Jump to content

Kjøpe større båt - "kaldbakt tre" - synspunkter?


tobixen

Recommended Posts

Vi er stadig på jakt etter større båt. Påskeferien gikk stort sett greit for seg (med fem personer i en '78 Naver 29), men det hadde vært veldig stas med varmtvann, dusj og septiktank ombord, samt nok plass til at man ikke alltid er i veien for hverandre, nok plass til å ta med gjester. Cockpittelt og gode glassflater ved styreposisjonen er jo også bra - jeg var temmelig kald og våt da vi kom frem til havn i kuling og regn på skjærtorsdagen - og jeg gjorde ingen god jobb med å holde utkikk. Vi har også hatt problemer med bl.a. motor, dieselvarmer og autopilot underveis, det er slitsomt. Mitt synspunkt om at en katamaran sikkert er mer familievennlig har ikke helt fått gehør hos fruen - og det er jo av overordnet betydning å finne en båt som vi begge trives med.

 

Fruen har fått "tenning" på dette objektet som vi tilfeldigvis kom over på Skjærhalden: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=47131478 - er det noen som har synspunkter på denne?

 

Jeg er litt skeptisk til sandwichkonstruksjoner med innelåst treverk, jeg forestiller meg at det fort kan gå råte i treverket dersom det skulle bli skader eller lekkasjer på epoksylagene, eller f.eks. lekkasjer ved vinduene. Jeg er også noe skeptisk til "nytt" som "selling point", det betyr større verditap, ting vil jo fort bli gammelt og utslitt uansett. I det hele tatt er det galskap å bruke så mye penger på båt. Men ettersom jeg slipper å rasjonalisere et uvettig båtkjøp for fruen er det kanskje bare å slå til ;-)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Den så fin ut !

Jeg kan ikke si noe om seil egenskaper for jeg kjenner ikke båten, men det er en modell det er laget veldig mange av. Siden jeg selv bygger båt med kontakt med Bruce Roberts så kan jeg anbefale han som konstruktør. Han kan sikkert oppgi referangser på andre som seiler den båttypen eller kjenner den godt. Jeg går ut fra at denne båten er bygget av et profisjonelt båtbyggeri i Norge (Ser på bildene) og derfor er jo det veldig viktig og få dokumentasjon på en sånn båt. Hvem-hva-hvor !

Personelig ville ikke jeg hatt noen betenkeligheter med byggemetoden og jeg mener at denne er mindere utsatt for råte enn andre treskrog.

 

Lykke til !

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post

Vil tro det er tatt forbehold mot f.eks. vinduslekkasjer, altså at treet er impregnert med epoksy. Har bygget noen kaldbakte båter, både stripplank og den "ekte" kaldbakte teknikken med krysslaminering (som blir sterkere i forhold til vekten). Spørsmålet her er jo da om båten er krysslaminert eller om den er stripplanket, men med langsgående mahognyfiner utpå, for syns skyld.

 

Får en stripplanket båt en dypere skrape, så dyp at den går forbi epoksy og glassfiber inn til selve treet kan vann trenge inn. Er skrapa kun i den ene lekta er det kun den som eventuelt vil kunne råtne, går skrapa innom flere lekter vil alle disse kunne ta skade. Fuktigheten går kun på langs av lektene, mellom dem er det epoksy som er vanntett og dermed hindrer at fuktigheten sprer seg. Som regel oppdager du skraper og fuktinntrengninger kjapt og kan gjøre noe med dette. Eventuell råte vil ikke spre seg "ukontrollert" som i tradisjonelt bygde båter.

 

Hvis båten er kaldbakt er den enda mindre utsatt for eventuell fuktinntrengning. Enkelte båtbyggere bruker såpass tynne lameller at de blir nesten gjennomimpregnert med epoksy. Da kan ikke fuktinntrengning skje. Er lamellene tykkere har de likevel epoksy mellom hvert lag, noe som hindrer at fuktighet sprer seg. Med andre ord vil en moderat skrape inn til treet i en kaldbakt båt først og fremst være et kosmetisk problem, ikke at båten råtner i stykker. Får du en skade må skaden selvfølgelig behandles, men som regel er en kaldbakt båt med glassfiber ytterst såpass sterk at det skal mye til å bryte gjennom og inn til treet. Ville i alle fall ikke bekymret meg så veldig for akkurat det.

 

Utpå epoksylaminerte båter brukes UV-filtrerende klarlakk, som regel tokomponent. Dette er hard lakk med lang levetid og stor slitasjestyrke. Skulle lakklaget bli slitt av må det erstattes innen rimelig tid, for å beskytte epoksyen (som i de fleste tilfeller ikke er UV-stabil). Vedlikeholdsmessig vil en kaldbakt båt kun trenge vask og eventuell en lett polering av lakken, så lenge du ikke skraper opp båten slik at lakklaget blir brutt. Med andre ord kan en kaldbakt båt ofte kreve mindre vedlikehold av overflaten enn en glassfiberbåt. For eksempel leverer Leif Nilsen i Risør båtene sine med 5 års vedlikeholdsgaranti, altså garanterer han at finishen skal være like fin i minst fem år (så lenge man ikke transler båten).

 

Ut fra bildene virker båten meget pen, så er den godt vedlikeholdt ville jeg ikke vært så veldig skeptisk :wink: Vet du hvem som har bygget den? Er det profesjonelle kan det være en fordel, de vet oftest mer om hva som må til for å lage en god konstruksjon, både med tanke på vannintrengning og ikke minst styrke. Vurderte en kombinert stripplanket/kaldbakt hjemmebygget Herreshoff da jeg skulle flytte i båt. Så tydelig at skuta var selvbygd, på tross av fin yttre finish. Spant og dragere var så underdimmensjonert i forhold til hudtykkelsen at jeg nesten ble redd. Totalt sett var båten fin langt fra, men langt fra fin. Komstruksjonsmessig var den så svak at den hadde blitt kjølsprengt, noe som ikke skal kunne forekomme på en moderne bygd båt.

 

Nok om Herreshoff, Bruce Robertsen du så på virker fin ut fra bildene så langt jeg kan vurdere :thumbsup:

Link to post

Lå ikke denne båten for salg store deler av sommeren i fjor? Husker ikke hva den var priset til da, men Aker sin førpris ville jeg ikke uten videre tatt for god fisk.

Spesielle båter, spesielt trebåter er svært vanskelig å selge i dagens marked, så tenk grundig gjennom hva DU kan evt få solgt den for om nå du skulle bestemme deg for å bytte etter kort tid.

Link to post

Vi så den båten for noen år siden på Østerby, Lesø. Vår karakteristikk var vel at det var mer motorseiler enn langturseiler. Men det spiller for så vidt ingen rolle. Ellers så har Hakkanen meget grundig gått gjennom konstruksjonen. Den gangen vi så båten, så virket den ikke så 'flekkbeiset' som den fremstår som nå. Du får sjekke for lekkasjer dekk/skrog og vinduer. Ellers så er punkter ror- og kjølinnfesting.

Link to post

Lå ikke denne båten for salg store deler av sommeren i fjor? Husker ikke hva den var priset til da, men Aker sin førpris ville jeg ikke uten videre tatt for god fisk.

 

Jeg skulle akkurat til å skrive noe om det..... Jeg er sikker på at jeg så den båten i fjor/eller året før (tiden går så fort) til 660K.

Den båten stod på lista mi den gangen jeg hadde fruens tilatelse til å kikke på slike båter ;-)

Link to post

Vi får den for 850 kNOK. Kontrakten med megler har visst gått ut på dato, så vi forholder oss til selger. Spesiell båt ja, men vi har vel aldri vært på jakt etter en Bavaria heller. Det påstås at flekkene skyldes en feil i konstruksjonsfasen - båten ble stående litt for lenge i sola før den ble lakkert.

 

Seilegenskapene bekymrer meg noe, men jeg antar vi får utvidet helgeradiusen sammenlignet med i dag. Jeg er litt redd for å miste nærheten til vannet og naturfølelsen man får i en cockpit i en liten seilbåt - men man får kompensere med mye bruk av anker og jolle.

 

Alt i alt - vi har skrevet til selger at vi tar båten. Det er komplett galskap, men man lever jo bare én gang, jeg føler at yngstedatter fortjener bedre behandling enn hva hun fikk på denne turen, samt at storebror skal kunne invitere venner på båttur uten at vi må telle på hvor mange som får plass ombord :-)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Jeg går ut fra at denne båten er bygget av et profisjonelt båtbyggeri i Norge (Ser på bildene) og derfor er jo det veldig viktig og få dokumentasjon på en sånn båt. Hvem-hva-hvor !

Båten er bygget av en privatperson i Norge, i perioden 1995-2000. Jeg vet ikke navnet på båtbyggeren, men selger mente (selvfølgelig) at det var en svært så dyktig og dugelig kar (det var ikke første båten han hadde bygd, han har vært aktiv regattaseiler, men ønsket seg en turbåt ifbm "pensjonering" fra regattalivet). Vi får antageligvis kontaktopplysninger på konstruktøren. Båtbygger måtte selge (2012/2013) fordi han fikk problemer med helsa. Dokumentasjon foreligger i form av et fotoalbum med kommentarer, det står også innkjøpslister og kostnader i albumet.

 

Det er i allefall én fordel med en hjemmesnekret båt - man ønsker ikke å kutte hjørner når man bygger en båt man selv skal eie og bruke.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Gratuler med ny båt... Synes denne ser fin ut... spesiell er den siden det neppe går så mage av de "på dusinet"

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Guest Avmønstret#

Det stemmer nok det. Både båtbyggeren og selger er rundt 70.

 

Vi vet enda ikke hvor vi skal ha den. Vi er jo ganske fornøyde med Kambo, men ryktene vil ha det til at de ikke tar i mot større båter lengre.

 

Tror alle har plass for tiden. Plass på Grimsøy også (mot Skjeberkilen, men lengre ute så du slipper den lange ferden helt inn). Og seilforeninga like ved har plass. Men størrelsen har jo noe å si når det gjelder båtplass da.. hvor brei plass må du ha?

Link to post

Det står "bredde: 417 cm" i annonsen. Legger man på fendere og litt sikkerhetsmarginer må vi vel opp i fem meters bredde på båsen.

 

Jeg vurderer litt om vi bør ha båten stående nærmere Oslo. Når vi har brukt så mye penger på båt vet jeg ikke om vi kan ta oss råd til å pendle ut til Østfold :-)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...