KaRsK Startet 24.April.2014 Del på Facebook Startet 24.April.2014 Blåsa kan ikke ligge lenger ut en 15 meter fra kaien min , og på grunn av dybden må jeg langt ut med betong moringen . er dette en grei løsning på problemet ? Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 24.April.2014 Del på Facebook Svart 24.April.2014 Grei løsning dette, men jeg ville byttet ut de 40 m med rustfri wire med solid tau. Det holder nok lengre enn en rustfri wire. Sitér dette innlegget Link to post
KaRsK Svart 24.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.April.2014 Ok , hadde håpet rusfrie wire skulle være vel så bra som tau. Har 40m med 12mm wire liggende , så hadde sluppet å handle inn mer tau :) Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 24.April.2014 Del på Facebook Svart 24.April.2014 Bruk både-og i stedet for enten-eller :) Jeg synes også dette ser ut som en fin løsning. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 24.April.2014 Del på Facebook Svart 24.April.2014 (redigert) En tidligere foreslått løsning er å støpe inn en vannslange og la tauet gå gjennom moringen og i retur opp til bøya - da kan man enkelt inspisere og bytte ut tauet. Skulle tro det samme kan gjøres med vajer. Redigert 24.April.2014 av tobixen (see edit history) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
quantumduck Svart 24.April.2014 Del på Facebook Svart 24.April.2014 Bruk både-og i stedet for enten-eller :) Det fins jo noe som heter moringstau, tau med vaier-kjerne og plaststrømpe ytterst. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 24.April.2014 Del på Facebook Svart 24.April.2014 Det fins jo noe som heter moringstau, tau med vaier-kjerne og plaststrømpe ytterst. Det lærer man ikke så mye av - har man både wire og tau separat fra hverandre kan man inspisere eller stressteste wire og tau separat og se hva som ryker først ;-) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
volfro Svart 25.April.2014 Del på Facebook Svart 25.April.2014 (redigert) Bruk kun tau, styr unna rustfri wire og kjetting. De tærer opp raskere enn man skulle tro. Redigert 25.April.2014 av volfro (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 25.April.2014 Del på Facebook Svart 25.April.2014 Det lærer man ikke så mye av - har man både wire og tau separat fra hverandre kan man inspisere eller stressteste wire og tau separat og se hva som ryker først ;-) Åh, jeg fikk ikke med meg at TS skulle stressteste wira jeg gitt ... jaja ... Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 25.April.2014 Del på Facebook Svart 25.April.2014 Prinsippskissen ser fin ut, men pass på at bøye og oppdriftskule ikke havner så langt unna brygga at du får problemer med å dra inn båten. Wire/tau mellom moring og oppdriftskule i kombinasjon med tauverket mellom oppdriftskule og bøye må være langt nok til at du klarer å dra båten helt inn på høyeste høyvann. Fortell gjerne mer etterhvert som løsningen konkretiseres. Det er alltid spennende å følge med på andres prosjekter, og kanskje jeg plukker opp et tips eller to underveis også. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
fs Svart 25.April.2014 Del på Facebook Svart 25.April.2014 Så lenge du holder deg under 5 meter er korrosjonsproblemet begrenset. Korrosjon er større problem høyere opp i vannlag hvor oksygeninnhold er større. Kjetting i vannoverflaten er feks temmelig håpløst mens kjetting på gamle stokkanker som bli hevet etter "årtider" ofte fortsatt er intakte. Noen av disse har selvsagt vært hermetisert av søle, men likevel... poenget er å unngå kjetting etc i vannoverflaten. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 25.April.2014 Del på Facebook Svart 25.April.2014 Korrosjon på rustfritt er nettopp et problem der det er lite oksygen til stede. Rustfritt/syrefast er avhengig av oksygen for å opprettholde oksidskiktet, så om en slik wire blir liggende i leira vil den tæres bort i løpet av et år eller to. Lengre opp, i oksygenrikt vann, vil den derimot kunne holde i årtier... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
alfaalfa Svart 25.April.2014 Del på Facebook Svart 25.April.2014 Det er viktig å huske at oksygen er kun ett av problemene med korrosjon på jern i slike situasjoner. Det er ofte bunnforhold med mye spennende og korrosivt innhold. Selv har jeg båtplass der det er gjørme som spiser 4mm syrefast i året. Det ser ut som det er markspist. Jeg vet ikke hva den gjørmen inneholder med ville tro svovel er en av ingrediensenen. Det holder mye bedre ellers i vannet. Men den delen som ligger nære bunnen korroderer fort. Derfor har jeg satset på tau (med plastovertrekk og blyinnlegg) og i slynge slik at det kan roteres og endre belastningspunkter og inspiseres. Sitér dette innlegget Link to post
KaRsK Svart 25.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.April.2014 Prinsippskissen ser fin ut, men pass på at bøye og oppdriftskule ikke havner så langt unna brygga at du får problemer med å dra inn båten. Wire/tau mellom moring og oppdriftskule i kombinasjon med tauverket mellom oppdriftskule og bøye må være langt nok til at du klarer å dra båten helt inn på høyeste høyvann. Fortell gjerne mer etterhvert som løsningen konkretiseres. Det er alltid spennende å følge med på andres prosjekter, og kanskje jeg plukker opp et tips eller to underveis også. Litt usikker på om jeg forstår hva du mener her . Jeg ønsker at bøye ikke skal være mulig å dra inn mot land , men at den skal ligge noenlunde på samme plass hele tiden . er endel ferje trafikk her og det har skjedd at de retter propellstrømmen rett mot den bøya som har I dag og det gjør igjen at båten slår mot kaien ! .. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 25.April.2014 Del på Facebook Svart 25.April.2014 Litt usikker på om jeg forstår hva du mener her . Jeg ønsker at bøye ikke skal være mulig å dra inn mot land , men at den skal ligge noenlunde på samme plass hele tiden . er endel ferje trafikk her og det har skjedd at de retter propellstrømmen rett mot den bøya som har I dag og det gjør igjen at båten slår mot kaien ! .. Det jeg mente var at hele greia må plasseres sånn at du klarer å dra båten inn til brygga selv på høyeste høyvann. Hvis bøya og moringen er for langt ut (eller med for kort tau/wire) klarer du ikke å dra båten inn selv om du drar bøya ned under vann. Du må ha slakk nok til at det hele kan dras langt nok inn. Det gjør deg selvfølgelig sårbar for propellstrøm, vind, bølger osv, ja, men på ett eller annet vis må du jo klare å dra båten inn... Et alternativ er selvfølgelig å ha et klassisk trinsesystem mellom bøye, båt og land, så bøye og båt ligger fast langt ut og du kan dra båten inn mot land via trinser uten å dra med deg bøya innover. Jeg er usikker på hvor bra det vil fungere når alt må ligge i vannet, dog. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
KaRsK Svart 25.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.April.2014 Det blir uansett trinsesystem :) Og istedenfor wire så har jeg nå fått fatt i 40mm tau/trosse - samme som blir brukt på ferjer osv . Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 25.April.2014 Del på Facebook Svart 25.April.2014 Høres bra ut med tau i dette systemet. Med trinsesystem kan du velge å bare feste båten i baugen slik at den alltid har baugen mot været eller strømmen fra ferga. Da må du ikke trekke båten lenger enn etpar meter innenfor bøya for å ungå snurr rundt bøya. Knyt direkte i moring og bøye uten sjakler, kause ol men med stramme knuter. Sitér dette innlegget Mons Link to post
adeneo Svart 25.April.2014 Del på Facebook Svart 25.April.2014 Her bør det brukes moringstau. Ofte brukes moringstau fra moring og opp til rett under under havoverflaten, derfra og opp skjøtes det inn kjetting dersom man skal over eller nære overflaten, ettersom sol og luft tærer raskere på tauet enn saltvann tærer på kjettingen. På flytebrygger og slikt brukes denne teknikken, med tau nederst og kjetting øverst, så legger man strekket så skrått at man kan løsne det fra brygga og dra det ut for å komme til skjøten og bytte ut bare kjettingstrekket uten å måtte ta opp moringen eller røre tauet, man bytter bare kjettinger, tauet holder nesten evig under vann. Her ser det ut som du skal være godt under vann hele veien, så det bør holde med moringstau, men du får slike avlange pølsebøyer som tåler tidevann, de strammes helt opp og flyter ikke utover, og det trengs ikke tau innover til land. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.