hadde akkurat gått opp ei elv med mye dritt i vannet og uten sjøvannsfilter når impeller røyk så jeg tipper impelleren har fått nådestøtet av noe dritt eller den totale belastningen pga forurensninger i vannet ble for stor. Neppe noen trykk/mottrykk problematikk da motoren er sjøvannskjølt og den spytter vann som bare det sånn til vanlig.

Link to post
Share on other sites

Eg har brukt vannpumpevarianten til nå eg og. Men eg fikk det ikkje til i år. Reserveimpeller har eg ombord. Legg ombord den brukte ved kvart ny-bytte. Med min bruk kan det gå 5 år mellom kvart bytte, så yanmar anbefalte å heller ha den brukte ombord som nødløsning enn å la en ny impeller bli kanskje 5 år gammel- for så å sette den inn i 5 års tjeneste.

 

Fikk forøvrig pakke med ny impeller etter to dager. Eg er fornøyd med service fra forhandleren absolutt :-)

Men familien er representert med barn i alle aldre og travle dager, så impelleren ligger ennå i bilen...jaja. Men neste helg har kona lovt båttur igjenn :-)

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Så kom regning fra forhandler. Der var det bare fakturert for tærezink til motoren som eg fikk i samme forsendelse som ny impeller, og så var det eit par linjer forklaring. Yanmar hadde -etter litt frem og tilbake godkjent reklamasjon på impeller :-)

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...