Jump to content

Hva er årlige kostnader for en enkel landstedsbåt?

Daniel Duppsko

Recommended Posts

Hei!

Litt om min bakgrunn:

Har flyttet fra indre Østland til Molde, og ønsker å realisere min mening om at man ikke kan bo ved sjøen uten å ha båt.

Jeg har rodd og padlet mange insjøer og elver, men når det kommer til båthold utover det er jeg for landkrabbe å regne.

Jeg skal ved første anledning ta båtførerprøven.

Jeg ser etter en liten og grei fritidsbåt til fiske og korte dagsturer. Ungene må også kunne være med når fjorden er snill og sola skinner. Etter å ha lest en del og kikket side opp og ned på finn.no, ser jeg for meg at en båt av typen Rana 530HT fort kan bli mitt valg, med 30-50hk motor. Budsjettet er nok maks 200.000, men dette har jeg ikke diskutert ferdig med kona. :)

Så til spørsmålet, siden hverken jeg eller noen i min familie har erfaringer på feltet:

Hva kan jeg anta er den årlige kostnaden med en slik båttype?

Forsikring, båtplass/havneleie, pris for opptakk/utsetting kan jeg i stor grad finne ut av selv.

Det er da kanskje først og fremst vedlikeholdskostnadene jeg tenker på:

- vedlikehold av skroget (pussing, stoffing etc - her har jeg ikke helt konroll på terminologien enda)

- motorvedlikehold/service

- annet jeg ikke tenker på?

Noen som har efaringer med dette? Ta gjerne med totalprisen med forsikring ++ hvis du har oversikt over dette. :)

Veldig takknemlig for svar!

SP655

Hei, og takk for svar!

Siden sist har jeg hatt budsjettkonferanse med kona, og har klart å heve ambisjonsnivået noe. Skibsplast 555ht, Yamarin 9530 ht eller 95 cabin er favorittene nå. Motorstørrelsen blir deretter, fra 70hk for førstnevnte og opp til 115hk for den siste.

Det vil kanskje ha noe å si for prisen på service på motor, eller??

Motor vil jeg nok ikke røre så mye av selv. Men jeg er nevenyttig nok til det meste av pussing, maling og gnikking. Hjemme i hus, hage og på bil fikser jeg jo alt selv, så med båten bør det vel ikke være annerledes.

Med godt vær og ikke alt for mange kaffekopper, hvor mye tid tar hhv høst/vårklargjøring for en slik båttype jeg har nevnt? Påfører man bunnsmøring hvert eneste år? Det blir sikkert en del dumme spørsmål fra meg, men sånn må det bli i starten.

Jeg ønsker heller ikke å slippe 'billigere' fra det enn det som er generelt anbefalt. Selv om jeg ikke kommer til å ha den gjeveste båten i havna, er jeg nok av typen som liker at den ser så bra ut som den kan gjøre.. :)

SP655

Fordel med nyest mulig motor innenfor budsjett. Reparasjon på båtmotor kan fort bli en dyr affære.

Ellers er det ikke allverdens utgifter på båt / skrog. Men en ny kalesje koster fort ganske mange tusenlapper. 8-10 tusen kan det fort bli.

Når det gjelder forsikring, vil prisen ofte avhenge av toppfart som båten klarer. Jo raskere båt, dess dyrere forsikring.

Ville prøvd å tenke gjennom hvilke ønsker / behov dere har mtp båtbruken før anskaffelse. Soling, fisking, dagsturer, overnatting hovedprioritet?

Alder på motor er en interessant ting ja, som jeg ikke kan noe om. Går det an å uttale seg om hvor gammel en motor kan være før man bør begynne å reservere seg noe? Båtene jeg har sett på til nå har ofte en suzuki eller yamaha firetakter 70-115hk.

Er inneforstått med at kalesjer er en mulig stor utgift hvis den er klar for fornying, ja.

Bruksbehovet har jeg ganske klart for meg;

Det skal være en trygg og god dagsturbåt hvor kona synes det er greit å ha med småbarn i. På Moldefjorden er det en del fine dager i året, men flere dager som er halvfine og hvor det gjerne kommer en regnskur bare en time etter alt virket som en idyllisk sommerdag. Derfor er det småbåter med cabin eller hardtop jeg har konsentrert meg om. Dette også fordi jeg føler meg mer komfortabel med å ta med barn i en båt som er delvis lukket. Åpne skjergårdsjeeper er utelukket pga småbarn og værskifte/bølgesprøyt.

Det må også være en båt jeg kan benytte til fritidsfiske. Jeg må kompromisse en del på dette punktet (skulle jeg kjøpt en båt som bare var min ville jeg nok falt for en jeanneau merry fisher, Q. P66 eller annen pilothous båt).

Skjønner av svarene deres at jeg ikke skal frykte vedlikeholdskostnadene så mye. Utenom båtplass og forsikring, så handler det vel kanskje om å finne et eksemplar hvor jeg ikke risikerer å skifte ut motor og kalesje med det første.

SP655

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...