Kjell-Merc Startet 22.April.2014 Del på Facebook Startet 22.April.2014 Har en 4.2 mercruiser d-tronic som jeg mangler 6-700 rpm på. Vurderer derfor omprogramering av styreenhet. Erfaringer med hvem som gjør dette taes i mot :) Gjerne pris også Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 22.April.2014 Del på Facebook Svart 22.April.2014 (redigert) Her http://www.norskmotorkompani.no/index.php?name=MARINE1%2FMERCRUISER_D-TRONIC.html Men har du manglet så mange omdreininger lenge ? Det er jo ikke heldig for motor å kjøre over lengre tid med for tung propell eller for mye last/motstand og ikke oppnå korrekt max. turtall. Evt. er det noe annet som er feil. Redigert 22.April.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Kjell-Merc Svart 23.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.April.2014 Har overtatt en båt, motor skal det ikke være no galt med. Sjekket at tps gir fult utslag også. Men det er bytta propeller på denne. Har gått 7 timer og kanskje 1,5 time på full belastning så tror nok det går fint. På topp klarer denne 3100-3200 rpm, skal vel klare 3800? Dette er 4,2 250hk Sitér dette innlegget Link to post
Shiny Svart 23.April.2014 Del på Facebook Svart 23.April.2014 Ut fra det du oppgir av tall har du bortimot 3 str for tung propell. Skal du øke effekten nok til å kompensere dette, tror jeg du ender opp med trøbbel. Hadde startet nedpå finne rett propell og så sett på mulighetene for optimalisering. Primært ønsker man litt mere nm i mellimregisteret for raskere planing. Sitér dette innlegget Sjøblid og ubetinget positiv! Link to post
Teerex Svart 23.April.2014 Del på Facebook Svart 23.April.2014 (redigert) Hvis 250 hk-motoren er eldre enn ca 2004 kan den chippes til ca 290 hk. Min er -98 så har sjekket før. Nyere motorer kan få noe mere, hvis de er bygget etter unified-standarden som kom ca 2005 da alle effektutgavene opp til 320 hk ble identiske mekanisk sett. Dvs. at 250 bl.a. fikk samme turbo som 300/320 hk. Tipper du trenger ca 10% mere effekt pr tomme økt stigning i forhold til optimal propell ved standard effekt. Den skal kunne oppnå 3800 rpm ja. Husker en gang jeg hadde 9 mann med i min Windy 27, og dessverre full tank også selv om vi bare skulle en kort tur. Noen måtte gå fram i båten for å få den i plan, og fikk vel ca 3100 rpm på max. Fant etter kort tid ut at dette neppe var heldig hverken for motor eller drev så det ble snekkefart resten av turen. Redigert 23.April.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
MaSa Svart 25.April.2014 Del på Facebook Svart 25.April.2014 Jeg hadde samme motor i forrige båt 06 modell jeg tunet den via data og ikke chip! Båten ble som en ny båt! Den gikk lettere bedre og billigere! Ingen problem for meg, men det var ikke chip! Det ble jeg anbefalt om ikke å gjøre ! Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
Teerex Svart 25.April.2014 Del på Facebook Svart 25.April.2014 (redigert) Kan vel ikke tunes med chip, men du tenker vel på "powerbox" som jo er fy-fy ? Redigert 25.April.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
cmb Svart 26.April.2014 Del på Facebook Svart 26.April.2014 Chip er egentlig en brikke med info. Denne brikken har data som FEKS. forteller hvordan din PC skal oppføre seg ut i fra dine komandoer på tagentene.. Hver gang du fyrer opp PC for og se på "baatplassen.no" gir du en komando til denne brikken/programvare for og komme inn til denne siden. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 26.April.2014 Del på Facebook Svart 26.April.2014 (redigert) Uttrykket chiptuning stammer fra 90-tallet da det ofte måtte loddes ut og inn chip'er i motorens styreenhet når man ønsket mere effekt. F.eks. i min Jeep 2000-modell. Fra ca 2002 kunne man som regel omprogrammere/tune direkte via bilenes OBD2-porten. Båtmotorer har jo ingen OBD2 port men kan som regel omprogrammeres via styreenhetens tilkoblingskontakt, av tuningfirmaer som har rette utstyret. Redigert 26.April.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Teerex Svart 26.April.2014 Del på Facebook Svart 26.April.2014 Forøvrig er det iallefall et par stk her på baatplassen som har direkte erfaring med omprogrammering av 4.2 Mercruiser. Det har vært debattert før i andre tråder. Den som søker han finner Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
wabby Svart 8.Mai.2014 Del på Facebook Svart 8.Mai.2014 Så mange som skriver at motoren blir som ny. Frister meget å omprogramere min 4.2D 1998 modell. Noen som har erfaring med Norsk Motorkompani, eventuelt noen som vet om noen i Agder som utfører dette? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 8.Mai.2014 Del på Facebook Svart 8.Mai.2014 Den bør jo bli bedre enn ny Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
powerpuff Svart 15.Mai.2014 Del på Facebook Svart 15.Mai.2014 Kan absolutt anbefale Norsk Motorcompani. hold deg LANGT UNNA såkalte effektbokser, de kan ødelegge motoren din ganske raskt da de bare regulerer noen få av parameterene ! Sitér dette innlegget Link to post
slostril Svart 8.Juni.2014 Del på Facebook Svart 8.Juni.2014 Ikke for å skremme, men jeg erfarte samme med tilsvarende motor, manglet 450 rpm. Ser du har overtatt en motor som du ikke "vet" om er riktig giret. Etter 100 timer fant jeg de manglende rpm liggende på stempelet som en knukket ventil. Sjekk kompresjon på alle sylindrene i det minste. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.