Jump to content

Slutt på eingongsgrillen?


Nils

Recommended Posts

Vi har panteordninger på engangs plastflasker. Ikke fordi de er så verdifulle, men fordi de representerer en mulighet for et stort miljøproblem. PE-plast er billig, generere ingen giftige gasser når det brennes og inneholder mye energi. Likevel er det et høyverdig råstoff som er særdeles godt egnet til gjenvinning. Det koster likevel mer å samle inn flaskene, vaske dem og gjenbruke dem 10-15 ganger for så å kverne de opp og lage nye flasker. Tynnere engangsflasker ville vært billigere for øl- og mineralvannsfabrikanten isolert sett. Her kommer panteordningen inn. Med litt ekstra innsats spares samfunnet for et betydelig problem. Panteordninger er derfor av det gode. Panteprisen må imidlertid stå i stil til bryderiet med å pant for at ordningen skal få over 90% resirkulasjon.

 

For få år siden sluttet AS Vinmonopolet å ta imot returflasker. Det var for brysomt. I steden knuses glasset og den samme flasken må støpes på nytt med de kostnader det innebærer. Det er et miljøproblem fordi ingen vil ha det knuste, og gjerne litt forurensede glasset, så det blir nå bare deponert i store glassberg. Årsaken er selvfølgelig at sand og soda er rasende billige råstoffer uten de problemer man har med resirkulert. Staten betalte ut millioner av kroner til Moss Glassverk for å bruke det knuste glasset, men selv ikke det var nok.

 

Samfunnet og miljøet taper store penger, selv om det isolert sett ikke var lønnsomt for AS Vinmonopolet. Og når ikke engang Staten v/ Vinmonopolet fremstår som et godt eksempel, hvorfor forventer da politikerene at nasjonens innbyggere skal gjøre det?

 

Alle ønsker nok å være miljøvennlige, men noen trenger et liten dytt på veien. Panteordninger er derfor statens bidrag til å gjøre oss alle mer miljøvennlige.

 

Når det gjelder forbud, er det også en vanlig vei å gå. Forbud mot tinnholdig bunnstoff, forbud mot tungmetaller i trykkimpregnert virke, forbud mot KFK klimagasser, osv, osv. Hvorfor ikke forbud mot engangsgriller? Nei, det kan man ikke. Problemet er forsatt ikke  av så alvorlig karakter.

 

Men DU kan bidra ved ikke å bruke grillene. Da sparer du miljøet og naturen ved kun å anstrenge lillefingeren ørlite grann. Og du kommer appå til billiger fra det enn før.

 

Lotus

 

(for tiden en miljøaktivist    :headbang:  )

Link to post
Share on other sites

Bare en liten bemerkning til pant- og engangsflasker:

 

Det er ulemper med flergangsflasker som ikke kom helt frem til nå.

 

Å transportere en full ølflaske fra Tromsø til Mandal for så å flytte den tomme flaske til gjenbruk tilbake til Tromsø er ikke noe god miljøsak unasett hvordan den transporteres. (for ikke å snakke om en flaske australisk rødvin.)

 

Vet dere hvor mye styr det er å være sikker på at ikke en eller annen dust har hellt diesel (eller en annen UKJENT sak) i en tom cola-flaske og allikevel fikk den pantet senere?

 

Rensing av gjenbruksemballasje - særlig plast - er ikke bare-bare - på mange måter.

Link to post
Share on other sites

Heisan  :headbang:

Jeg har med stor interesse lest innleggene. Engangsgriller er dessverre bare en bitteliten del av problemet. Et EU-prosjekt som heter "Save the North Sea" har funnet ut at det kastes over 20.000 tonn, eller ca. 70.000 kubikk, søppel i Nordsjøen årlig. Dessverre har fritidsbåtfolket ansvaret for en økende andel av forsøplingen, men andelen er ikke tallberegnet. Opprenskningen koster ca. 50 millioner kr. årlig. Skader på fiskebåter på grunn av søppel som driver i sjøen er beregnet til ca. 50 millioner dollar! I tillegg kommer skadene på fritidsbåter som ikke er tallberegnet.

Det gode spørsmålet, som Lasse og andre har stilt, er hva kan gjøres? Forutsetningene for å skape holdninger mot forsøpling er at alle som ferdes på sjøen er klar over hvor stort dette problemet egentlig er og at det iverksettes konkrete tiltak for å forebygge forsøplingen. Her ligger det en stor oppgave på Miljøverndepartementet. KNBF fikk i sin tid laget miljøboder til båtforeningene som ble delfinansiert av Miljøverndepartementet. Nå er dette ansvaret delegert til kommunene og siden er det ikke blitt satt opp en eneste miljøbod med offentlig støtte, så vidt jeg vet. KNBF tok initiativet til et omfattende miljøprosjekt for å kartlegge positive og negative miljøkonsekvenser ved bruk av fritidsbåter i Norge. Vi har selvfølgelig ikke ressurser til å gjennomføre et så omfattende prosjekt. Prosjektet ble møtt med en kald skulder i Miljøverndepartementet og måtte legges på is, og der ligger det fremdeles! Forstå det den som kan!

Man kan skrive bøker om mindre interessante temaer enn dette!

Hilsen Jan

Link to post
Share on other sites

Jeg har også en mistanke om at enkelt skip hiver søpla rett overbord. Opplevde noe merkelig her for to uker siden:

 

Vi seilte fra Koster på utsiden av Hvalerøyene nokså langt fra land. Bølgehøyde 2 m ++ og vestlig vind rundt 12, dvs litt røft vær. Dette er jo ikke akkurat i fjæresteinene, og plustselig skvatt vi til da vi oppdaget at vi befant oss i et område med masse søppel. Så ut som hvite plastposer som lå å fløt litt nedi vannet. Tror jeg så en 10 - 12 plastposer (eller hva det nå var). Litt pussig at alt dette befant seg så konsentrert og så langt ut på den tiden av året.

Link to post
Share on other sites

Hei Lasse  :headbang:

Du har et godt poeng! Det interessante med EU-prosjektet jeg nevnte er at de identifiserer søppelet med de såkalte EAN-kodene (magnetkodene) som bl.a. inneholder et tall som forteller hvilket land søppelet kommer fra. Man kan selvfølgelig ikke identifisere forurenseren, men man får i alle fall et innblikk i hvilken nasjonalitet (med et visst forbehold) som forurenser mest.

Hilsen Jan

Link to post
Share on other sites

Stor sett har vel forsøplinga to grunnar:  Haldningar og kostnader ved å bli kvitt søpla.  Det ser ut som om enkelte renovasjonsselskap, som eks. IVAR, som er det lokale interkommunale selskapet på Nord-Jæren, oppfattar den som kjører søpla til søppelplassen som den som skaper problemet, og ikkje produsenten som laga driten.  Dette har ført til at ungar som har rydda opp i friluftsområder har fått krav om tømmegebyr på 1kr kiloet etter endt dugnad :sad:.

 

Dersom avfallstømming var gratis, og produsenten betalte det kostar å gjenvinna eller deponera avfallet, får produkt som skaper lite søppel ein konkurransefordel.  Om ein tar dette eit skritt vidare, til også å legga pant på produkta, vil problema meir eller mindre bli borte.  

 

Returordningar for spesialavfall er for lengst etablert, og for det meste av anna avfall blir det oppretta ordningar for retur.  Det er likevel litt dumt når det går meir energi til returtransporten, enn den energimengda som kan gjenvinnast av avfallet.  I oppstarten av gjenvinningsprosjekta har ein nok vore litt for fokusert på at alt skal gjenvinnast, og i for lita grad sett på om brenning av deler av avfallet i lokale anlegg ville gjeve større miljøgevinst.

 

For meir om materialgjenvinning sjå denne linken: http://www.materialretur.no/

Link to post
Share on other sites

Skal kjøpe meg en "båtgrill" i år og lurer på om noen har erfaring med disse eller andre små griller som kan pakkes sammen....

Kjøpte i forfjor en "rustfri", tønnegrill har sett den tilsalgs flere steder, jeg kjøpte min på OBS, glimrende grill men idiotisk og merkeligt nok så er Tønna rustfri men bena og håndtaket er ikke rustfritt og har begynt å ruste ! !

 

Hadde jeg funnet kviteringen igjen så hadde jeg tredd den .... Hele meningen med å kjøpe en liten grill over kr 79 var at den skulle være rustfri.

Link to post
Share on other sites

Kjøpte i forfjor en "rustfri", tønnegrill har sett den tilsalgs flere steder, jeg kjøpte min på OBS, glimrende grill men idiotisk og merkeligt nok så er Tønna rustfri men bena og håndtaket er ikke rustfritt og har begynt å ruste ! !

 

Hadde jeg funnet kviteringen igjen så hadde jeg tredd den .... Hele meningen med å kjøpe en liten grill over kr 79 var at den skulle være rustfri.

Jeg har også samme erfaringene. :cheers:

Kjøpte en slik rustfri tønnegrill for en del år siden. Jeg tror den kostet 400 kroner den gang. Vi brukte en del grill i båt og jeg ønsket en grill som kunne holde litt. Men problemet var at hengsler, håndtak, bein og rister ikke var rustfritt. Så før andre sesongen var over så hadde grillen delt seg i to. Dette var ikke særlig praktisk så derfor havnet den på søpla.

 

Etter noen år med stort forbruk av engansgsgriller så kjøpte jeg i fjor en Weber bærbar grill. Den kostet noen kroner den også, men virker veldig solid. Fordelen med den er at når mor er ferdig med å grille så lukker en bare ventilene i lokk og bunn. Og etter få minutter så har ilden slukket og en kan spare resten av kullet til neste dag. Det tar heller ikke lange tiden før den er såpass kald at den kan tas med ombord igjen. Når den pakkes sammen så vippes bena opp for å holde fast lokket. Så sammenpakket tar den ikke stort mere plass en 4 - 5 engagnsgriller stablet oppå hverandre.

 

 

 

TVH

Link to post
Share on other sites

Hei

Jeg har hatt min Weber "Koffertgrill" i ca. 15 år. Den er så gammel at den

har trehandtak. Den fungerer like fint den dag i dag. I tillegg fikk jeg laget

en plate som er bikket opp i kantene, og passer  på grillen. Denne er

utmerket til å steke på. Gratinerte poteter settes under grillen og blir

gode der. La lokket ligge på og litt lufting, og du kan langsteke kjøttet.

mvh

giver

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder dumping av avfall fra skip så må alle skip føre en "Garbage Log" hvor posisjon og hva slags avfall som dumpes må føres inn.Generellt sett kan "alt" dumpes forutsatt at skipet ikke er i "Special Area" og er minst 25 nm fra land.Plast er det strengt forbud mot å dumpe uansett hvor man er.

Baltic Sea er special area men jeg tror ikke Nordsjøen er det så her kan matavfall osv gå over rekka hvis en er 3nm fra land.Avfalls håndtering fra skip er beskrevet i Marpol Annex V for de som er spesiellt interessert.

På slagskipet har innstillingen til søppel bedret seg utrolig,særlig siden 1982.Generellt kastes ingenting over bord og evt. vann i kjølen sjekkes for olje og frostvæske før det går overbord.

Oljesugepute fra Redningsselskapet har sin faste plass i kjølsvinet og blir det observert uhumskheter så suges dette opp med en extractor og leveres til miljøstasjon.

 

Har dere foressten sett at tjæra som mødrene våre maste om at vi måtte passe oss for på 50 og 60 tallet ikke er å finne lenger?Har ikke sett en "tjæreklump" på det jeg kan huske.Så det nytter.

Samtidig er det verdt å merke seg at båtene som losser diesel ved Sjursøya er lasteklare for bensin etter en 5-6 timer ned fjorden.Om de leverer slop før lasting vet jeg ikke men det ville forundre meg stort om de gjorde det.Norge er bånn i bøtta på dette området inkludert mottak av pre-wash fra kjemikaletankere.Fysjom så dårlige vi er.Ureiningstilsynet var ihvertfall så blåøyde at de engang ikke ville høre at det var et problem(1996).Fantes jo regler for slikt så da så.Problemet er at ingen sjekker.Her har myndighetene en stor oppgave foran seg,men hue er antagelig stukket så langt ned i bakken at det vil ta tid å grave det opp igjen.

Link to post
Share on other sites

Siste jeg har hørt er at EU vil inføre "renovasjonsavgift" som kreves inn sammen med havneavgift. Dermed MÅ alle skip betale, enten de dumper avfallet, eller leverer det i land.

Da blir jo vitsen med dumping borte, og vi alle tjener jo på det.

 

Bare ett lite rykte jeg har hørt altså...

 

 

MVH

Suzuki - som trenger en galvanisert rørstump 20 cm 1 1/4" med gjenger før påsken er omme  :cheers:  

Link to post
Share on other sites

Jeg har også sett flere eksempler på delvis oppbrente bord etc etter disse grillene. Personlig har jeg sluttet å kjøpe dem for flere år siden, da jeg oppdaget hvor vanskelig det var å ta vare på søppelet.

Enkleste måten å bli kvitt problemet, er å få EU til å forby grillene. Da er lille Norge på plass med en gang og følger opp som ingen andre.

Vi har investert i en liten gassgrill som er lettvint å ta med på land og som ikke forurenser. Også hjemme har vi gått over til gass for grilling på verandaen.

Kanskje ikke samme kosen som kull, men du verden så mye mer lettvint og ingen forurensing for naboer og andre.

Link to post
Share on other sites

Jeg har også sett flere eksempler på delvis oppbrente bord etc etter disse grillene. Personlig har jeg sluttet å kjøpe dem for flere år siden, da jeg oppdaget hvor vanskelig det var å ta vare på søppelet.

Enkleste måten å bli kvitt problemet, er å få EU til å forby grillene.

Jeg har lagt merke til at flere gjerne ser at engangsgrillene forbys. Det vil ikke være noe stort savn for meg heller, men jeg er likevel ikke enig. Det må da gå an å få redusert problemene en relativt liten prosentandel av disse grillene medfører. Den prosentandelen som brukes av de mest ubetenksomme og grisete folka.

 

Dersom vi skulle forby alle produkter som kan misbrukes slik at de gir problemer....... Joda engangsgrillen er nok blant de verre i naturen, men likevel. Som det har vært sagt i denne tråden allerede: Dersom grillen brukes riktig (med medfølgende metallstativ) kastes på forsvarlig måte osv osv er den ikke noe stort problem. Noen meget få gram med metall i søpla egentlig. Jeg har selv plukket opp og tatt med engangsgriller etter andre flere ganger. Ikke minst var en flott perle av en naturhavn.....

http://home.online.no/~wems/baat2002/selvaag.htm

....blant annet trist forsøplet med både engangsgriller, ketchupflasker mm. Men vi skal vel ikke forby ketchupflasker for det? Nei, har du vett i skollen rydder du opp etter de som ikke har det og si gjerne TYDELIG i fra når du ser noen som reiser fra søpla!

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Aftenposten 20.5.03: http://www.aftenposten.no/nyheter/miljo/ar...rticleID=549239

 

- Må betale for forsøplingen fra engangsgrillene

 

Avfall fra engangsgriller utgjør et betydelig forsøplingsproblem. Nå krever miljøvernminister Børge Brende at produsentene må etablere en ordning som dekker kostnadene knyttet til forsvarlig behandling av griller.

 

Miljøvernministeren kommer med oppfordringen i et brev som sendes ut til samtlige importører og produsenter av engangsgriller. En frivillig ordning skal bidra til å dekke kostnadene, som blant annet kommuner og friluftsråd har, knyttet til håndteringen av engangsgrillene. Ordningen bør kunne komme på plass relativt raskt, mener Brende.

 

- De som sender engangsgriller ut på markedet har et klart ansvar for å bidra til å løse miljøproblemene grillene forårsaker, sier miljøvernminister Børge Brende ifølge en pressemelding.

 

- Bruken av engangsgriller er til glede for mange nå i sommerhalvåret, og departementet vurderer det derfor ikke som ønskelig å forby bruken av slike griller. Men det er behov for å finne bedre løsninger på de forsøplings- og miljøproblemer slike griller forårsaker, sier Brende.

 

Etter forurensningsloven har kommunene ansvar for innsamling av forbruksavfall og for å sørge for oppsetting og tømming av avfallsbeholdere på utfartssteder og andre offentlige steder. Kommunen har også ansvar for å sørge for rimelig rydding i slike områder. Rydding av engangsgriller medfører imidlertid betydelige kostnader for kommunene. I tråd med øvrige ordninger på avfallsfeltet og i samsvar med prinsippet om at "forurenser skal betale", er det naturlig at bransjen selv, det vil si de som selger, importerer og produserer engangsgriller, tar et aktivt ansvar.  

 

Dette vil formodentlig omgående slå ut på prisen til forbruker og dermed redusere bruken av disse. Synd for de som alltid har bruket engangsgrillene forsvarlig og ryddet opp etter seg. Tross alt: de finnes også, - men "... det som er dagligdags, det nevnes ikke nettopp straks." :confused:

Link to post
Share on other sites

Weber-grillen fåes som medlemstilbus på Coop Obs til kr. 498,-.

Kr.749,- elns for ikke-medlemmer.

Kan noen gi meg noen samligningsdata: ytre mål, vekt osv? for Weber-grillen og engangsgrillen. Kostnader tar vi en annen gang...

 

(Jeg tror jeg kjenner resultatet... :wink:)

 

Noen som kjenner til en rustfritt flergangs-grill i maks dimensjon 400x290x67mm? Det er denne plassen som er avsatt til grill hos meg. Litt høyere vekt kan jeg leve med. Den grillen som blir levert i en plastkoffert og som omtrend har engangsgrillens mål har vi allerede prøvd og forkastet - for dårlig trekk.

 

Andreas - ansvarlig engangsgrill-bruker per idag

Link to post
Share on other sites

Hei Baat-Guru!

 

Fant den på http://www.coop.no/

 

Kan dette være den samme Weber-grillen som to-vid og giver snakker om? Hvor får man denne til en vettug pris når man ikke er medlem av Coop?

Den ser lik ut den på bildet tidligere i tråden. Er i alle fall akkurat en slik jeg har kjøpt.

 

Hadde egentlig tenkt å kjøpe en slik rustfri tønnegrill, men så hører jeg at beina på denne ruster som bare det.... :wink:

 

Planen er å holde Webergrillen sånn noenlunde bra. Sørge for at den ikke får hakk i emaljen. Skal bli greit å slippe de forbaskede engangsgrillene som aldri gir skikkelig varme når man trenger det.

 

Men avgifter er jeg helt imot på engangsgrill. Sett heller opp egnede beholdere/bosspann til å ha dem i.

 

Nå er det gratis å bli med i Coop, men du må tåle diverse søppel fra dem i postkassa. At de kan selge så billig til medlemmer må jo bety at de har en veldig avanse utenom kampanjen. Får ikke akkurat noe godt inntrykk av dem når de skor seg på den måten. Sikkert mulig å få den rimelig at annet sted også, men vet desverre ikke om noe.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Her kommer ett annat förslag till båtgrill helt rostfri  !!!!!

det är förövrigt en komb grill / rök  (fint till makrillen  :lol:)

 

Bilde

 

 

Kostar 950 SEK  + pulpitfäste 290 SEK (om man vill ha det!?)

 

Mer info o båtrelaterade prylar finns på        http://www.sxk.se

 

 

Har själv använt föregångarn till denne modellen i sikkert 15 år o den håller bra än !!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...