Jump to content

Båtplass til 44-fots seilbåt - Oslofjorden

tobixen

Recommended Posts

Hm ... finner man disse på finn eller hvor?

Jeg leser på websidene ...

Det betyr vel at båtplassene ikke er fritt omsettelige?

Det er riktig at plassene ikke er fritt omsettelige, men en del andelseiere benytter ikke plassen og disse blir da leid ut av båtforeningen i markedet. De hevdet selv på sin hjemmeside at de hadde lagt ut annonse på finn. Er selv andelseier og derfor er jeg sikker på at informasjonen er rimelig korrekt.

Asker Marina er et helt annet selskap, privat drevet/eid, men ligger vegg i vegg med LBF/LBA.

På hjemmesiden til LBF - Leangbukten Båtforening- (man må logge seg inn) står det;

OBS: Pr. dags dato har vi ca 20 ledige plasser i bredder fra 2,5 - 4,5m. Vi har lagt ut annonse på Finn.no.

Du når de på Tlf: 66 75 83 80 mandag til fredag 09.00 til 15.00.

Regler for båtbredde;

Båtplass/største bredde:

3m/2,43m, 3,5m/2,88m, 4m/3,33m, 4,5m/3,80m

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

* Det er ikke alle båthavner som tillater at folk bor på båtene. I den familiesituasjonen jeg er i nå er det utelukket å bo på båten, men jeg vil uansett ikke bli uglesett dersom jeg sover over i havna flere dager i strekk, eller dersom jeg har gjester boende på båten i lengre tid.

Jeg har litt preferanser mot de stedene jeg besøkte den gangen jeg var i indre Oslofjord; det var Oksval og Bestumkilen. Jeg antar at Bestumkilen først og fremst er båtforeningsplasser med mange års ventetid. Bestumkilen er jo også nært motorveien, kan ikke huske at jeg reagerte på det da jeg var der ... men det avhenger jo også litt over hvor langt ut man ligger, og hvor beskyttet man er av større båter på innsiden.

Hei igjen tobixen, hyggelig å høre at du får noe ut av diskusjonen.

Dette med ventelister er selvsagt en utfordring. Og man må jo være medlem for å stå på venteliste, så det koster noen hundrelapper i året. Så når jeg meldte meg inn i Frognerkilen var det et ganske langsiktig tiltak. Mener å huske ventetiden på det tidspunktet var 12-14 år, men den er kanskje blitt kortere nå. Så får vi leie i privatmarkedet frem til da.

Trafikkforholdene på E18 bør egentlig ikke skremme deg fra en båtplass der. Jeg må innimellom vestover via Ring 3 i rushen, og de fleste dager går det helt greit. Litt stopp akkurat ut på E18, men man kan ta en jukserunde om Fornebu for å slippe den. Ved trafikkulykker låser det seg selvsagt, men det gjelder jo alle hovedveiene ut av Oslo. Ellers vil jeg stå på at Lakseberget og andre havner nær E18 har plagsom trafikstøy, selv om jeg aldri har hatt fast plass der. Men tålegrense for trafikkstøy er jo høyst individuelt, og jeg er vel av de som er overfølsome for slikt.

Bestumkilen er også såvidt jeg vet båtforeninger med andelsplasser, og det er ikke mange derfra til leie på Finn.

Dette med tillatelse til overnatting hadde det vært spennende å høre andres erfaring med. Jeg kan kun svare for Strand, der fikk vi ved en anledning masse kjeft fordi vi overnattet i båten, men det var fordi vi ikke hadde gitt beskjed til nattevakta først.

Mvh,
SY Vilma Benita, Beneteau Oceanis 43, (Tidligere 4_Vinder)

Kravlisten er:

* Ikke for dyrt

* Under en times kjøring med bil fra Grorud (ikke et absolutt krav - vi kan vurdere marinaer uten parkeringsmuligheter eller som bare er tilgjengelig med kollektivtransport)

* Bør ikke ta mer enn en time med kollektiver fra Oslo S

* Bør ikke koste for mye med kollektiver fra Oslo S (Kambo er litt på smertegrensen når det blir mye pendling, siden det er utfor Akershus. Son kan kanskje gå, dersom man har en dedikert sykkel for båt og pendling til Sonsveien stasjon)

* Bør ikke være for mye bussing eller bytting (Bussing til Drøbak er litt slitsomt, selv om det tar under timen)

* Ikke Bunnefjorden (dette er heller ikke noe absolutt krav, hvis det er mye billigere så bør det vurderes).

* Ingen som klager dersom man overnatter regelmessig i båten mens den står i hjemmehavn

* Hyggelige naboer

* Mulighet for isfri vinterhavn (dette er heller ikke noe absolutt krav, det går fint an å flytte båten vinterstid)

Tjenestetilbud i marinaen er egentlig ikke så viktig - det viktigste er at vi kan være nogenlunde trygg på at båten er forsvarlig fortøyd når vi ikke ser til den og at det er mulig å komme seg tørrskodd til den - men dusj, vaskemaskin, ferskvann, strøm på brygga etc er jo et pluss.

Et forslag er Sand Marina her på Hvaler. Jeg vet ikke hvordan de er prismessig, eller er det vel stort sett punktet ditt om mindre enn 1 time med kollektivt fra Oslo som ryker. Det er imidlertid kurant med kollektiv transport. Oslofjordekspressen går direkte fra Skjærhalden til Oslo. Ting som er bra med Sand Marina er at de har dusj, vaskemaskiner, stor parkering, kiosk, diesel osv. I tillegg er det jo et koselig sted å være uten å kaste fortøyningene. Tror det er mange som sover i båtene der. De utvidet med ganske mange bryggeplasser i fjord vinter.

Et forslag er Sand Marina her på Hvaler. Jeg vet ikke hvordan de er prismessig,

Mener å huske å ha sett en finn-annonse til Sand Marina som var akseptabel i pris.

Vi kjørte jo ut til Skjærhalden nå for å signere kontrakten - og jeg synes det var langt å kjøre. Forsåvidt en fin kjøretur, men allikevel ... jeg dro relativt tidlig fra jobb, og allikevel var vi ikke hjemme før langt etter leggetid. Jeg mener at vi passerte ganske mange bomstasjoner også på veien.

Det er allerede relativt dyrt å komme seg ut til Kambo. Det har ikke noe å si når man skal på langtur, men når jeg har lagt såpass mye penger i båt, ønsker jeg å være der relativt ofte - da blir det for langt å dra helt til Hvaler.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Det forstår jeg godt. Jeg ville ikke forsøke å overtale deg til det heller, bare gjøre deg oppmerksom på alternativet dersom du ikke hadde tenkt på det. Jeg vet at det er en del oslofolk som har båten sin der nærmest som en hytte, så jeg regner med at det er en grunn til at de velger å leve med den kjøreturen :smiley:

Nå har jeg null erfaring med andre båthavner enn min egen, men siden du nevnte Oksval, så er det jo der jeg ligger. (...) Er ledige plasser både til kjøp og leie.

Jeg har søkt litt på Finn i dag, og fant ikke noe akseptabelt. Jeg har ikke lyst til å betale mer enn 20k, jeg har ikke lyst til å ligge lengre ut på vestsiden enn Asker, og rett ved motorveien utgår for min del.

Jeg ringte i dag ettersom jeg fortsatt ikke fikk noe svar på eposten min. De har én plass som skal selges om noen uker, men mannen i andre enden av røret ville vite hva slags båt det var ... og en "svær hjemmebygd trebåt" står visst ikke på topp på lista over hva de ønsker å ha stående i havna der. Nå, jeg har sendt finn-link og utskrift av at båten er forsikret, så får vi se om jeg får plassen der. Det viktigste var visst bilde av båten, regner med at de ønsker å vite at det ikke er en synkeklar vasstrukken gammel sjark jeg har kjøpt for én krone ;-)

Det er litt catch-22, forsikringsselskapet vil jo vite hvor jeg har båtplass, og båthavna vil jo gjerne vite at båten er forsikret - jeg har foreløbig oppgitt Oksval som hjemmehavn til forsikringsselskapet, så får jeg heller bytte det etterhvert. Å tegne forsikring var heller ikke helt enkelt, man bør helst ha en båt som er masseprodusert og som finnes i forsikringsselskapets register over båtmodeller, den bør helst ikke være hjemmebygd og helst ikke av treverk. Atlantica som jeg bruker i dag har det som udiskutabel betingelse at trebåter skal opp på land hver vinter, så da utgår de.

Jeg ringte Kambo også - bare for ordens skyld. "Det var en svær båt - nei, dessverre det kan vi ikke hjelpe med. Prøv Son". Jeg glemte å høre om de kunne være behjelpelig med en bøye; de har "vedlikehold av bøye" på prislista si, men jeg vet ikke av noen etablerte bøyeplasser i nærheten av Kambo. Man kunne jo ha lagt en båt ved Kulpe, men jeg vet ikke hvor populært det hadde blitt, samt hva lokale havnereglement og kommunale reguleringsplaner sier om slikt.

Son blir neste på lista. Det er litt kronglete med kollektivtransport, men problemet kan kanskje delvis løses med å kjøpe sammenleggbar sykkel og sykle til/fra togstasjonen.

Synes da at de allerede har noen ganske store båter der allerede...

Ja, båsen var stor nok, men det var bare én bås på min størrelse, og de er visst nokså selektive med hvem de selger til. Problemet er vel først og fremst at "hjemmesnekret treverk" høres noe ukurant ut, og at det vil forårsake ganske omfattende problemer dersom en godt fortøyd 12-tonns båt skulle finne på å synke mens den ligger i marinaanlegget. :-)

• 3 uker senere...

Son blir neste på lista. Det er litt kronglete med kollektivtransport, men problemet kan kanskje delvis løses med å kjøpe sammenleggbar sykkel og sykle til/fra togstasjonen.

Buss ned til havna korresponderer med toget. Du kan sikkert ta med sykkelen på bussen og sykle de siste 400 metrene.

Har det skjedd noe her? Har du funnet en ny hjemmehavn? :smiley:

Hjulene kverner sakte på Oksval - men det ble jeg vel forsåvidt advart om med det samme jeg ringte og ba om båtplass. Nå skal de ha et møte i kveld hvor de skal vedta hvem som får den ledige plassen, så jeg skal ringe i morgen på dagtid.

Buss ned til havna korresponderer med toget. Du kan sikkert ta med sykkelen på bussen og sykle de siste 400 metrene.

Ja, jeg har prøvd å ta buss mellom Sonsveien stasjon og havna - det var en lang tur, melkerute med diverse avstikkere innom boligstrøk før man kom ned til hamna. Da tror jeg sykkel helt fra togstasjonen kan være en bedre idé :-) Men akk, de har ingen ledige plasser i min størrelse i Sonskilen Båthavn. Jeg har ikke prøvd meg på de kommunale plassene - jeg har fått en forståelse av at det kan være ganske vanskelig å få plass der uten å være bosatt i Vestby.

Så nå satser jeg alt på Oksval - hvis det slår feil, blir det å leie plass gjennom Finn. Det er ledige sesongplasser i prisleia 14000-25000, på Finn - mesteparten av dem i Bærum, noen i Drøbak. Med et såpass kort tidsperspektiv spiller egentlig ikke plasseringen så stor rolle. Dyrt er det ... men det er jeg forsåvidt inneforstått med, galskap å kjøpe så stor båt (med mindre man er rik eller skal bo på båten).

Jeg gjorde det samme som deg. Dro til med for stor båt uten å ha båtplass. :sweat:

Har foreløpig endt opp i Selvik. Bruker en time fra Skedsmo, det er selvfølgelig uten kø. Tog til Sande er en mulighet, 5 km derfra.

Jeg synes det er for dyrt, men fint opplegg og havna er trivelig. Følger med for å se hva du finner.

Tror det er ledige plasser. http://www.njb.no/baathavna/

Det er der vi har båten. Har ikke lagt merke til noen ketch. Hvor ligger du?

Øivind

Du ligger i Sætre nå?

Nei, båten ligger på Hvaler.

Så en båt der som jeg tenkte måtte være din.

Håper ikke det - da er den stjålet.

Bare ha tålmodighet, det er mange ledige båtplasser, og når vi kommer litt nærmere sommeren vil de som leier ut båtplasser skjønne at prisen må ned.

Jeg kunne vel ha lagt den for anker i en lun vik og vært tålmodig ... men jeg tror ikke forsikringsselskapet vil like dét ;-)

Jeg gjorde det samme som deg. Dro til med for stor båt uten å ha båtplass. :sweat:

Har foreløpig endt opp i Selvik. Bruker en time fra Skedsmo, det er selvfølgelig uten kø. Tog til Sande er en mulighet, 5 km derfra.

Jeg synes det er for dyrt, men fint opplegg og havna er trivelig. Følger med for å se hva du finner.

Vi kjøpte forrige båt i Drammensfjorden, et godt stykke innenfor Svelvik, og lot den stå der første sesong. Selvik er nok en langt bedre lokalisering enn Svelvik, men allikevel - jeg har ikke de helt beste minnene om å stange i trafikken fra Storo til Asker og så fortsatt ha så mye kjøring igjen, og det ble både dyrt og vanskelig å skifte fra tog til buss. Hm, ihht google eksisterer det ikke busstilbud, google foreslår å bruke taxi på de siste fem kilometrene ... så Selvik er nok langt nede på lista, blir det så vanskelig tror jeg nesten det er mer aktuelt å leie en plass på Lakseberget...

Jeg fikk høre fra Oksval at de har plass til meg :-) Jeg skal ut og befare plassen i morgen.

Det er noe skremmende å få spørsmål om hvor navigeringsdyktig båten er - tolker det dithen at det er små marginer på inn/utseiling. Det er jo en finnekjølt seilbåt, riktignok med en relativt lang finne ... og jeg har jo baugtruster som virker godt ... jeg er mer skeptisk til kapteinens og mannskapets dugelighet, særlig under mye vær. Menja, vi får vel prioritere å øve på havnemanøvrering i år :-)

Det kan være vanskelig å treffe på en bås med "forsiktig" fart og under kraftig sidevind - jeg har mekket til en ordning på Kambo med to tau i kryss forrest i båsen, samt god fendring av båsen - så der kan det omtrent ikke gå galt. Jeg kan jo vurdere noe tilsvarende, men det spørs jo hvor mye det vil hjelpe - med 12 tonn båt i bevegelse blir det jo fort bli skadeomfang utover bare noen skrammer i skroget dersom man har for stor fart. 55 hk gir dog litt bedre oppbakkingsevner enn vispen på den gule båten min ;-)

Så, jeg var innom Oksval onsdag for å ta en titt. Tok ferga fra Aker Brygge (ruteplanleggeren ville absolutt ha meg ut mot Lysaker og ta ekspressferga - men fra Storo måtte jeg nesten ha tatt buss ut dit, og det er skummelt i rushtrafikken). Tok bussen, fant en hyggelig sti og trappene, men tror ikke jeg sparte noe tid på å ta bussen. På returen gikk jeg heller til fots.

Førsteinntrykket var ikke helt bra - besøkte toalettet der, det luktet mye kloakk, for å spare på vannet var det en idiotisk ordning der med at man måtte holde én hånd på krana for å få vann ... samtidig som at stoppemekanismen på sisterna på doen var gåen, slik at vannet rant og rant ... og slik må den ha stått lenge, for det var tydelig grønnfarge på doskåla der vannet rant. I motsetning til Kambo, hvor et av førsteinntrykkene mine var et rent og ryddig servicebygg med dusj og vaskemaskin. Menja - nybåten har jo både septiktank og dusj, så det eneste jeg evt kommer til å savne er vel vaskemaskin.

Havna er trang (i motsetning til Kambo, som er romslig), så jeg kommer nok ganske sikkert til å bruke baugtrustere første gang jeg skal inn i båsen.

Jeg syntes det var imponerende med dønninger der - det var jo en ganske rolig dag og bunnefjorden er jo ikke så dyp, men jeg fikk tydelig inntrykk av langbølgedønninger mens jeg stod på bølgedemperene.

Jeg glemte helt å se etter Bergtatt mens jeg var der - men det blir vel en sjanse søndags kveld eller tidlig mandags morgen.

Havnefogden sa klart ut at han alltid hang noen dager etter på epost og at det var best å ringe dersom det var noe.

Jeg gleder meg til å ha relativt kort og relativt billig vei til båten med kollektiver! :-)

Så, jeg var innom Oksval onsdag for å ta en titt. Tok ferga fra Aker Brygge (ruteplanleggeren ville absolutt ha meg ut mot Lysaker og ta ekspressferga - men fra Storo måtte jeg nesten ha tatt buss ut dit, og det er skummelt i rushtrafikken). Tok bussen, fant en hyggelig sti og trappene, men tror ikke jeg sparte noe tid på å ta bussen. På returen gikk jeg heller til fots.

Veldig typisk Ruter det ja. Ruteappen vil til stadighet også at jeg skal ta Lysakerbåten når jeg skal på jobb i Oslo sentrum... :giggle:

Stien og trappene du fant er koselig nedover ja, ikke så fullt koselig oppover...finnes et par andre alternativer, men det blir litt hipp som happ når det gjelder tidsbruken.

Førsteinntrykket var ikke helt bra - besøkte toalettet der, det luktet mye kloakk, for å spare på vannet var det en idiotisk ordning der med at man måtte holde én hånd på krana for å få vann ... samtidig som at stoppemekanismen på sisterna på doen var gåen, slik at vannet rant og rant ... og slik må den ha stått lenge, for det var tydelig grønnfarge på doskåla der vannet rant. I motsetning til Kambo, hvor et av førsteinntrykkene mine var et rent og ryddig servicebygg med dusj og vaskemaskin. Menja - nybåten har jo både septiktank og dusj, så det eneste jeg evt kommer til å savne er vel vaskemaskin.

Brukte doen selv før helga, da var den helt OK? Nå er det slik at området rundt marinaen er en veldig populær badeplass, så når det er masse folk på stranda kan det nok fort bli litt ukoselig der inne.

Jeg glemte helt å se etter Bergtatt mens jeg var der - men det blir vel en sjanse søndags kveld eller tidlig mandags morgen.

Jeg er til stadighet ute og farter...ligger på nest ytterste brygge, en av de første båtene der. Vi kommer nok til å sees etterhvert! Har tenkt å bruke helgen både på tur, men også å sette i gang med en grundig vask og polering av båten, det trenger den! Blir alt over fenderlista i denne omgangen ettersom jeg har vært så opptatt med å være ute på fjorden at jeg har helt glemt å booke meg inn for opptak slik at jeg kan få tatt vask og stoffing og polering av understellet...12. juni var første som var ledig...Jaja... :smiley:

Havnefogden sa klart ut at han alltid hang noen dager etter på epost og at det var best å ringe dersom det var noe.

Det kan man trygt si...jeg prøvde å melde meg inn i oktober....har ennå ikke fått noen giro... Men nå har han i det minste fått detaljer og adresse en gang til mens jeg var der og så han skrev dem inn på PCen, så da er det vel håp.. :thumbsup: Han er forøvrig en velvillig fyr som stiller opp når du trenger noe, har hjulpet meg flere ganger og sagt at det bare er å spørre hvis jeg lurer på noe.

Brukte doen selv før helga, da var den helt OK?

OK, for visse definisjoner av "OK" - jeg har jo reist en del i Russland og Kina og sett en del toaletter av varierende kvalitet der ... alt er relativt ;-) Eller kanskje vi snakker om to forskjellige toaletter? ;-) Servicebygget på Kambo er mange hakk triveligere enn det toalettet jeg fant på Oksval - men joda, doen var OK - den kunne brukes, og det manglet hverken på dopapir, vann, såpe eller tørkepapir. Luktesansen er jo så forskjellig - jeg skal moderere meg, det var ikke "mye kloakklukt", men "et snev av kloakklukt" - og dette kan skyldes en sluk eller et avløp med tørr vannlås eller manglende vannlås. Det skyldes ikke at noen andre nettopp hadde brukt doen, og heller ikke at det lå noen godt brukte bleier i søppeldunken. Det var heller ikke noen tvil om at stoppemekanismen for fylling av sisterna hadde vært i ustand en god stund - det er litt sært dersom man samtidig prøver å spare på vannet - og jeg irriterte meg mye over at jeg ikke kunne la vannet renne og vaske begge hendene samtidig - men jeg skal ikke utelukke at det var brukerfeil ;-)

Det kan man trygt si...jeg prøvde å melde meg inn i oktober....har ennå ikke fått noen giro... Men nå har han i det minste fått detaljer og adresse en gang til mens jeg var der og så han skrev dem inn på PCen, så da er det vel håp.. :thumbsup: Han er forøvrig en velvillig fyr som stiller opp når du trenger noe, har hjulpet meg flere ganger og sagt at det bare er å spørre hvis jeg lurer på noe.

Ja, jeg undret meg også litt over at jeg ikke har fått noe regning (han lovde jeg skulle få den i går), mulighet til å formelt registrere meg som medlem, noen skjemaer som skal fylles ut eller fått noe som helst skriftlig - alt jeg har er en muntlig avtale. Det er et stort beløp det er snakk om, jeg må tømme en del gamle sparekonti, selge unna noen gamle aksjer og kanskje låne penger for å få dette til å gå opp, så det er jo "behagelig" at det drøyer med å få giro - men allikevel, jeg hadde satt pris på et skriftlig bevis på at jeg har rettigheter der ;-)

Redigert av tobixen (see edit history)

Jeg må nesten spørre når jeg leser dette, refererer du nå til det offentlige toalettet ute ved badestranden? For det er slett ingen fornøyelse å

oppsøke. Det er et offentlig toalett for Nesoddens badegjester, driftet av kommunen.

Ellers har vi eget toalett inne i havnebua, men kan ikke minnes at det har vært slike tilstander der.

Må ønske deg velkommen da til havna vår, vi ligger litt lengre ut på samme brygge som Bergtatt...

Når jeg leser denne tråden, kjenner jeg at jeg har et relativt behagelig administrativt liv rundt dette med båtplass. Egen brygge med bilvei helt frem. 15 minutter kjøretur. Om noen uker, når jeg flytter, så blir det 500 meter til brygga.

Du har ikke vurdert å kjøpe deg bil? Det er noen år siden nå, slutten av 60-tallet ?, at det ble åpnet for at alle kunne kjøpe bil uten særlig søknad. :)

Det er godt mulig jeg er godt vant, men det faller meg ikke inn å ta bussen til båten. All respekt for deg som gjør det. Men snart kan jeg gå til båten...

Jeg må nesten spørre når jeg leser dette, refererer du nå til det offentlige toalettet ute ved badestranden?

Mulig, mulig. Bygning med to dører, den venstre markert med toalett.

Når jeg leser denne tråden, kjenner jeg at jeg har et relativt behagelig administrativt liv rundt dette med båtplass. Egen brygge med bilvei helt frem. 15 minutter kjøretur. Om noen uker, når jeg flytter, så blir det 500 meter til brygga.

Det er én ting jeg savner med mitt tidligere liv (og som jeg misunner Pequod for) - muligheten til å pendle med båt til jobb! :-) I Tromsø anla jeg like godt en fortøyningsbøye utenfor der jeg bodde. Med bolig på Grorud og jobb på Storo blir det fort sykkel eller kollektiver ...

Du har ikke vurdert å kjøpe deg bil? Det er noen år siden nå, slutten av 60-tallet ?

Hva skal man med bil når man har båt? ;-) Menjo, vi har bil. Min mor var riktignok litt treg med å få seg sertifikat og egen bil, men bortsett fra det har "vi" vel hatt bil i familien siden tidlig sekstitall ;-) Når man bor og jobber i Oslo og har båten nesten på Nesoddtangen, så er kollektiver den raske, enkle, billige og behagelige måten å komme seg til båthavna på - rett og slett. Dersom jeg skal rett på jobb fra båten mandags morgen, eller rett fra jobben til båten fredags ettermiddag, så er det helt konge å ha båthavn med gode kollektivmuligheter. Vår gule båt på Kambo ligger like ved en togstasjon - å ta toget ut dit er stort sett langt mer behagelig enn å kjøre bil. Tidsmessig er det ikke stort lengre fra jobb til Kambo enn Oksval, enten man bruker bil eller kollektiver, men det er relativt dyrt å pendle til Kambo.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...