Jump to content

Støping glassfiber/poly på større flater


Efre

Recommended Posts

Regner med det gjelder plattgatteren din? Ønsker du pianolakkfinish der du ser trevirket gjennom duken? Eller skal overflaten males? Framgangsmåtene er forsåvidt like, men kravet til kvalitet på duken og nøyaktighet underveis er forskjellig. Har du ikke gjort slikt før vil jeg anbefale å gå for den malte versjonen. Da slipper du å tenke på eventuelle bittesmå luftbobler her og der og det er lettere å lykkes og få til et tilfredsstillende resultat. Malt tak er jo både en tradisjonell og en pen løsning.

 

Da ville jeg gått fram slik at jeg først hadde fjernet alt løst dill og dall (lanterner, rekker og lignende) og skrapt vekk gammel lakk/maling og slipt treet. Du trenger ikke slipe finere enn P80-P100, skal taket males gjør det ingenting om underlaget er litt grovt, da får du også god vedheft til limen. Etter pussing avfette grundig flere ganger med aceton. Første lag med duk bør legges samme dag som du har slipt, dette fordi treets overflate raskt blir brutt ned av lys og luft. Dermed vil en overflate som ikke blir coatet med lim rimelig kjapt få mindre vedheftende egenskaper enn en overflate som blir behandlet raskt.

 

Linker litt til Biltemas sine produkter, mest fordi det er en OK plass å handle det meste hvis du vil ha varene kjapt til en grei pris og god nok kvalitet. Du kan så klart få ting billigere andre steder, men da må du vente på frakt :wink:

 

Ville absolutt brukt epoksy til å laminere med, selv om denne er en del dyrere en polyester. Polyester limer seg ikke skikkelig til overflaten, noe som kan (og som regel vil) føre til delaminering og vanninntrengning. I tillegg er epoksyen mer vanntett, noe som ikke er feil når hensikten med duken er å få taket tett. To lag duk og 5m² tak er såpass at du trenger den største pakken (4,5 liter). Epoksy er slik at du kun bør blande opp mindre doser om gangen, hvis du f.eks. blander opp en hel liter kan den gå varm i herdeprosessen oppi blandekaret. I tillegg er det viktigere med nøyaktig blandingsforhold med epoksy i forhold til polyester, noe som kan være greit å være klar over.

 

Ser hytteaket stikker litt utforbi selve hytta, men har taket ei list i kantene? Vanskelig å se ut fra bildet. Denne bør rundes av hvis den ikke er det fra før. Det er vanskelig å legge duk fint over skarpe kanter, men har du en radius på om lag 1cm fungerer det fint med f.eks. 300 g/m²-matte. Vil du ha mindre radius på avrundingen bør du bruke lettere duk.

 

Bruk en slik vanlig rulle med mohair (liten type) med langt skaft til å påføre epoksyen med. På forhånd bør du klippe ferdig duken du skal legge på slik at stykkene er noe større enn selve taket. Egentlig ganske praktisk med en hjelpende hånd underveis, spesielt hvis du står ute og det er litt trekk i lufta. Mens taket fremdeles er fuktig av epoksy kan du så legge duken oppå. Heller du epoksy oppå duken kan du "masere" limen inn i duken med rulla. Mange liker å bruke riflet aluminiumsrulle til å presse ut lufta med, men har du en skikkelig korthåret malerrulle fungerer den også greit nok til slikt arbeid. Det viktigste er å unngå luftbobler, får du vekk disse boblene vet du at du har vedheft til underlaget. Eventuelle småbobler på en mm og to er ikke så nøye, så lenge de ikke vokser på grunn av at duken løfter seg mens limen herder. Kan være lurt å følge litt med og rulle over noen ganger ekstra mens limen går fra flytende til seigere konsistens. Etter den har blitt seig skal det mer til for å dannes luftbobler. Sørg for å mette duken skikkelig med lim. Du må velge om du vil laminere duken kant i kant eller med overlapp mellom stykkene eller ikke. Selv foretrekker jeg overlapp, det er lett å sparkle og slipe til i etterkant. Rundt tidligere nevnte list/kant på taket kan du trekke glassfibermatta ned ved å stifte fast matta jevnt langs taket på undersiden med en stiftepistol. Senere tas stiftene ut, hullene blir knapt synlige under kanten der og er såpass små at de dekkes med epoksy og maling etterpå. Dermed vil duken legge seg fint rundt kanten på taket og opp på selve takflaten, så lenge kanten er skikkelig avrundet.

 

Hjørner byr alltid på en utfordring, spesielt med tyngre duk. Klipper du til duken før du legger den rundt kanten kan du få hjørnene til å bli helt greie. Jeg pleier klippe et hakk helt inn til hjørnet (i dette tilfelle hjørnet på hyttetaket) og så legge den ene siden over den andre. Vanskelig å forklare skikkelig, men ser du på hvordan lerretet på kunstmalerier er brettet rundt rammen får du et inntrykk. I tillegg kan du klippe til noen tynne remser på 15-20cm som du legger på langs rundt hjørnene for å styrke disse og for å dekke over "hullet" etter tidligere klipping av den store duken, dette når underlaget har begynt å bli seigt.

 

Du kan legge neste og siste lag med duk før det første laget med lim er skikkelig herdet. Limen bør ikke være flytende, men mer mot konsistensen seig stearin. Har epoksyen fått gjennomherde bør du vaske overflaten med såpevann, tørke og så avfette. Dette fordi epoksy kan skille ut voks i slutten av herdeprosessen.

 

Når siste lag nesten er herdet ferdig kan du nykke ut stiftene. Så renskjære duken med en skarp tapetkniv eller lignende. Det er en fordel å gjøre dette før epoksyen er helt gjennomherdet, da blir renskjæringen mye lettere (likevel; bruk hansker, epoksyimpregnert duk får knallskarpe kanter og pigger!). Finishen på taket er nå så som så, overlappinger og hjørner ser som regel ikke så veldig bra ut. Da kan du sparkle med epoksy og mikroglassballonger, la dette herde og så slipe over til du får et jevnt og fint resultat. Hvis du nøyer deg med fargene som tilbys er polyuretanmaling en grei overflatebehandling, slitesterk og vanntett. Alternativt, vil du ha mer tradisjonelle farger, men likevel sterkere enn de oljebaserte malingene kan du få blandet tokomponent polyuretanmaling hos Sandtec på Gandal.

 

 

Link to post

Se der ja. Takk så mye.
Det med stiftene var jo et lite triks i ludo

Taket er forøvrig bygd nytt og vil få en god dryppkant.
Blir avrundet noe selvsagt.

Det jeg lurte på var om noen hadde forsøkt overlapp så mye at det i praksis
blir dobbelt lag ved første legging. Jeg har vel egentlig slått akkurat det
fra meg da tidsregnestykket ikke helt går opp hvis en skal ha i herder i det hele tatt.
.....Og det er jo et poeng

Det blir forøvrig poly og avslutning med topcoat selv om nok med ettertanke
PU lakk hadde vært mer enn sterkt nok. Det skal være et 'prydtak' og
ikke tåle all verdens belastning...Og hvitt (gul brytning)

 

Om polyen, som det nå blir, gjennomherder før lag 2. Bør en rubbe/vaske?

Link to post

Om du kjøper glassfiber på rull så legges denne vaneligvis på tvers av taket. Start akter med en hel bredde så legger du en halv bredde oppå. så en hel -og en hel -du avslutter med halv aller hva nå det blir. Med vanelig csm er det ikke nødvendig med mer enn fem cm overlapp. Smør tretaket med poliester før du legger første lag. Jobb ferdig en bredde av gangen med 2 lag som blir rullet med jernrulle. Om breddene blir store så del i to.

PS. Se litt på byggetråden min om støping av overbygg. Der vises det at all matte kuttes ferdig før man starter og rulles opp igjen. Siden du er litt urutinert ville jeg blandet til halve taket av gangen. Om det er 600 gr csm du skal bruke så går det ca 2,8 kg. poliester Pr.kvaderat v/ 2 lag.

Redigert av Knude (see edit history)

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...