Jump to content

Ødelagt Septikpumpe og full septiktank


Erling67

Recommended Posts

Liker at du poster slike superekle og skremmende bilder Lars :lol:

 

Ekkelt? Det er jo bare vanlig menneskeavføring og piss litt utblandet med sjøvann som skvulper nedi tanken!

Nei, nå skal jeg gi meg og ikke fortelle om da tømmepumpen begynte å lekke alvorlig slik at det fløt slik guffe rundt batterikassen.

 

Ha en fortsatt god aften.

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Et par tanker/forslag;

 

- Hvis du temporært plomberer tanken helt slik at eneste åpning er tømmeslangen vil vakuum i tanken holde ting tilbake i tanken og mengden som kan renne ut begrenses en del. Samme prinsipp som lufteskruen i diverse vanndunker etc.

 

- Spørs litt type slange du har, men du kan kanskje smette på ei klemme på avløpsslangen og klemme denne sammen mens du bytter pumpedeler. F.eks. ei klipe bestående av to trebiter med bolt og vingmutter i hver ende, har fungert fint for min del på armert gummislange i et vannpumpeanlegg.

Link to post
Share on other sites

Om du ikke trenger å ta pumpa ut vil jeg tro at innløpsklaffen på pumpa holder såpass imot at du kan skifte membran uten at noe kommer ut. Og skulle du være uheldig å søle litt så ta det med ro. Det er bare menneskelig avfall, ikke miljøgifter vi snakker om! Fiks, vask og tøm! Enkelt og greit...

 

PS: Gjør jobben på en kjølig dag, da er ikke lukta så fremtredende.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Pumpa må ut slik den er montert, og selv om jeg tror at trykkluft trikset hadde fungert så tror jeg at jeg prøver med en plugg.

Tror også at tilbakeslagsventilen på lufteslangen vil holde igjen litt.

Skal beskrive arbeidet og følelsene rundt det når jobben er gjort. :-)

Har ikke fått delen enda så det blir nok til uka. I morgen er det VHF eksamen.

Link to post
Share on other sites

Nå er pumpa ute og reparert

Fikk pumpet ut innholdet med ei gummibåt luftpumpe på lufteslangen ..det lettet demontering veldig siden det er fryktelig trangt

bilde

Her er delen som var ødelagt

bilde

 

Men hva kan jeg bruke til å smøre på slange stusser for å oppnå bedre tetning. Det var en eller annen silikonlignende greiere på fra tidligere

bilde

 

Link to post
Share on other sites

Kjøp inn en liten tube med sikafleks på byggern. Sikaen er lettere og få av en tec 7.

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

Du kan trygt bruke både Sika og Tech7 da du uansett ikke får noe lim til å bite på den plasten som er benyttet.

Redigert av REM (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Gummihansker, klesklype på nesen og en treplugg til gummislangen.

At det er så forferdelig å jobbe litt med septiksystemet, synes jeg er overdrevet.

 

helt enig........man dør ikke av litt dritt på fingrene ! :lol:

 

det finnes fortsatt såpe o dusjer og vaskemaskiner.........

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Erling67: jeg har en elektrisk pumpe av samme merke som deg RM69. Den lekker litt vann inn fra sjøen så jeg mistenker at tilbakeslagsventilen lekker og må byttes. Hvor kjøpte du deler til din pumpe?

Bestilte gjennom Best Marin (Navigere i Kristiansand).

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...