Jump to content

Oljelekkasje - Bravo 3 drev

Cruiseliner

Recommended Posts

Jeg har oppdaget oljelekkasje på drevet. Ser ut som det lekker fra et eller annet sted oppunder belgen. Lekkasjen har nok vært der en stund, da jeg så antydning til olje rundt båten på vannet sist sesong. Er det noen som har noen formening om hva lekkasjen mest sannsynlig skyldes? Er det evt. alvorlig eller bagatellmessig mht. utbedring og kostnader?

Om det er olje i belgen er det gjerne fra simringen på driv akselen som har tatt kvelden.

Kan være pga korrosjon (rust) på yoke der hvor simring klemmer rundt eller motor ikke rettet ordentlig

mot drev så det har vært litt vibrasjoner.

Er det fett eller grease så er det utkast fra lageret og kan tørkes bort etter å ha smurt opp lageret.

Du må enten lokalisere lekkasjen ved øyesyn eller trykkteste drevet, da vil du se hvor det lekker.

Har du drev olje monitor og oljen minker der, er der mest trolig simring på drivaksel.

Men da burde det vært mye olje i belgen.

Har nettopp byttet simring på ett Bravo to drev, var mye olje i belgen som rant ut bak motor fra transom.

Er litt jobb å bytte, da driv aksel må ut, løsne lager pakke, eventuellt bytte om det er problem og montere

sammen, mutter som fester lager til aksel skal trekkes til med ca 5 lb-in så lageret ikke går for tregt.

Kostnad avhenger av om du må ha et verksted eller kan noe selv.

Simring pluss en o ring, som bør bytes samtidig, koster noen hundre lapper. Lager pakken blir ca 1200,-

Arbeid må regnes med 4-5 timer. Så et verksted opphold kommer nok på rundt 5 tusen.

Redigert av Chris284 (see edit history)

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

• 2 uker senere...

Takker for svar. Det virker som det er olje inne i belgen og skyldes mest sannsynlig simring på drivaksel. Det bekreftes også av servicefolk jeg har snakket med. Jeg måtte også etterfylle olje i løpet av siste sesong. Jeg hadde uansett tenkt å bytte belg denne sesongen, så da tar jeg det i samme slengen.

• 1 måned senere...

Bravo 1 Teague XR Platinum

Jeg fikk en overraskelse i går. Sist høst skiftet jeg simmerring på drevet, på akslingen inn mot motor. Oljen i reservoaret forsvant, men fant ingen olje noe sted..... Så oppdaget jeg olje i bunn av extentionboksen. Uten extntionboks ville det kommet rett inn i båten. Skiftet yoke da simmerringen hadde gått i oppløsning og fjæra hadde slipt et spor i yoken. Bestilt Sierra paknigskit, ny yoke, og satte det sammen. Men, jeg trykktestet ikke drevet... Når jeg nå tar i bruk båten igjen har jeg samme problem, oljen forsvinner.

En kjapp sjekk i bunn av extentionboksen bekrefter det, der ligger oljen. Tømmer drevet for olje og trykktester, klarer ikke å få trykk overhodet. Ut med drev, og ut med aksling. Simmerring ser fin ut og sitter rett vei (Fjæra inn mot oljen), men den er rom..... Måler aksling og simmerring og oppdager at simmerringen fra Sierra er feil i forhold til yoke. Nå skal ikke jeg si at det var feil simmerring, eller om den nye yoken er "for tynn", men de passet ikke sammen. Hos ABRA i Trondheim fikk jeg ny simmerring, og satte alt sammen igjen. Trykktestet på nytt, og nå holdt drevet trykket på 15 psi. Fikk en liten prøverunde i går, og oljenivået i reservoaret sank litt slik det skal. Så da gjenstår det å få en testtur i helgen. Krysser fingre!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...