Jump to content

Skadelig å kjøre uten vannutskiller?

LM 9725

Recommended Posts

Motor i båten min er en Cummins B 5.9 (300HK, 1992 modell), som ble totaloverhalt i fjor vår på merkeverksted. I år kjøpte jeg nye dieselfilter før påska fra samme verksted, og fant selvfølgelig ut først når jeg trengte dem 1. påskedag at jeg hadde fått feil type. Det endte med at jeg seilte rundt 80NM i 7knop og tomgang hjem med økende irritasjon på verkstedet. Idiotisk å stole på hva man får uten å sjekke kan man si.

Nå har jeg funnet manualen for motoren og jeg lurer sterkt på om det har vært feil filter siden overhalingen fra ett år siden. Tidligere sto et uoriginalt filter med tappeskrue, og ved overhaling påsto verkstedet det var feil da det aldri skulle være vannutskiller der. De utstyrte den dermed med et rent dieselfilter (fleatguard FF5048). Filtrene jeg fikk levert før påska er større og type FF5052.

I manualen derimot er det satt opp to alternativer for motoren min; enten et "singel fuel filter option" (FS1251) eller "dual fuel filter option" med drivstoffilter (FF5052) og vannutskiller (FS1280). På motoren er det plass til to filter, men ene plassen er solid avblendet. Jeg antar derfor sterkt jeg skal ha første alternativ, og ved bilde-googling ligner det filteret sterkt på hva jeg hadde før overhaling.

Jeg skal bortom verkstedet i dag og spørre hva egentlig er rett og galt og få klaga fra meg litt, men lurer også på om det er grunn til bekymring for motoren sin del hvis den er kjørt uten vannutskiller i filteret. Det er snakk om 80-100h siden overhaling.

Ellers noen som har et forslag til estimat på flow rate på dieselpumpe på 300hk cummins? Er lei å få tette filter av ruskevær og skal definitivt ha dual forfilter, så må bare få anslått nødvendig kapasitet.

Redigert av LM 9725 (see edit history)

Eg fikk god hjelp å beregne flow hos eit firma som eg er litt usikker på navnet no...Leikanger Filterservice kanskje.

Commonrail er vel litt følsom for vann, eg veit ikkje om din motor har det. Ellers er det ingen fare.

Ikke noe common rail nei, er god gammeldags diesel med mekanisk pumpe med rør til hver dyse.

Antar du tenker på Lekang Maskin som har separ-filter. Har tenkt på å kontakte dem, tenkte bare finne ut data på motoren først. Men mulig enklest å bare spørre dem først som sist ja. Spør man får man jo ofte svar :)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...