Jump to content

Vibrasjon i vp-foldepropell

Heatseeker

Recommended Posts

Endelig sjøsatt, og hadde store forventninger til første solskinnstur med ny propell. Endte opp med en ny vp-foldepropell, 17x12, treblads til en Dufour 365 med D1-30. Men for noen vibrasjoner! -mistet også litt fart.. 7,3 knop på stille vann, og ca 3000 omdreininger. Må nok ta den opp for en titt. Noen som kan ha en ide om hva det kan være? Evt tips til størrelse jeg burde hatt på propellen?

Men godt å være igang igjen :-)

bilde

Redigert av S/Y Heatseeker (see edit history)

Jeg forutsetter at propellen sitter teit på prismet - at det ikke er slakk her.
På min propell er det to ting som er viktig når den settes sammen. Samme nummer på blad og i åpning. Det vil si rett blad på rett plass.

Deretter at alle bladene står i likt inngrep i tennene.
Jeg klarte en gang å sette det ene bladet en tann feil i forhold til de to andre. Dette resulterte naturlig nok i kraftig vibrasjon.
Så det ikke før jeg heiste båten på land igjen foldet bladene helt bakover. Løsnet ene bladet og satt det inn i rett inngrep. Alt OK.

• 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...