Jump to content

9.9 Johnson GT (15hk) som plutselig er helt steindød.


IleStein

Recommended Posts

Kjøpte en bruktbåt med 9.9 Johnson GT (15hk) som etter en fisketur plutselig var helt steindød. Det er ikke liv i det hele tatt, ikke nestenstart eller hosting.. lkke noenting....

 

Før dette skjedde startet den på første, max andre drag, gikk klokkerent og virket helt 100% slik den skal gjøre.

 

Så hva kan dette skyldes?

 

Det jeg har gjort mens motoren står i båten er:

Har sjekket ut at splinten er i dødmannsknappen.

Bensin er nesten ny og med 2% riktig olje.

Byttet tennplugger.

Forsøkt å sjekke om det er gnist, kan ikke se noen.

Sjekket kontaktpunkter på coil og plugger.

Koblet fra jording på dødmannsknappen

Bannet mye!

 

Gjetter på det er noe med tenningen, men kan coil eller powerpack eller begge (eller noe annet) ta kveld sånn helt plutselig uten forvarsel??

 

Svært takknemlig for meninger, erfaringer m.m.

 

 

 

Link to post

Hei,

Hvordan sjekket du gnisten på pluggen?

En enkel måte å gjøre dette på er å skru ut pluggen, sette tennhetten på igjen, holde i tennhetten!!!, legg pluggen inntil gods og dra noen tørninger. Er det gnist vet du at det er bensintilførselen som er problemet.

 

Om det ikke er noen gnist så er det bare å begynne som hansi og SoBo sier, ble det plutselig heldødt og kabler ser bra ut er det nok mest fare for at elstyringsenheten har tatt kvelden.

 

Lykke til! :)

Link to post

Takk for svar! Da ser det ut til at mistanken kan holde stikk :-)

 

Da tror jeg at jeg går til innkjøp av en ny, lurer på om jeg skal bytte coil også da jeg ser den har litt eiring rundt skruefestene, samt sprekker i gummien. Vet ikke om det betyr noe dog...

 

Legger ved et bilde av poerpack, som såvidt jeg kan bedømme ser helt grei ut. Samt av coil med eiringer...

 

bilde

Link to post

Hei,

Hvordan sjekket du gnisten på pluggen?

En enkel måte å gjøre dette på er å skru ut pluggen, sette tennhetten på igjen, holde i tennhetten!!!, legg pluggen inntil gods og dra noen tørninger. Er det gnist vet du at det er bensintilførselen som er problemet.

 

Om det ikke er noen gnist så er det bare å begynne som hansi og SoBo sier, ble det plutselig heldødt og kabler ser bra ut er det nok mest fare for at elstyringsenheten har tatt kvelden.

 

Lykke til! :)

 

Det var denne metoden jeg prøvde ja, og så ingen gnist. Prøvde først å få kjøpt en tennpluggtester som jeg ser mange refererer til på engelskspråklige forum og youtube m.m, men som var vanskelig å finne her i Norge. :confused: ...Ser de hadde på skruvat.no.

Link to post

Gnist kan være vanskelig å se. La det bli litt skumt før du prøver.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
  • 3 uker senere...

Vel, for å avslutte saken: Omsider fikk jeg endelig montert ny powerpack og coil i går....Og motoren starter på første drag :thumbsup::smiley:

 

Hva som egentlig var gåent, om det var PP eller coilen vet jeg ikke, men byttet begge deler for å være sikker. Coilen såg uansett litt sliten ut...

 

Bør vel kanskje også kjøpe inn et par årer, lite hyggelig å ligge midtfjords med motorstopp..den opplevelsen sitter i litt :worry:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...