Jan K Andersen Startet 21.April.2014 Link til dette innlegget Startet 21.April.2014 (redigert) Vet dette har vært oppe tidligere, men jeg har nå gjort min egen erfaring som jeg ikke kan se er beskrevet før. Vi har en Nidelv 26 Classic med bronsepropell og jeg forsøkte i år å smøre den med selvpolerende bunnstoff. Resultatet var at båten gikk MYE dårligere enn før. Motoren kom ikke opp i høyere turtall enn 2500, mot 3400 før. Jeg håpet at den selvpolerende effekten skulle glatte det ut, men etter en uke, og mange timer i lav fart, så vi ingen endring. På med våtdrakt og nedpussing med 240 papir, og vips, samme fart som før! Konklusjonen er soleklar: bruk aldri selvpolerende bunnstoff på propell. Redigert 21.April.2014 av Jan K Andersen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
valvolainen Svart 21.April.2014 Link til dette innlegget Svart 21.April.2014 ord til ettertanke. Får teste til neste år. Nå er skuta på vannet med selvpolerende på propell, Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 21.April.2014 Link til dette innlegget Svart 21.April.2014 Jeg er tilhenger av blankpolering med autosol. Jo blankere jo mindre rur. Fin jobb for ungene :-) Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 21.April.2014 Link til dette innlegget Svart 21.April.2014 Samme her, blankpolering med Autosol og bilvoks, holder seg flott hele sommeren. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Hulda Svart 21.April.2014 Link til dette innlegget Svart 21.April.2014 For oss som ligger ute 24 måneder mellom hver gang båten er på land, er det fremdeles bunnstoff som gjelder. Og jeg merker overhode ingenting til tap av effekt, med eller uten bunnstoff de første månedene. Men utpå forvinteren legger det på med rur, uansett hvor blank propellen var på vårparten. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 21.April.2014 Link til dette innlegget Svart 21.April.2014 At motoren ikke kom opp i høyere turtall enn 2500 mot 3400 før, høres helt utrolig ut. Jeg får en følelse av at dette må være en fleip. Jeg har en Saga27 med bronsepropell som jeg har forsøkt det meste av metoder for å holde fri for rur, men aldri har jeg merket noen turtallsreduksjon sammenlignet med rengjort og pusset propell. Jeg har brukt hart bunnstoff som jeg pusset "glatt som en barnerumpe", og nå bruker jeg vanlig Seajet 033 selvpolerende bunnstoff på propellen. Og dette gir propell fri for rur. Da jeg tok opp båten sist høst, tror jeg jeg talte max 10 rur! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Jan K Andersen Svart 21.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.April.2014 (redigert) Hei Lars, jeg er enig i at det høres utrolig ut, men det er ikke fleip. Jeg hadde vondt for å tro at effekten av bunnstoff var så stor selv, så jeg har prøvd mange ganger å komme over 2500 omdreininger i løpet av hele Påskeuka. Resultatet var det samme hver gang, det stoppet på 2500, og begynte å sote. Bunnstoffet er fra Biltema som jeg rullet på med minirulle. Etter å ha pusset vekk så mye jeg orket i 8 graders sjøvann, fikk jeg igjen 3400 omdreininger. Utrolig men sant. Redigert 21.April.2014 av Jan K Andersen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 21.April.2014 Link til dette innlegget Svart 21.April.2014 (redigert) det stoppet på 2500, og begynte å sote. Hva begynte å sote? Begynte motoren å ryke? Redigert 21.April.2014 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
JørgenL Svart 21.April.2014 Link til dette innlegget Svart 21.April.2014 Kan umulig stemme at litt bunnstoff gir så mye rpm variasjon :--) Sitér dette innlegget Link to post
Jan K Andersen Svart 21.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.April.2014 Det begynte å sote fra eksosen på 2500 omdreininger, og det var umulig å få den til å gå raskere. Etter at jeg hadde slipt vekk bunnstoffet kom det ingen sot. Sitér dette innlegget Link to post
Mons Olav Svart 21.April.2014 Link til dette innlegget Svart 21.April.2014 Flotte greier att det ordnet seg.Takk for tipset Jan. Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
KARILLA Svart 21.April.2014 Link til dette innlegget Svart 21.April.2014 På mine tidligere båter ble propellen i alle år sprayet med seajet sin bunnsmøring for hekkaggregat. Merket aldri noen fartsreduksjon eller reduksjon i turtall. Uansett så mener jeg at en reduksjon i turtall på rundt 900 omdreininger må skyldes noe annet enn bunnsmøring. Her tror jeg tilfeldighetene har spilt deg et puss. Forsatt god båt sommer Sitér dette innlegget Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig! Link to post
alfaalfa Svart 21.April.2014 Link til dette innlegget Svart 21.April.2014 Harde bunnstoff brukes på raske båter og selvpolerende på saktegående. Men en del produsenter bruker selvpolerende på propeller. Det virker jo rart. En propell går fort rundt og store deler av propeller går raskere gjennom vannet enn 40 knop. Hvorfor bruke selvpolerende her da. Virker ikke riktig. Derfor bruker jeg harde bunnstoff på de delene som står i vannstrømmen som nedre del av drev. Men bruker spray som har selvpolerende stoff der jeg ikke kommer til med kost. (og stoffer ikke propellen) Jeg gjorde det med snekka som 16 åring og de lokale gutta som hadde vært i isen som ung og mente seg meningsberettiget, ville ikke løfte snekka på vannet før griseriet var slipt av... Man skal ha blank propell på snekka, var det enkle erfaringsbaserte budskapet. At man får dårligere effekt av en propell som er stoffet er sannsynlig og trolig. I forhold til en polert. Slik fungerer fysikken. Jeg har kikket på hvilken overflate som kreves for minst mulig friksjon i vann ved hastigheter over 40 og 50 knop. Og det ga svaret at sliping med vannslip med korning 2400 er for grovt. Det var litt nedtur mhp å slipe bunnstoffet på båten for god fremdrift i vannet... Men sier litt om hva som er ideel overflate på en propell. Dens hastighet gjennom vannet tatt i betraktning. Sitér dette innlegget Link to post
Jan K Andersen Svart 21.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.April.2014 Interessant alfaalfa, at selv 2400 papir er for grovt for optimale forhold. Polering til slutt er kanskje det beste? Jeg har pleid å starte med 180, deretter 240, så 600, og avslutte med 1200. Men det har vært på land. Nå tok jeg det med våtdrakt, dykkermaske og snorkel i 8 graders sjøvann uten hansker, og da fikk det holde med 180 og 240. Jeg merker ingen forskjell på effekten nå i forhold til før, så det er nok ganske marginalt hva man oppnår med de fineste papirene. Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 21.April.2014 Link til dette innlegget Svart 21.April.2014 Jeg blankpolerer min messingprop med autosol og ligger ute gjerne 48 måneder uten å være på land. Da er det "litt" rur på propellen, men langt mindre enn andre i samme havn har etter bare sommersesongen uavhengig om de har hardt, bløtt eller intet bunnstoff. Som med bunnstoff generelt, så mener jeg bestemt at det er bruksmønsteret som har mest å si. Bruker du båten mye, gror det vesentlig minder enn om du kun bruker båten en og annen helg. At stoffing av propellen på en Nidelv 26 skal gi slikt utslag på maks turtall - finner jeg merkelig -, men tviler ikke på at trådstarter snakker sant i sitt tilfelle. Fra 3400 til 2500 omdr/m er nesten utrolig med samme propell, men jobben med å svømme under å pusse, hadde jeg aldri tatt på meg. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Hulda Svart 22.April.2014 Link til dette innlegget Svart 22.April.2014 Jeg blankpolerer min messingprop med autosol og ligger ute gjerne 48 måneder uten å være på land. Da er det "litt" rur på propellen, men langt mindre enn andre i samme havn har etter bare sommersesongen uavhengig om de har hardt, bløtt eller intet bunnstoff. Som med bunnstoff generelt, så mener jeg bestemt at det er bruksmønsteret som har mest å si. Bruker du båten mye, gror det vesentlig minder enn om du kun bruker båten en og annen helg. RSL Jøss og kors! Her hjemme på berget greier ikke engang trålerene å oppnå slike resultater. Her gror propellene over på litt over ett år. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 22.April.2014 Link til dette innlegget Svart 22.April.2014 Dere som bare polerer propellen, hvor blank er den da? Snakker dere da om propell som ser ut som om den kom ut av originalemballasjen? Min bronse propell er fra 1986 og ved rengjøring og pussing blir den fin i fargen, men jeg kan selvfølgelig ikke speile meg i den. Den har jo etter alle disse årene fått bittesmå groper og småriper. Så det er nok godt feste for larvene til rur'n. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 22.April.2014 Link til dette innlegget Svart 22.April.2014 Dette er så blankt jeg fikk den gamle propellen (Autosol), grodde over i løpet av seks måneder. Den nye propellen har en litt annen materialsammensetting, og den gror det mindre på. Sitér dette innlegget Link to post
deckman Svart 16.April.2023 Link til dette innlegget Svart 16.April.2023 Tar opp igjen dette temaet vedr.propell ,dvs polering alternativt bunnstoff/lakk.Eg har en aluminiums douprop propell på er VP dp-e drev,valgte å lakke det forrige gang båten var oppe,kommer over 26 knop med min Kad 32 motor.Andre forslag vedr aluminium propell? Takker;) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.