Jump to content

Turteller på Penta MD2030 gir ikke utslag


eriker

Recommended Posts

Har en Penta MD2030 som i går sluttet å vise turtallet til motoren.

 

Timetelleren (LCD displayet) har vært defekt i lenger tid, men nå vi i tok inn seilene i går så ville ikke turtelleren gi noen utslag. I det motoren starter går viseren opp til 2-300 rpm, men faller etter et par sekunder til null og blir der.

Turtelleren virket som vanlig frem til vi stoppet motoren for å heise seil, og det har tidligere ikke vært noen (andre enn LCD) problemer med instrumentet.

 

Noen som har vært borti lignende problemer og kan hjelpe meg med tips til feilsøking og reparasjon??

Link to post
Share on other sites

Det første jeg ville gjort er å sjekke at det ikke er kabelbrudd i multikabelen fra motoren til instrumentpanelet. Hvis det ikke er brudd, og ikke kobling mellom kablene er det jo nærliggende å anta feil på turtallsgiveren. Hvis du spør pent går det an å låne/leie et instrument/kabel hos Lasa. Hvis det heller ikke virker er det giveren som er problemet. Hvis det løste problemet er det din kabel eller instrument som må byttes.

 

Hvorvidt det går an å få bruke et av reserveinstrumentene til Lasa kommer litt an på hvem du snakker med og hvor godt forhold du har til dem tror jeg. Uansett må du nok ta båten din dit. Jeg fikk lov fordi jeg hadde kompis som jobbet der.

 

Jeg kjenner forøvrig igjen at timetelleren slutter å virke. Jeg har gitt opp, og skriver ned timer i loggen etter beste evne. Det er lett å glemme at motoren aldri går mindre enn en halvtime i hver ende i tillegg til gangtid under fart.

Redigert av Herman (see edit history)

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...