Jump to content

Hvorfor er båtlivet mindre "harry" enn campinglivet?


Adland

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

 

Og de gjør de da også ettertrykkelig med egen kleskode, emblemer og flagg som ser ut som kongens eget. Maken til selvhøytidelige fjolls skal man lete lenge etter

 

Gjerne iført spesialtøy for å kunne seile priset nær årslønna til vanlige folk. Og selvsagt tenner så hvite at kun faste besøk hos tanntekniker kan forklare det samt en grunnleggende "se på meg holdning" i enhver bevegelse og ethvert ord.

 

Men denne gruppen passer øyensynelig ikke inn i begrepet "harry" selv jeg syns det er det mest harry jeg vet om.

 

De er vel egentlig jålete og pompøse/oppblåste og ikke harry? Jeg vil kanskje kalle det for "vestkantharry/bærumsharry/askerharry", men etterhvert så har jeg møtt samme slag også fra andre plasser, sist fra selveste Østfold/Sarpsborg, hvem skulle tro det :-)) Og ikke trenger de å føre postflagg heller. Men det må være slitsomt å legge om dialekta til oslomål hver gang en ligger i land med seilbåten sin. Motorbåtfolka fra Østfold holder vesentlig bedre på den trivelige dialekten sin, også ved landligge :-)

------------------

 

[1] Bokmålsordboka definerer begrepet som «preget av dårlig smak» eller som «preget av mote som er passé».[2] Store Norske Leksikon definerer harry som «preget av dårlig smak, udannet, provinsiell, usofistikert», men også som «ujålete, folkelig, jordnær».

Link to post
Share on other sites

Stakkars alle med det flotte navnet "Harry" (engelsk prins-navn til og med).

 

Hva med å bruke ord som passer hvis man på død og liv skal rakke ned på andre:

Jålete, blærete, snobbing, nedover-snobbing, vulgær, bråkete, fyllete, spradende, spjåkete, støyende, hensynsløse, overdrevne.

(Så nå at Pinkvin har skrevet noe om det samme)

 

Men hvor er nå alle "døm fæle folka"? Treffer dem nesten aldri. Og de få som er slik er det av uforstand og kan læres med en vennnlig hint.

Og for fredens skyld: Gi nå alle en hjelpende hånd på sjøen.

Link to post
Share on other sites

Jeg personlig gir blaffen i om noen kaller meg harry, da folk har forskjellig definisjon på hva det egentlig er.Jeg bryr meg heller ikke om hva folk har på seg av klær.

Hvis jeg skulle bruke tiden min på å irritere meg over "de andre" hele tiden, ville jeg følt at det var rimelig bortkastet tid. Som barnesangen sier "alle er forskjellig, men det er utenpå" (eller noe sånn) :giggle:

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

 

Hvis jeg skulle bruke tiden min på å irritere meg over "de andre" hele tiden, ville jeg følt at det var rimelig bortkastet tid. Som barnesangen sier "alle er forskjellig, men det er utenpå" (eller noe sånn) :giggle:

 

Nja.. en skal vel ikke bruke for mye energi på sånt men når man selv er ute på tur og er "båtfolk" så er det ikke hyggelig om noen få gjør skam på hele gjengen så litt "selvjustis" innad blant båtfolk tror jeg er greit. Men da tenker jeg på dårlig oppførsel, ikke hvordan man går kledd eller hvor mange blå ledlys båten har eller sånne ting.

 

Hva som er harry eller ikke sånt rent smaksmessig er meningsløs debatt. Smaken er som baken, delt. Ulikheter i smak er både inspirerende og konstruktivt. Om alle hadde lik smak ville det vært både kjedelig og dumt.

 

Men jeg tror alle er enig i at det er greit at man oppfører seg og har folkeskikk.

Link to post
Share on other sites

Vi bryr oss vel egentlig ikkje i det heile tatt, men syns spørsmålet var godt fordi eg ikkje hadde noko godt svar! For min del må flest mulig holde seg på landeveien så blir det fredelig på sjøen... :-p

Men syns ellers det er helt greit at folk har forskjellige hobbyer - kjedelig om alle var like...

Og nei, stilte ikkje spørsmålet for å rakke ned på noen, enten de har bobil, vogn, trebåt, seiler eller cabincruiser....

Har etter mange års kamp gitt opp kampen mot trefotsjuka.... Igjen....

Link to post
Share on other sites

Her er "rangstigen" på fjorden:

 

Svensk Seilbåt, fortrinnsvis HR

Seilbåt

Bavaria seilbåt

Tresjekte (dunk-dunk-dunk)

Kajakk

Trawler (blitt veldig populært her inne...)

Plastsnekke

Yogurtbeger av ymse størrelse og utforming

Bavaria motorbåt

"Speedbåt" over 30 fot, kun plass til motor og 5 sitteplasser.

Gummibåt fra Nille.

 

;-)

Kk

Link to post
Share on other sites

Jeg har både båt og campingvogn, opplever begge miljøene svært like.

 

Min, ok ganske begrensede, erfaring er den motsatte. Vi fikk familieforøkelse i fjor vår, og kom til at flere uker i en liten seilbåt ikke var aktuelt med nyfødt unge. Så vi planla en liten roadtrip, besøkte svigerfamilien på Vestlandet, lånte båten til sviger og fikk stilna abstinensene iallfall noen få dager, var på hyttetur på Sørlandet mm. Med såpass mye kjøring kom tanken om å ta med en campingvogn på slep. Som sagt så gjort, vi kjøpte oss en gammel, passe stor vogn, som ble solgt igjen på høsten. Det var strålende å ha med hjemmet sitt på slep, men campingfolket ble jeg aldri klok på. Og før noen beskylder meg for å være trangsynt, jeg vet faktisk ikke om det var campingfolket eller oss det var noe galt med. Jeg klarer faktisk ikke å sette på fingeren på hva som var galt engang. Men hver ettermiddag når vogna var parkert, campingstolene satt ut og ølen åpnet, satt jeg alltid med en følelse av at "dette er ikke vårt folk". Selv om det kan være gøy å rakke ned på motorbåtfolket, så kan vi iallfall enes om at vi deler den samme galskapen. Men på campingplassene var det en annen, og for oss ukjent galskap som herjet.

 

Kanskje forskjellen ligger i det sosiale miljøet? På camingplassene sitter man utenfor hver sin vogn og kikker på hverandre. I gjestehavnene prater man med naboen. Med en god nabo utveksler man kanskje en ankerdram, men selv med en dårlig nabo blir det iallfall litt prat om fenderplassering og slikt.

Mvh,
SY Vilma Benita, Beneteau Oceanis 43, (Tidligere 4_Vinder)

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

 

På camingplassene sitter man utenfor hver sin vogn og kikker på hverandre. I gjestehavnene prater man med naboen. Med en god nabo utveksler man kanskje en ankerdram, men selv med en dårlig nabo blir det iallfall litt prat om fenderplassering og slikt.

 

:-) Måtte glise når jeg leste dette. Familien leide campinghytte for noen dager en gang for et par år siden. Den var sånn typisk plassert i en rekke langs skogkanten av campingplassen. Foran hyttene var det en åpen plass og vogner og bobiler stod da på andre siden.

 

Så satt vi der etter middagen og glodde på hverandre da.... og turen over plassen mot servicebygget kunne nesten bli en prøvelse for hvem som helst når en følte at hele fuglefjellet kun satt og venta på at noen skulle bevege seg.

 

Rare greier gitt :-)

---------

 

Og som du sier så blir det som regel litt "fendersparking" med båtnaboer.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...