Jump to content

Spørsmål om sammenføyning av skrog og dekk på seilbåt.

Jokkish

Recommended Posts

Drev å pusset fenderlisten i går og kom frem til at den like godt kunne byttes, da det var ca 20/70% jord/treverk.
Rev av en side og så at det var noe voldsomt med gjennomgående bolter som holdt fenderlisten på plass.

bilde

De står med omtrent 10cm mellomrom. Virker som de er boltet hovesakelig der det er tykkest med glassfiber, hvor dekk møter skrog. Tenkte da at kanskje disse boltene ikke bare var til fenderelisten, men også var ment som en form for forsterkning til sammenføyningen mellom skrog og dekk.

bilde

bilde

Sånn jeg resonerer så har de boltene veldig lite å si for krefter påført båten i det horisontale planet (X-aksen hvis du vil) Og alle fester til strekkfiskene som går til masta er støpt inn i skroget, så alle vertikale krefter kommer da til å bli overført til disse.
Tenkte jeg skulle forhøre meg her inne litt da jeg er på ingen måte er en båtekspert.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...