WGM36 Startet 22.April.2014 Link til dette innlegget Startet 22.April.2014 Har bestilt nye Raymarine evolution med p70r display og nye ev sensoren, skal være enkel og nøyaktig i bruk og oppsett. Noen som har noen erfaringer med denne piloten. mvh Terje Sitér dette innlegget Link to post
Artekno Svart 23.April.2014 Link til dette innlegget Svart 23.April.2014 Det er det nok ikke. Dette er klissenytt på markedet. Det sagt, så har jeg studert det med tanke på min båt. Og skal det en vakker dag. Du blir fornøyd!! Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
Stranna Svart 23.April.2014 Link til dette innlegget Svart 23.April.2014 Jeg har installert nye EV med rattstyring i vår. Enkel montasje - plugg and play. Enkelt oppsett i havn, deretter bare å legge i vei med ny autopilot. Ikke nødvendig med oppsett i sjøen. Fungerer perfekt. Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 23.April.2014 Link til dette innlegget Svart 23.April.2014 (redigert) Har en p70r manöver-enhet på övre däck kopplad med övergång till vanlig SeaTalk1 och vidare till alla möjliga instrument i båten inklusive en S2G autopilot. Har inte hunnit använda den så mycket än, men verkar att fungera helt perfekt . Trevlig display, och trevligt att vind värdena kommer in som en gul dutt i kanten av kompassrosen. Dessutom så rör sig kompassrosen så att man intuitivt kan se åt vilket håll man skall svänga för att komma till ny önskad kurs. Mycket nöjd så långt! Redigert 23.April.2014 av ebonita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ørjans Svart 23.April.2014 Link til dette innlegget Svart 23.April.2014 Jeg monterte en EV-200 pakke i en 28-fots rib med 2x300hk utenbordsmotorer like før påske. Oppsett i havn var gjort på 5min, så var det stort sett tut-og-kjør - det justeringsmessige etterpå var stort sett kun etter hvordan man ønsker den skal styre. Jeg ble ihvertfall meget imponert over respons og nøyaktighet. Det var noe vind/bølger under test uten at dette påvirket pilot nevneverdig uansett hvilken retning jeg la båten ift. dette. Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 25.April.2014 Link til dette innlegget Svart 25.April.2014 Det er det nok ikke. Dette er klissenytt på markedetSÅ nytt er det vel ikke? Jeg installerte en EV-200 i fjor sommer. Som andre sier er det superenkelt å kalibrere. Alt gjøres ved brygga. Siden vi har seilbåt er det installert et P70 display. Veldig fornøyd med nøyaktighet ved motorgange. Jeg har ikke fått installert rorgiveren enda, så under seil er den foreløpig ikke helt på høyden Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
tromor Svart 5.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2015 Jeg har montert EV i en Finnmaster Pilot8, med dobbel 150 hk installasjon. Får ikke piloten til å holde stø kurs. Prøvd alt og kontrollert alt som jeg har kommet på, også pratet med Raymarin, oppdatert i "hue og ræva" og kalibrert utallige ganger, både lav og høy fart, kjørt svinger osv, uten at det blir bedre. Noen andre som har erfart det samme? Glad for tips Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 5.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2015 Kan du beskrive bedre hva slags problemer du har? Gjør den S svinger? I såfall i lav eller høy hastighet eller begge? Hvilken hydraulisk styring har du? Hvilken utgave av pilot og pumpe har du? Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 5.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2015 Kan denne sensoren benyttes sammen med eldre piloter? Sitér dette innlegget Link to post
tromor Svart 5.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2015 (redigert) Alt var nytt i 2014, både båt og utstyr. Styresylinderen er SeaStar 10,3MPA(1500 psi). Autopilot Raymarine EV-100 Power sett. Problemet er stort sett at den går i S, som noen ganger kan bli større og større til slutt går alarmen for ute av kurs. Men normalt så slenger den 5-14 grader att og fram. Uten autopilot på, så er båten unormalt stødig, til å være en såpass v bunnet båt, selv i lav fart. Som sagt kalibrert i alle moduser og alt er oppdatert til siste p vare. Dvs syntes den var litt bedre, ikke bra, før oppdateringen i august/september. Heller mer og mer til om det kan være "kamp" mellom plotter COG og EV kompass, uten at jeg kan si hvorfor. Redigert 5.Februar.2015 av tromor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 5.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2015 Styresylinderen din heter HC5345-3 eller lignende. Med dobbeltinstallasjon er EV-100 ikke anbefalt uavhengig av størrelsen til styresylinder, du burde i stedet hatt EV-200 (ECU-200 og Type 1 pumpe) Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 5.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2015 (redigert) Kan denne sensoren benyttes sammen med eldre piloter? Det spurte jeg Raymarine om, den nye EV sensoren, 9 akse, ville funke med min SPX30, fikk til svar at dt ville den ikke, Men jeg skal montere et annet merke 9 akset gyro, på min SPX30 og den vil funke, Så tror ikke helt på Raymarine i denne saken, Tror mer på at de vil bare selge meg alt nytt. :) Jeg skal ha denne. http://www.robertson-autopilot.com den skal funke med de fleste merker og utgaver. Men snakk med dem. Redigert 5.Februar.2015 av Careka (see edit history) Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
tromor Svart 5.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2015 Det er korrekt betegnelse på styresylinderen. Ja det kan jeg være villig til å tro. Har du hørt det, eller står det noe sted at EV100 ikke er valget for dobbel installasjon? Fint om du kunne skaffet meg noe håndfast på det. Det burde være gjenstand for reklamasjon da jeg har bestilt båten levert med med autopilot, og da burde det vært levert riktig konfigurering. Har en bekjent med samme båt i Danmark, som ikke har problemer med autopiloten. Ikke sikker om han har EV100. Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 6.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2015 Har EV-400 pakken montert, og ble ikke imponert, før jeg koblet meg opp mot satelittkompasset til Furuno. "Same shit new wrapping" i medvind med høy sjø, dessverre.... Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 6.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2015 Sitat: "Sentralt i den integrerte sensor- og computerpakken sitter det en 9-akset beveglesessensor som føler på båtens bevegelser langs alle tre akser". Tekstforfatterne svinger seg til nye høyder. Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 6.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2015 ...og jeg gikk 5 på ! Sitér dette innlegget Link to post
ompera Svart 6.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2015 Eg monterte raymarine sin nye evolution 200 for ca eit år siden.Veldikt lett å montere kun plugg and play.Det som er kjekt med det nye 9 aksa kompaset er att det ikkje trenger stå i senter av båten eg monterte det i bb side.Oppsette var veldikt enkelt 5 min tur på sjøen.Fungerer veldikt bra men sleit litt med responsen ved sakte fart i starten men det fekk eg justert vekk i menyen.Ellers heilt topp! Sitér dette innlegget Link to post
TasleT Svart 6.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2015 Jeg får det ikke til å bli ni akser, kun tre: 1) sideveis (x) 2) Fram / bakover (z) 3) Opp / ned (y) (eks. i bølger) Hva er de andre seks aksene ? Sitér dette innlegget http://www.tore.aasli.no Link to post
abbor Svart 6.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2015 Det er 3-akse magentometer, 3 akse akkselerometer og 3-akse rate gyro. 3-akse magnetometer og 3-akse akkselerometer trengs for å lage et elektronisk kompass. Disse 3 x 3 sensorene tilsvarer sensorkonfigurasjonen i en smarttelefon, får håpe Raymarine har brukt litt høyere kvalitet på sensorene men siden de ikke oppgir detaljerte spesifikasjoner så er dette umulig å vite. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 6.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2015 Jeg får det ikke til å bli ni akser, kun tre: 1) sideveis (x) 2) Fram / bakover (z) 3) Opp / ned (y) (eks. i bølger) Hva er de andre seks aksene ? Rotasjon om CG sideveis "roll", (rulle) Rotasjon om CG I lengderetning "Pitch" (Stampe) Rotasjon om CG tverrskipe "Yaw" De tre siste har jeg ikke hørt om Sitér dette innlegget Link to post
TasleT Svart 7.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2015 Fremdeles de samme tre aksene: x, y og z. Antall givere endrer ikke på det .De måler endringer på de samme tre aksene. Sitér dette innlegget http://www.tore.aasli.no Link to post
abbor Svart 7.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2015 Jeg liker ikke uttrykket 9-akse sensor, men det brukes av sensorleverandørene https://www.bosch-sensortec.com/en/homepage/products_3/9_axis_sensors_5/9-axis_sensors Her vises hva som menes med akser Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 7.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2015 Det var en fin figur og autopiloten må forholde seg til alle disse bevegelsene. Mange bruker at piloten er adaptiv eller selvlærende. I praksis er det slik at en ønsket kurs et gitt av alle disse 6 parametrene og rorutslag i forhold til skrogtype. Mange nye piloter tester faktisk ut responsen på headingen ved hjelp av å gi pådrag på roret og etterhvert så lærer den seg skrogets karakteristikk. Det ingen tvil om at de nye sensorene gir bedre regulering på pilotene en de gamle Sitér dette innlegget Link to post
Blaatthav Svart 18.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2015 Er det noen som kan si noe om erfaringer med EV-100 med rattmontert driveenhet for seilbåt? Jeg har en Scanmar 33 som veier ca. 6 tonn fulllastet. Det må f.eks. fungere OK å baute ved seiling på kryss. Lurer også på om denne blir sterk nok i litt grovere sjø. En liner driveenhet montert direkte på roret er sikkert å foretrekke, men en slik løsning koster betydelig mer. Sitér dette innlegget Link to post
tromor Svart 18.April.2015 Link til dette innlegget Svart 18.April.2015 En liten oppdatering på mitt EV problem. Feilen er antakelig at styresylinder er feilmontert fra leverandør. Når motorene tiltes opp så blir styresylinder presset så hardt i bakvegg at stempelstengene presses sideveis i simring slik at styresylinder trekker luft/lekker ut olje. Det merkes ikke på styringa i særlig grad, men autopilot pumpe klarer ikke å gjøre korrekte utslag på motor, og du merker litt "slark" på motorene når du beveger disse. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.