Jump to content

Slutt på eingongsgrillen?

Nils

Recommended Posts

Det skulle F*****en meg skjedd for lenge siden.  

Om sommeren flyter populære båtsteder over av brukte griller av engangstypen !!    :sad:

Veit ikke hvem som legger igjen alle disse jeg, men jeg mener helt seriøst at det skulle være omsetningsforbud på sånn dritt.

Blir sinna når perle etter perle blir forsøplet av disse "grisene". Tok alle med søpla hjem, var det OK. Men grillen er jo varm, og slokker man med vann blir det gris og klin. Derfor kipper mange den rett på fjorden, og løser problemet slik    :nono:

Snakket med dette for en tid tilbake med noen i Bellona som jeg samarbeidet endel med på den tiden i jobbsammenheng, og de hadde presset politikerne for å få til en ordning med pant på disse. Men der var jo våre reguleringskåte kjære folkevalgte HELT handlingslammet,

som vanlig i håndgripelige saker....

Men en pant på f.eks 10 kr, kunne i det minste barn/ungdom samlet de inn om sommeren, og tjent en slant eller 2, samtidig som skjærgården ble holdt rein for masse søppel.

Synes ideen var genial jeg da, sikkert derfor det ikke kunne gjennom føres..... :rolleyes:

MVH

Suzuki

og der fikk jeg stripe nr 2..

No boat needed..

Det er ikke engangsgrillene som er problemet, men brukerne. Er det riktig å forby noe bare fordi brukerne ikke kan oppføre seg ?

Er ingen grillentusiast (selv om jeg har grilldress), men de få gangene jeg griller bruker jeg engangsgrill. Grillene har et stativ av ståltråd de skal stå på for ikke å ødelegge underlaget, og når man er ferdig med grillingen og grillen har fått roet seg ned heller man forsiktig på noen dråper vann for å slokke, eller venter til neste dag. Så er det bare å putte hele greia a en plastpose,  knyte godt igjen og ta den med seg. Dette kan da ikke være så vanskelig?

Er det noe bedre med alle de "naturgrillene" som folk lager av steiner overalt? Ligger alltid  igjen masse grillkull som aldri blir borte.

:rolleyes:

forsåvidt enig med deg Lasse, men hva skal man gjøre.  ??

Og ofte er det ikke produktet i seg selv som er problemet, men brukerne. Mener allikevel det er mindre problemer med litt kull mellom noen steiner, enn havna full av blikkesker.

Jeg dykker endel, og du vil IKKE TRO hvor mye av den dritten som ligger slengt.

Esso hadde noen fine små turgriller i rustfritt i fjor. Ikke så gærne priser eller. Lurer på om de kommer i år igjen ??

Suzuki

No boat needed..

Esso hadde noen fine små turgriller i rustfritt i fjor. Ikke så gærne priser eller. Lurer på om de kommer i år igjen ??

Suzuki

Skal kjøpe meg en "båtgrill" i år og lurer på om noen har erfaring med disse eller andre små griller som kan pakkes sammen....

Til Suzuki:

Nei det er ikke godt å si hva man skal gjøre. Kampanjer og bevisstgjøring kanskje?

Kampaner på skolene? Barn er ofte mer mottaglige for miljøvett, og kan passe på de voksne.

Ville tro at de som griser til med engangsgriller neppe vil holde seg til regelverket hvis de ble et forbud.

Steilene i Oslofjorden går foran med et godt eksempel, egene søplekasser for engangsgriller.

Fint tiltak på plasser dette er egnet for.

Arne

Bra tiltak, men dette løser ikke problemet. Det er trist at et så fint produkt skaper så mye søppel i naturen :rolleyes: Nei eg stemmer for å forby grillen

Støtter forslaget om forbud mot salg og bruk av engangsgriller.

De ødelegger svaberg, de settes direkte ned på trebrygger og ødelegger/brennmerker.

De forsøpler noe enormt. (selv ved korrekt bruk)

De er sløsing med energi å lage og kaste metaller i det omfanget (bruk og kast er heller ikke miljøvennlig)

Grillkullet er laget av gamle kreosotimpregnerte utrangerte jernbanesviller fra India og er særdeles kreftfremkallende ved langvarig bruk.

Forby bruken av dem!

Forby salg av dem!

Lotus

Lasse: Er det riktig å forby noe bare fordi brukerne ikke kan oppføre seg?

Ja absolutt, spesielt hvis problemet er stort. Det gjøres jo i andre sammenhenger.

Og siden alternativet med en liten koffertgrill (to halvdeler som lukkes etter bruk) er både billig, enkelt og miljøvennlig, ja hvorfor ikke?

Skal kjøpe meg en "båtgrill" i år og lurer på om noen har erfaring med disse eller andre små griller som kan pakkes sammen....

Du får kjøpt billige varianter på bensinstasjoner, de funker ok. men ruster som bare  :rolleyes:. Levetid 1 sesong.

Kjøpte for 4 sesonger siden en grill fra Weber. Ser ut som en firkantet koffert. er emaljert og derfor lett å holde ren. Grillen lagrerer jeg om bord. Så langt ser den ut som ny. Prisen var høy ca 900.- Men du får en god grill med god kapasitet som er lett å holde rein. Dette oppveier kostnaden for meg.

Det finnes også ett antall forskjellige gassgriller. Har er er faring fra en med små tur gass beholderer med teflon plate som står på bein. Fungerer veldig bra. Kan også benyttes ombord i motsetnig til de tradisjonelle kull grillene.

Det får meg til å tenke på en gutte gjeng jeg møtte i Strømstad for noen år siden. utover kvelden finner gutta i fest humør :sad: :sad: :lol: ut at det hedde smakt godt meg grillmat. De fyrer opp  engangsgrillen og koser seg. Etter en stund begynner det å lukte litt svidd polyester og gelcoat.  Samtidig som det kommer tett røyk. Gutta hadde forlengst inntat nattlivet i byen.  :drink: :drink:

Så jeg tar en nærmere sjekk med bøtte under armen, og ser at engangsgrillen er på vei gjennom dekket. Slokker grillen med Saltvann og går og legger meg. Dagen etter ser jeg at gutta våkner til liv og gjett om gleden var stor når de oppdaget at de nå hadde integrert grill ombord  :cool::lol:

Lykke til med valget av ny grill.

:sad:

Ny båt nytt navn, ikke lengre Tigergutt men Onkel Roger.

Her i nærheten var en familie på strandtur med sin nyinnkjøpte amerikanske van. De koste seg med småsnacks fra engangsgrillen, og da måltidet var ferdig "slukket" de grillen.

Som naturbevisste borgere ville de ta grillen med seg hjem og la den derfor bak i den nye bilen  -  for ikke å skitne til bilen var den for sikkerhets skyld innrullet i et teppe.

Deretter gikk de en liten "oppdagelsestur" langs strandkanten, og like etter oppdaget de at bilen stod i full fyr......

Konklusjon?

Med vennlig hilsen POSEIDON

Ingen kommentarer så langt på mitt innlegg om hvor grillkullet i engangsgrillene stammer fra?   :lol:

Om det stammer fra utrangerte kreosotimpregnerte jernbanesviller fra India er høyst usikkert, men også du har hørt ryktet før? Alle de andre tingene er imidlertid fakta.

Pant ville nok være det greieste. 50 kroner i pant. Da ville 95 av hundre engangsgrillere valgt en liten og hendig vanlig grill, en pose grillkull og en flaske tennvæske.

Og ørten barn og unge ville plukket og pantet grillene til de siste 5 prosentene som heller ikke nå gadd å pante dem.  Da har vi opprettholdt det viktige prinsippet om at forurenser betaler utgiftene som forurensningen medfører.

Om det gjennomføres? Særdeles tvilsomt! Ikke fordi ideen er dårlig men fordi politikerene hverken har ryggrad eller handlekraft.

Lotus

Hvis man setter opp et totalt kostnadsregnskap for resirkulasjon av engangsgriller er jeg ikke sikker på om det lønner seg. Riktignok kommer en god del av kostnadene her fra å sette kroner og ører på hva vi som forbrukere må gjøre for å få en tykk aluminium-folie tilbake til et omsmelteverk.

Ser man isolert på kostnadene ved å konvertere aluminium skrap til "nytt" aluminium metall så er det meget lønnsomt i forhold til andre metaller som f.eks. stål. I et økologisk og energi-messig sammenheng er aluminium et metall for fremtiden.

Pant-ordning kan nok få brukte engangsgriller gjenvunnet, men det finnes mer fordelaktige produkter å benytte disse for. Eksempelvis aluminium bokser.

Til lotus:

Hvordan mener du disse grillene forsøpler og ødelegger hvis de brukes riktig?

Hvis det er riktig som du sier at disse grillene kan inneholde helsefarlige stoffer, støtter jeg fullt ut opp om et eventuelt forbud. Var ikke klar over det. Poenget mitt var at jeg generelt har liten tro på å innføre forbud mot alt mulig, bare fordi noen folk ikke bruker vett.

Kan jo dra en sammenligning med  :lol:. Vi ønsker vel ikke noe forbud mot  :lol: fordi noen ikke kan styre sitt inntak?

:nonod:

Du har nok misforstått litt PanPan. Panteordningen har ikke som hovedhensikt å resirkulere metallet i engangsgrillen. Det har til hensikt å hindre at griller ligger strødd uti naturen. Det gjør panteordningen på 2 måter. Den gjør det mindre attraktivt å kjøpe engangsgriller for de som vet at de allikevel ikke gidder å pante grillen. I tillegg fører det til at barn og unge saumfarer holmer og skjær med en søppelsekk på jakt etter engangsgriller med pant. 99% av grillene havner derfor helt andre steder enn i naturen og på havets bunn. Om noen finner det lønnsomt å gjenvinne metallet, se det er et helt annet spørsmål.

Hva har man oppnådd? Ingen forsøpling, ingen skade på svaberg og brygger forårsaktet av uvettig bruk av grillen.  I tillegg et svært betydelig redusert salg av miljøuvennelige bruk og kast engangsgriller.

Til Lasse.

Selv om grillene brukes som de er ment og eieren rydder opp etter seg, er engangsgrillproblemet ikke løst av den grunn. Å bruke energi og metallråstoff på å produsere noe som aldri resirkuleres, men som du og millioner andre bare bruker og kaster, er direkte forkastelig. I tillegg til metall og energibruken, har du også bidratt til å generere et avfallsproblem. Restavfall!!  Bruk og kast-mentaliteten må forsvinne, ellers drukner vi snart i søppel. Når alternativet til engangsgrillen er en liten, hendig tønnegrill eller koffertgrill som brettes ut klar til bruk og som brukes om igjen og om igjen i årevis, koster det ingen anstrengelse å bli miljøvennelig, bare et svakt snev av miljøverinteresse.

FY, FY til alle som bruker engangsgriller og tror at de er verdensmestere bare fordi de hiver grillen i et søplestativ. Noen bruker mye tid og penger på å hente søpla di og deponere den. Skjærgårdtjenesten jobber ikke gratis. Og selvfølgelig: Enda mer FY,FY til de som ikke engang rydder opp etter seg.

Lotus

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...