Retox_93 Startet 23.April.2014 Del på Facebook Startet 23.April.2014 Hei. Har en 3.5 v8 som orginalt er en bilmotor til Range rover og den motoren er alublokk. Hvordan vil dette fungere i saltvann ? Tenker angående tæring. Vil nok ikke å båten ute lenge om gangen så vær gang vil den bli skyldt med ferskvann. . ( Motoren er ikke bygd om ) Sitér dette innlegget Link to post
ipo Svart 23.April.2014 Del på Facebook Svart 23.April.2014 Hva med maling? :-) Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 23.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.April.2014 tenkte på innvendig i kjølekanalene Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 23.April.2014 Del på Facebook Svart 23.April.2014 Er motoren saltvannskjølt altså ? Påhengsmotorer har jo også alublokk. De har anoder i kjølekanaler i topplokket bl.a. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Hulda Svart 23.April.2014 Del på Facebook Svart 23.April.2014 Korrekt teerex. Noe av greia er å redusere kjølekappetemperaturen til under 60 grader for å unngå scaling i kjølekanalene. Opptrer denne reaksjonen så hjelper det ikke med ferskvann i etterkant. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 23.April.2014 Del på Facebook Svart 23.April.2014 er kanskje like greit å bygge om til veksler og ferskvannskjøling, så slipper man å bekymre seg om saltvann i blokka iallefall Hulda, hva må til for å fjerne slike avleiringer da? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Retox_93 Svart 24.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.April.2014 systemrens får å fjerne avleiringen eller tar e helt feil ? motoren blir saltvannskjølt. Anoder kan jo være mulig å montere, men hvordan vet e ikke. Bytte ut frostpluggene med anoder kan jo være en idee Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 25.April.2014 Del på Facebook Svart 25.April.2014 Hulda, hva må til for å fjerne slike avleiringer da? Vet/husker egentlig ikke. Scaling er vel i hovedsak basisk, så syrer vil formodentlig løse det opp. Problemet er at blandingen kan bli svært korrosiv. Offshore bruker man 'anti scalling'-kjemikalier. Men da for å hindre at scaling i det hele tatt oppstår. Det beste er å unngå problematikken. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 25.April.2014 Del på Facebook Svart 25.April.2014 Scaling er ofte et stort problem, om sjøvannet holder mer en 60°C, vi syrevasket plate varmevekslere i midtøsten, så lenge det gikk.. Etter noen år ble de demontert og mekanisk renset.. Rørvekslere ble høytrykks spylt rør for rør.. Det tok litt tid.. Dette ble gjort årlig, men dette er neppe relevant.. Når det gjelder denne Rover motoren så kommer det vel litt an på hvilken alu som er brukt, noe er bedre med tanke på korrosjon i sjøvann enn annet Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.