LM 9725 Startet 22.April.2014 Link til dette innlegget Startet 22.April.2014 (redigert) Motor i båten min er en Cummins B 5.9 (300HK, 1992 modell), som ble totaloverhalt i fjor vår på merkeverksted. I år kjøpte jeg nye dieselfilter før påska fra samme verksted, og fant selvfølgelig ut først når jeg trengte dem 1. påskedag at jeg hadde fått feil type. Det endte med at jeg seilte rundt 80NM i 7knop og tomgang hjem med økende irritasjon på verkstedet. Idiotisk å stole på hva man får uten å sjekke kan man si. Nå har jeg funnet manualen for motoren og jeg lurer sterkt på om det har vært feil filter siden overhalingen fra ett år siden. Tidligere sto et uoriginalt filter med tappeskrue, og ved overhaling påsto verkstedet det var feil da det aldri skulle være vannutskiller der. De utstyrte den dermed med et rent dieselfilter (fleatguard FF5048). Filtrene jeg fikk levert før påska er større og type FF5052. I manualen derimot er det satt opp to alternativer for motoren min; enten et "singel fuel filter option" (FS1251) eller "dual fuel filter option" med drivstoffilter (FF5052) og vannutskiller (FS1280). På motoren er det plass til to filter, men ene plassen er solid avblendet. Jeg antar derfor sterkt jeg skal ha første alternativ, og ved bilde-googling ligner det filteret sterkt på hva jeg hadde før overhaling. Jeg skal bortom verkstedet i dag og spørre hva egentlig er rett og galt og få klaga fra meg litt, men lurer også på om det er grunn til bekymring for motoren sin del hvis den er kjørt uten vannutskiller i filteret. Det er snakk om 80-100h siden overhaling. Ellers noen som har et forslag til estimat på flow rate på dieselpumpe på 300hk cummins? Er lei å få tette filter av ruskevær og skal definitivt ha dual forfilter, så må bare få anslått nødvendig kapasitet. Redigert 22.April.2014 av LM 9725 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 22.April.2014 Link til dette innlegget Svart 22.April.2014 Eg fikk god hjelp å beregne flow hos eit firma som eg er litt usikker på navnet no...Leikanger Filterservice kanskje. Commonrail er vel litt følsom for vann, eg veit ikkje om din motor har det. Ellers er det ingen fare. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
LM 9725 Svart 22.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.April.2014 Bytta selvfølgelig om nummer, hvis det har mye å si. De jeg fikk feil nå var ff5480, det som sto på var ff5052. Men spørsmålet var om det burde vært vannskiller på filteret. Sitér dette innlegget Link to post
LM 9725 Svart 22.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.April.2014 Eg fikk god hjelp å beregne flow hos eit firma som eg er litt usikker på navnet no...Leikanger Filterservice kanskje. Commonrail er vel litt følsom for vann, eg veit ikkje om din motor har det. Ellers er det ingen fare. Ikke noe common rail nei, er god gammeldags diesel med mekanisk pumpe med rør til hver dyse. Antar du tenker på Lekang Maskin som har separ-filter. Har tenkt på å kontakte dem, tenkte bare finne ut data på motoren først. Men mulig enklest å bare spørre dem først som sist ja. Spør man får man jo ofte svar :) Sitér dette innlegget Link to post
Anton Hardarson Svart 22.April.2014 Link til dette innlegget Svart 22.April.2014 det beste er å montere ekstra vannutskillefilter (grovfilter) og så ren dieselfilter (finfilter) på motoren Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.