Jump to content

Chiptuning (omprogramering) 4.2 mercruiser d-tronic, erfaringer?


Kjell-Merc

Recommended Posts

Her http://www.norskmotorkompani.no/index.php?name=MARINE1%2FMERCRUISER_D-TRONIC.html

 

Men har du manglet så mange omdreininger lenge ? Det er jo ikke heldig for motor å kjøre over lengre tid med for tung propell eller for mye last/motstand og ikke oppnå korrekt max. turtall.

Evt. er det noe annet som er feil.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Har overtatt en båt, motor skal det ikke være no galt med. Sjekket at tps gir fult utslag også. Men det er bytta propeller på denne. Har gått 7 timer og kanskje 1,5 time på full belastning så tror nok det går fint. På topp klarer denne 3100-3200 rpm, skal vel klare 3800? Dette er 4,2 250hk

Link to post

Ut fra det du oppgir av tall har du bortimot 3 str for tung propell. Skal du øke effekten nok til å kompensere dette, tror jeg du ender opp med trøbbel. Hadde startet nedpå finne rett propell og så sett på mulighetene for optimalisering. Primært ønsker man litt mere nm i mellimregisteret for raskere planing.

Sjøblid og ubetinget positiv!

Link to post

Hvis 250 hk-motoren er eldre enn ca 2004 kan den chippes til ca 290 hk. Min er -98 så har sjekket før.

Nyere motorer kan få noe mere, hvis de er bygget etter unified-standarden som kom ca 2005 da alle effektutgavene opp til 320 hk ble identiske mekanisk sett. Dvs. at 250 bl.a. fikk samme turbo som 300/320 hk.

Tipper du trenger ca 10% mere effekt pr tomme økt stigning i forhold til optimal propell ved standard effekt.

 

Den skal kunne oppnå 3800 rpm ja.

Husker en gang jeg hadde 9 mann med i min Windy 27, og dessverre full tank også selv om vi bare skulle en kort tur.

Noen måtte gå fram i båten for å få den i plan, og fikk vel ca 3100 rpm på max.

Fant etter kort tid ut at dette neppe var heldig hverken for motor eller drev så det ble snekkefart resten av turen.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Kan vel ikke tunes med chip, men du tenker vel på "powerbox" som jo er fy-fy ?

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Uttrykket chiptuning stammer fra 90-tallet da det ofte måtte loddes ut og inn chip'er i motorens styreenhet når man ønsket mere effekt.

F.eks. i min Jeep 2000-modell. Fra ca 2002 kunne man som regel omprogrammere/tune direkte via bilenes OBD2-porten.

Båtmotorer har jo ingen OBD2 port men kan som regel omprogrammeres via styreenhetens tilkoblingskontakt, av tuningfirmaer som har rette utstyret.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Forøvrig er det iallefall et par stk her på baatplassen som har direkte erfaring med omprogrammering av 4.2 Mercruiser.

Det har vært debattert før i andre tråder. Den som søker han finner :smiley:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
  • 2 uker senere...

Den bør jo bli bedre enn ny :smiley:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
  • 4 uker senere...

Ikke for å skremme, men jeg erfarte samme med tilsvarende motor, manglet 450 rpm. Ser du har overtatt en motor som du ikke "vet" om er riktig giret. Etter 100 timer fant jeg de manglende rpm liggende på stempelet som en knukket ventil. Sjekk kompresjon på alle sylindrene i det minste.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...