Jump to content

ferietur i 24 fot snekke fra fredrikstad til sørlandet?

kællen

Recommended Posts

Sitter og tenker litt på hvor årets båtferie skal ta vegen, ifjor var jeg i telemarkskanalen, en virkelig flott tur, og i år lurer jeg litt på og ta turen vidre sørover, har aldri vært den veien får, og lurer på er det veldig værutsatt nedover sørlandskysten, kjører som sagt 24 fot snekke og marsjer på 6 knop. forslag til rute, og tips på veien mottas men takknemlighet, og om det er en tur jeg bår gå for med min båt.

Du er jo godt kjendt til Langesund. Siden du har vært der med egen båt. Derfra og ned til Sørlandet har du strekningen Portør til Risør.Åpent hav med fare for sjøgang. Der bruker du vel ca en time. Da er du I Risørskjærgården som du fint kan bruke tre fire dager å kose deg i. Da vil jeg jo anbefale perleporten. Men det finnes utallige steder. Går du videre sør må du fra Risør mot Lyngør. Over Sild som det heter. Der er det en del strøm og muligheter for skvalpesjø. Du bruker vel ca tre kvarter rundt der. Det er også muligheter for å korte ned litt å gå Fiekreppa. Men da må du være godt kjendt. Eller ha satt opp kurs på forhånd. Å gjerne en person på baugen. Kommer du til Lyngør er det jo muligheter for innaskjærs seilas helt til Arendal. Mellom Lyngør å Arendal er det helt fullt av overnattingsmuligheter i uthavn. Du kan fint bruke ei uke her. Videre fra Arendal til Grimstad er det og ca tre kvarter med forholdsvis åpent hav. Men skjærgården i Grimstad er absolutt verd å ha med seg. Går noen dager der og for å utforske alt. Men her er jo Smørsund og Hampholmsund virkelig verd et besøk.Videre til Lillesand må du over Homborside. Her er det og mulighet for mye sjø. Men fra Homborsund til Lillesand er det forholdavis smul sjø. Å da er du jo i Blindleia. Å der er det fint. Kort å godt.

Det var stort sett det groveste. Spør gjerne om mere detaljer.

Endelig ble det Bobåt

Du klarer nok ikke å gå fra Arendal til Grimstad på tre kvarter. Dessuten er det raskere å gå Nidelva og det er en nydelig tur. Da kommer du ut i Sømmskilen. Fra Søm til Fevik, kan det være en del sjø. Men om du forbreder deg, så kan du gå på innsiden. Det er en del små skjær der og ikke alle er merket. Men de er godt synlig på sjøkart og kartplotter. Fra Fevik er det ett stykke som er åpent før du kommer til Valøyene på barbord side. Der er ikke sjøen så grov. Så kjører du mellom land og Kvalsøya-Hesnesøya. Så kommer du til ett åpent stykke igjen, før du dreier til styrbord og tar innseilingen til Grimstad. Her er det også en del skjær. Men de er godt merket.

Når du skal videre fra Grimstad, så tar du innsiden. Maløyene og Herøya. Har dere god tid, så vil jeg anbefale dere å ta en tur opp i Reddalskanalen. Den kan du lese om her: http://www.visitnorway.com/no/product/?pid=131658

Fra Ytre FRistelsesholmen og til Hombersund Fyr, så kan det være tøff sjø. Så her bør du kun gå over på godværsdag. Innseilingen til Lillesand er lett og finne og derfra hadde jeg tatt Blindleie som Bjørn også anbefaler. Nå vet jeg ikke hvor langt dere ønsker å gå. Men om dere ønsker å gå helt til Kristiansand, så kan også Kvåsefjorden være litt tøff. Så gå over den når det er govær :smiley:

Ønsker dere å gå ennå litt til, så er Søgne helt fantastisk med alle sine små øyer og viker. Men gå på innsiden av Flekkerøya. Det er tryggest. Lykke til og god tur kællen

Innsida av Flosta er en flott tur. Den anbefales. Det er godt merket. Når du kjører vestover, gå inn til Kilsund fra Buskjærfjorden, eller gå på innsiden av Tverdalsøya og opp Eikelandsfjorden. Kilsund er verdt et besøk. Der er marina med kortautomat og butikk. Ingen problem å gå under Strømsund bru med 24 fot båt. God klaring med min Agder med targabøyle. God tur!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...