Jump to content

Betong moring , er dette en grei løsning synes dere .


KaRsK

Recommended Posts

Prinsippskissen ser fin ut, men pass på at bøye og oppdriftskule ikke havner så langt unna brygga at du får problemer med å dra inn båten. Wire/tau mellom moring og oppdriftskule i kombinasjon med tauverket mellom oppdriftskule og bøye må være langt nok til at du klarer å dra båten helt inn på høyeste høyvann.

 

Fortell gjerne mer etterhvert som løsningen konkretiseres. Det er alltid spennende å følge med på andres prosjekter, og kanskje jeg plukker opp et tips eller to underveis også.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post

Så lenge du holder deg under 5 meter er korrosjonsproblemet begrenset. Korrosjon er større problem høyere opp i vannlag hvor oksygeninnhold er større. Kjetting i vannoverflaten er feks temmelig håpløst mens kjetting på gamle stokkanker som bli hevet etter "årtider" ofte fortsatt er intakte. Noen av disse har selvsagt vært hermetisert av søle, men likevel... poenget er å unngå kjetting etc i vannoverflaten.

Link to post

Korrosjon på rustfritt er nettopp et problem der det er lite oksygen til stede. Rustfritt/syrefast er avhengig av oksygen for å opprettholde oksidskiktet, så om en slik wire blir liggende i leira vil den tæres bort i løpet av et år eller to. Lengre opp, i oksygenrikt vann, vil den derimot kunne holde i årtier...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Det er viktig å huske at oksygen er kun ett av problemene med korrosjon på jern i slike situasjoner. Det er ofte bunnforhold med mye spennende og korrosivt innhold. Selv har jeg båtplass der det er gjørme som spiser 4mm syrefast i året. Det ser ut som det er markspist. Jeg vet ikke hva den gjørmen inneholder med ville tro svovel er en av ingrediensenen. Det holder mye bedre ellers i vannet. Men den delen som ligger nære bunnen korroderer fort.

 

Derfor har jeg satset på tau (med plastovertrekk og blyinnlegg) og i slynge slik at det kan roteres og endre belastningspunkter og inspiseres.

Link to post

Prinsippskissen ser fin ut, men pass på at bøye og oppdriftskule ikke havner så langt unna brygga at du får problemer med å dra inn båten. Wire/tau mellom moring og oppdriftskule i kombinasjon med tauverket mellom oppdriftskule og bøye må være langt nok til at du klarer å dra båten helt inn på høyeste høyvann.

 

Fortell gjerne mer etterhvert som løsningen konkretiseres. Det er alltid spennende å følge med på andres prosjekter, og kanskje jeg plukker opp et tips eller to underveis også.

Litt usikker på om jeg forstår hva du mener her .

 

Jeg ønsker at bøye ikke skal være mulig å dra inn mot land , men at den skal ligge noenlunde på samme plass hele tiden .

er endel ferje trafikk her og det har skjedd at de retter propellstrømmen rett mot den bøya som har I dag og det gjør igjen at båten slår mot kaien ! ..

Link to post

Litt usikker på om jeg forstår hva du mener her .

 

Jeg ønsker at bøye ikke skal være mulig å dra inn mot land , men at den skal ligge noenlunde på samme plass hele tiden .

er endel ferje trafikk her og det har skjedd at de retter propellstrømmen rett mot den bøya som har I dag og det gjør igjen at båten slår mot kaien ! ..

 

Det jeg mente var at hele greia må plasseres sånn at du klarer å dra båten inn til brygga selv på høyeste høyvann. Hvis bøya og moringen er for langt ut (eller med for kort tau/wire) klarer du ikke å dra båten inn selv om du drar bøya ned under vann. Du må ha slakk nok til at det hele kan dras langt nok inn. Det gjør deg selvfølgelig sårbar for propellstrøm, vind, bølger osv, ja, men på ett eller annet vis må du jo klare å dra båten inn...

 

Et alternativ er selvfølgelig å ha et klassisk trinsesystem mellom bøye, båt og land, så bøye og båt ligger fast langt ut og du kan dra båten inn mot land via trinser uten å dra med deg bøya innover. Jeg er usikker på hvor bra det vil fungere når alt må ligge i vannet, dog.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post

Høres bra ut med tau i dette systemet. Med trinsesystem kan du velge å bare feste båten i baugen slik at den alltid har baugen mot været eller strømmen fra ferga. Da må du ikke trekke båten lenger enn etpar meter innenfor bøya for å ungå snurr rundt bøya.

Knyt direkte i moring og bøye uten sjakler, kause ol men med stramme knuter.

Mons

Link to post

Her bør det brukes moringstau.

Ofte brukes moringstau fra moring og opp til rett under under havoverflaten, derfra og opp skjøtes det inn kjetting dersom man skal over eller nære overflaten, ettersom sol og luft tærer raskere på tauet enn saltvann tærer på kjettingen.

På flytebrygger og slikt brukes denne teknikken, med tau nederst og kjetting øverst, så legger man strekket så skrått at man kan løsne det fra brygga og dra det ut for å komme til skjøten og bytte ut bare kjettingstrekket uten å måtte ta opp moringen eller røre tauet, man bytter bare kjettinger, tauet holder nesten evig under vann.

 

Her ser det ut som du skal være godt under vann hele veien, så det bør holde med moringstau, men du får slike avlange pølsebøyer som tåler tidevann, de strammes helt opp og flyter ikke utover, og det trengs ikke tau innover til land.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...