Jump to content

15 åring kjøre over 10 knop


Ottomannen

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Men nå er jeg blitt akkurat så voksen, kjedelig og dannet at jeg ikke vil anbefale en 15 åring å bryte fartsgrensen.. :thumbsup: Seiling derimot. Nydelig :wink:

 

Jeg kan forstå at enkelte andre 14-15 åringer ikke ønsker å bry seg om reglene ifht motorstørrelse og fart, men voksene bør ikke vise slike holdninger ovenfor de unge.

 

Man er ikke kjedelig og dannet når man viser ansvar og er et godt forbilde, man er voksen. De unge trenger voksne rundt seg som kan vise forskjellen på rett og galt, særlig og akkurat i tilfeller som dette som mange kan mene er en "gråsone".

 

Slurvete holdninger en plass smitter over på andre områder.

--------------

 

Men man blir ikke nødvendigvis populær som voksen når man setter grenser, men det å være ansvarlig er da ikke noen popularitetskonkurranse heller så....

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Forøvrig håndterte junior på den tiden 40 fots motorbåt med 2 stk 300 hk i hekken (selvsagt ikke alene men dog).

 

(Min uthevning.)

 

Og deri ligger hele forskjellen. Hvem som helst kan styre en båt. Selv har jeg stått til rors på Statsraad Lehmkuhl, men jeg er da på ingen måte kompetent til å ta skipperansvaret ombord der.

Mvh,
SY Vilma Benita, Beneteau Oceanis 43, (Tidligere 4_Vinder)

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde båt som gikk i 15-20knop fra jeg var ca 13-14 år ca. Hadde da hatt båt i 4 år og håndterte båten godt. Det viktigste er holdningene og så lenge ungdommen har det så ser jeg ikke problemet(bortsett fra at det er ulovlig da)

 

Nå kan det nevnes at det var ikke så mange andre båter rundt der jeg var.

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde båt som gikk i 15-20knop fra jeg var ca 13-14 år ca. Hadde da hatt båt i 4 år og håndterte båten godt. Det viktigste er holdningene og så lenge ungdommen har det så ser jeg ikke problemet(bortsett fra at det er ulovlig da)

 

Nå kan det nevnes at det var ikke så mange andre båter rundt der jeg var.

 

Du vet der er ulovlig men ser ikke problemet? Jeg blir ganske så provosert over at presumtivt voskne mennesker kan utvise en slik total uansvarlighet. Glem alt om respekt for loven, sannsynlighet for å bli att og bøtesatser, alt det er totalt uten betydning. Det som er viktig er at man vil få livet fullstendig ødelagt dersom man blir involvert i en ulykke. Millionkrav, mulig straffereaksjon og ikke minst skyldfølelse.

 

Man må gjerne mene 16-års grensen er feil, et syn jeg faktisk har en viss sympati for. Men så lenge loven er slik den er forholder man seg til den!

Mvh,
SY Vilma Benita, Beneteau Oceanis 43, (Tidligere 4_Vinder)

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg nesten aldri sett en jolle som går under 10 knop.. Så det er mange kriminelle på sjøen sånn sett..

 

Har du aldri kjørt bil over fartsgrensen? Kjørt noen meter uten bilbelte? 6 knop i 5 knopsone?

 

Glem alt om respekt for loven? 10 fot og 8 hk var innafor loven det. Farten var over 10 knop på maks, ja..

 

Provoserende med folk som stempler andre, og veldig mange ukjente personer som lovløse også..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Har du noen saker å vise til vedr erstatning og krav?

 

 

-Jørn

Konkrete saker nei. Et raskt søk gav disse treffene, begge med Sparebank 1 som referanse, som diskuterer temaet på teoretisk grunnlag:

https://pressesenter.sparebank1.no/2012/06/junior-har-krasjet-baten-hva-na/

http://www.redningsselskapet.no/om-oss/rs-magasinet/_attachment/156969?_ts=137dfab3383

Mvh,
SY Vilma Benita, Beneteau Oceanis 43, (Tidligere 4_Vinder)

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg nesten aldri sett en jolle som går under 10 knop.. Så det er mange kriminelle på sjøen sånn sett..

 

Har du aldri kjørt bil over fartsgrensen? Kjørt noen meter uten bilbelte? 6 knop i 5 knopsone?

 

Glem alt om respekt for loven? 10 fot og 8 hk var innafor loven det. Farten var over 10 knop på maks, ja..

 

Provoserende med folk som stempler andre, og veldig mange ukjente personer som lovløse også..

Lovløs var ditt ord. Og jeg stempler ingen, men jeg står inne for min uttalelse om at det er uansvarlig å la ungene låne jolla hvis den har for stort fartspotensiale. Det at det muligens er mange uansvarlige båtfedre og -mødre endrer ikke på saken, og er neppe noe fungerende forsvar for dommeren heller.

 

Sammenlikningen med brudd på fartsgrenser, bilbelte og andre mindre lovbrudd er haltende. En mer relevant sammenlikning er bilkjøring med promille. Her vil man kunne få tilsvarende store konsekvenser i etterkant av en ulykke.

Mvh,
SY Vilma Benita, Beneteau Oceanis 43, (Tidligere 4_Vinder)

Link to post
Share on other sites

Poenget var vel det med respekt for loven. Kjører du for fort med bil har heller ikke du respekt for loven. Kjører du i 40-50 i en 30-sone kan også straffen bli ganske hard selv på landjorda om du kjører over en unge på 3 hjulsykkel osv.

 

Synes tydelig du skrev at alle med barn i jolle over 10 knop, er totalt uansvarlig og har glemt all respekt for loven. Da stempler du veldig mange!

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Finnes det noe radar-"app" til mobilen? Sidan fart er så nøye så må eg nesten få målt gummibåten med kvar enkel unge ombord. Må vel ha ein trehester til minstemann, ein firehester til jentungen. Og ein femhester vist jentungen og ei venninde skal ut samtidig.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Finnes det noe radar-"app" til mobilen? Sidan fart er så nøye så må eg nesten få målt gummibåten med kvar enkel unge ombord. Må vel ha ein trehester til minstemann, ein firehester til jentungen. Og ein femhester vist jentungen og ei venninde skal ut samtidig.

 

Tror ikke du trenger det. Enhver liten lettplanende gummijolle som planer vil vel normalt gå over 10 knop uansett.

 

Men ett unntak, mener jeg har sett småunger plane med 2.5 hestere i gummijolle, da kan det vel hende at de går under 10 knop? Jeg tror nesten det.

-----

 

Har selv Maritimgummien og gammal 5 hk mariner og går ca 11-12 knop med noe nær 150kg last i jolla. Tipper en unge alene fint klarer 15 knop.

-------------

 

Om du må ha det vitenskapelig så last ned en gps mapp med måling av max hastighet og legg telefonen i jolla til ungene og la de teste ut. De har vel kanskje telefon selv som de kan gjøre det med ?

Link to post
Share on other sites

Eg var egentlig ikkje seriøs i forrige innlegg. Det er meget vanskelig og praktisere trivelig båtliv med for streng praksis overfor arvingane. Vi vurderte å ha en 5hk på jolla til fisketurene med fleire ombord, og en 2hk til lek for barna. Slik er vanskelig i praksis. Juster-skrue på gassen viste seg å ikkje være noko løsning heller, for når bølgene treffer riktig risikerer barna å havne i plan med jolla uansett, og da er potensialet for over 10knop tilstedet både med strupet motor og 2hk. Så vi har valgt å la ungane kjøre potensielt ulovlig med gummijolla, siden en båt de kunne kjørt lovlig, 22 fot snekke med 8hk, er jysla upraktisk som slepejolle.

God opplæring i sjømannskap og litt teknisk innsikt, men kanskje vel så viktig god utvikling av barnas sosiale intelligens, så kjem man langt.

At båten har potensielt utstyr til å klare over 10 knop er urelevant så lenge de ikkje kjører over 10 knop. Vi veit alle at mannfolk har potensielt utstyr til å fullbyrde straffbare handlinger, men straffes heldigvis ikkje for hverken bruk eller innehav så lenge det ikkje er ulovlig brukt.

Det er årlig jolletråder med alltid samme problemstillingen. Men eg synest man skal skille på bruk av familiebåtens gummibåt, som er en del av redningsutstyret ombord, og det å la tenåringer fritt disponere speedbåt.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Dette praktisert jeg også Sæbø, for 20 år siden. Min sønn kjørte alltid under 10 knop med sin jolle og en 9,9 HK som han hadde fått til konfirmasjon. Han hadde fått innprentet farene med å falle for fristelsen for å dra på, og vente til han ble 16 år. Disse reglene fulgte han faktisk. Så langt alt bra. Men han ble tatt da, sammen med en kamerat, ikke fordi han kjørte for fort, men fordi han kjørte bak politibåten med litt "urolig" (pådrag/ikke pådrag) gasspådrag, og politimannen mente det var respektløs oppførsel, og at han hadde forsøkt å provosere. Turen han skulle gjøre var fra "Moderskipet" og en nautisk mil bort til en kiosk for å kjøpe "barnetimegodt". Vel fremme i kiosken ble han tilsnakket av en diger politimann, føreren av politibåten som bryskt fortalte han at han hadde kjørt for fort, og at han kjørte en båt han ikke hadde lov til å kjøre. Gutten benektet det hele, men det hjalp ikke. Han fikk beskjed om at han kunne kjøre tilbake til oss, så skulle han (politimannen) komme innom senere på kvelden å snakke med faren hans. Stakkars guttungen, posen med lørdagsgodt han hadde med seg tilbake var det semreste jeg noen gang hadde og har sett, og hele lørdagskvelden var ødelagt for han. Han ble kvalm og kastet opp, på tross at jeg fortalte han at jeg skulle ordne opp i det hele, om politimannen kom.

 

Omsider, etter fire timer, kom politibåten da, en yngre politimann tydelig ille berørt over sin partner, og denne svære fyren som tydeligvis var sjef som fortalte meg hvor ille dette var, og hvor dårlig min sønn hadde oppført seg. Jeg sto på dollbordet, og lot han prate ferdig, så fortalte jeg han at det han kom med var tøv, og at han fikk forsøke å se an hva han opplevde, og ikke forsøke å produsere situasjoner som ikke var reelle, alt mens jeg så med relativt svarte øyne rett i hans. Jeg fortalte videre at guttungen alltid hadde blitt lært opp til å ha respekt for politiet og ikke minst meg, og at man da kanskje kunne forvente at politiet også hadde litt respekt for han. Mye frem og tilbake, blant annet fortalte jeg at han uten grunn hadde ødelagt kvelden for de to kameratene, som ikke hadde kjørt for fort. Jeg var mektig forbannet, men kald og rolig, og ekstremt høflig. Det endte med at jeg måtte love at guttungen ikke skulle kjøre den jolla i Asker og Bærum politidistrikt, så fikk det være greit. Guttungen bekrefter historien den dag i dag, 34 år gammel. Han kjørte aldri for fort.

 

Så, det er ikke sikkert at det med påstanden om at enhver mann kan bli dømt for voldtekt er tull holder i denne forbindelsen, og det kan bli vanskelig å bevise den virkelige farten på en jolle med 9.9 HK på "tomgang", selv om man som forelder vet at det ikke kjøres over 10 knop. Spesielt om noe alvorlig med skader skjer.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Kanskje det finnes et marked for ettermonterte hastighetsbegrensere? En gps som settes til å kutte tenning når man passerer en viss fart?? Og selvfølgelig nøkkelbryter til forbikobling av systemet.

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

Eg var egentlig ikkje seriøs i forrige innlegg. Det er meget vanskelig og praktisere trivelig båtliv med for streng praksis overfor arvingane. Vi vurderte å ha en 5hk på jolla til fisketurene med fleire ombord, og en 2hk til lek for barna. Slik er vanskelig i praksis. Juster-skrue på gassen viste seg å ikkje være noko løsning heller, for når bølgene treffer riktig risikerer barna å havne i plan med jolla uansett, og da er potensialet for over 10knop tilstedet både med strupet motor og 2hk. Så vi har valgt å la ungane kjøre potensielt ulovlig med gummijolla, siden en båt de kunne kjørt lovlig, 22 fot snekke med 8hk, er jysla upraktisk som slepejolle.

God opplæring i sjømannskap og litt teknisk innsikt, men kanskje vel så viktig god utvikling av barnas sosiale intelligens, så kjem man langt.

At båten har potensielt utstyr til å klare over 10 knop er urelevant så lenge de ikkje kjører over 10 knop. Vi veit alle at mannfolk har potensielt utstyr til å fullbyrde straffbare handlinger, men straffes heldigvis ikkje for hverken bruk eller innehav så lenge det ikkje er ulovlig brukt.

Det er årlig jolletråder med alltid samme problemstillingen. Men eg synest man skal skille på bruk av familiebåtens gummibåt, som er en del av redningsutstyret ombord, og det å la tenåringer fritt disponere speedbåt.

 

Leser man media kan man lure på om du egentlig er så trygg med utstyret ditt, men det hører vel hjemme i en annen diskusjon. Men jeg hadde lyst til å oppklare et par ting:

1. Minstealderforskriften gjelder for båter som kan oppnå større fart enn 10 knop, så det holder ikke i forhold til loven at man alltid holder seg til tomgang. Men man kan ikke bli idømt giganterstatninger eller regress, fordi et forsikringsselskap må kunne bevise (eller sannsynliggjøre) en årsakssammenheng mellom ulykken og det at det ble kjørt for rask båt i for lav alder.

2. At jolla kan surfe på bølgene og dermed oppnå større fart enn 10 knop er ikke relevant, og man vil ikke bli dømt for det. Så gassperre vil fungere tilfredsstillende det.

Mvh,
SY Vilma Benita, Beneteau Oceanis 43, (Tidligere 4_Vinder)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...