IleStein Startet 22.April.2014 Del på Facebook Startet 22.April.2014 Kjøpte en bruktbåt med 9.9 Johnson GT (15hk) som etter en fisketur plutselig var helt steindød. Det er ikke liv i det hele tatt, ikke nestenstart eller hosting.. lkke noenting.... Før dette skjedde startet den på første, max andre drag, gikk klokkerent og virket helt 100% slik den skal gjøre. Så hva kan dette skyldes? Det jeg har gjort mens motoren står i båten er: Har sjekket ut at splinten er i dødmannsknappen. Bensin er nesten ny og med 2% riktig olje. Byttet tennplugger. Forsøkt å sjekke om det er gnist, kan ikke se noen. Sjekket kontaktpunkter på coil og plugger. Koblet fra jording på dødmannsknappen Bannet mye! Gjetter på det er noe med tenningen, men kan coil eller powerpack eller begge (eller noe annet) ta kveld sånn helt plutselig uten forvarsel?? Svært takknemlig for meninger, erfaringer m.m. Sitér dette innlegget Link to post
HansT Svart 23.April.2014 Del på Facebook Svart 23.April.2014 Hei. Det kan være power packen,har selv en gt10 som denne plutselig røyk på,fikk ikke noe forvarsel når den røyk. Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 23.April.2014 Del på Facebook Svart 23.April.2014 Som hansi sier sjekk power packen. ikke helt ukjent problem. Hadde et lignende problem på vår 15 HK evinrude og der var det brudd i en ledning helt inne ved en kabelsko ( hang fortsatt i isolasjonen så var vanskelig å oppdage) Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Newbie99 Svart 23.April.2014 Del på Facebook Svart 23.April.2014 Hei, Hvordan sjekket du gnisten på pluggen? En enkel måte å gjøre dette på er å skru ut pluggen, sette tennhetten på igjen, holde i tennhetten!!!, legg pluggen inntil gods og dra noen tørninger. Er det gnist vet du at det er bensintilførselen som er problemet. Om det ikke er noen gnist så er det bare å begynne som hansi og SoBo sier, ble det plutselig heldødt og kabler ser bra ut er det nok mest fare for at elstyringsenheten har tatt kvelden. Lykke til! :) Sitér dette innlegget Link to post
IleStein Svart 23.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.April.2014 Takk for svar! Da ser det ut til at mistanken kan holde stikk :-) Da tror jeg at jeg går til innkjøp av en ny, lurer på om jeg skal bytte coil også da jeg ser den har litt eiring rundt skruefestene, samt sprekker i gummien. Vet ikke om det betyr noe dog... Legger ved et bilde av poerpack, som såvidt jeg kan bedømme ser helt grei ut. Samt av coil med eiringer... Sitér dette innlegget Link to post
IleStein Svart 23.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.April.2014 Hei, Hvordan sjekket du gnisten på pluggen? En enkel måte å gjøre dette på er å skru ut pluggen, sette tennhetten på igjen, holde i tennhetten!!!, legg pluggen inntil gods og dra noen tørninger. Er det gnist vet du at det er bensintilførselen som er problemet. Om det ikke er noen gnist så er det bare å begynne som hansi og SoBo sier, ble det plutselig heldødt og kabler ser bra ut er det nok mest fare for at elstyringsenheten har tatt kvelden. Lykke til! :) Det var denne metoden jeg prøvde ja, og så ingen gnist. Prøvde først å få kjøpt en tennpluggtester som jeg ser mange refererer til på engelskspråklige forum og youtube m.m, men som var vanskelig å finne her i Norge. ...Ser de hadde på skruvat.no. Sitér dette innlegget Link to post
jadalber Svart 23.April.2014 Del på Facebook Svart 23.April.2014 Før du evnt. prøver å bytte powerpack'en bør du følge ledningen fra stoppknappen og dra ut stiften som er koblet til 3-pol kontakten på powerpack'en. ( bruk litt wd-40 først så kommer den lettere ut ) Vann i stoppknappen er vanlig problem - og litt mindre kostbart å fikse.. Sitér dette innlegget Link to post
Festina Lente IV Svart 23.April.2014 Del på Facebook Svart 23.April.2014 Gnist kan være vanskelig å se. La det bli litt skumt før du prøver. Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
Diddn Svart 23.April.2014 Del på Facebook Svart 23.April.2014 Coilen bør byttes hvis det er sprekker i den. Da du kan få overslag. Samt når motoren blir varm så begynner den å gå dårlig pga dårlig kontakt i coil. Sitér dette innlegget Link to post
IleStein Svart 11.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mai.2014 Vel, for å avslutte saken: Omsider fikk jeg endelig montert ny powerpack og coil i går....Og motoren starter på første drag Hva som egentlig var gåent, om det var PP eller coilen vet jeg ikke, men byttet begge deler for å være sikker. Coilen såg uansett litt sliten ut... Bør vel kanskje også kjøpe inn et par årer, lite hyggelig å ligge midtfjords med motorstopp..den opplevelsen sitter i litt Sitér dette innlegget Link to post
Diddn Svart 13.Mai.2014 Del på Facebook Svart 13.Mai.2014 Så bra :-) Det er alltid lurt å ha årer med seg ja :-) Sitér dette innlegget Link to post
jadalber Svart 15.Mai.2014 Del på Facebook Svart 15.Mai.2014 Takk for "fasit" Savner det på flere av disse trådene Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.