Jump to content

Dieselretur via vannutskiller?


Admiral Flåteløs

Recommended Posts

Som diesel-novise er jeg ikke helt stø på hvordan disse motorene fungerer. Jeg har søkt litt, men kan ikke finne svar. Jeg håper noen kan hjelpe meg.

 

Jeg har montert en Volvo MD2020 i seilbåten, men er usikker på returen. På den gamle motoren gikk returen internt på motoren, men på den nye maskinen er det både et inntak og en retur.

 

Det ideelle hadde sikkert vært å kjørt returen rett til tanken, men jeg har ikke lyst til å lage et nytt hull i den.

 

Jeg har montert et nytt grovfilter med vannutskiller (CAV 296). Denne har 2 inntak og 2 uttak. Jeg har tenkt som så at jeg kan koble meg rett inn på denne slik at returen går inn på en av "inn" i denne. Returen kan jo umulig ha høyere trykk/mengde enn inntaket til motoren?

 

Noen som har noen gode råd? Eller bekfreftelser på at dette er en god tanke?

Link to post

Noen motorer bruker returdiesel til kjøling av pumpa men tror ikke det gjelder Md2020. En annen sak er at om du får små mengder luft i systemet, som ved lavt dieselnivå og mye slingring, vil motoren kunne kvitte seg med luften gjennom returen i stedet for at luften akkumuleres opp og fører til motorstopp.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

Det er 90 % sjans for at det er hull i tanken, med mindre den er hjemmelaget. Nokre motorer har lite retur og andre har mykje. Kanskje du kan klare deg med så liten gjennomføring som til dieselvarmer, De er enkle å montere også. Unngå retur på filter som permanent løsning, det vil bli problem med luft som SveinHa seier.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Hei

 

Støtter Sæbø og SveinHa i dette. Det er nesten kul umulig å lufte om du har retur tilbake til filter, erfaring.

 

Kanskje du har mulighet for å sette inn en nippel for retur på mannlokket på tanken ( om dette er plasert på tank topp) da kan du ta av lokket og borre hull så du slipper spon i tanken?

 

Så tanken din er er i mine øyne ikke så god :)

 

larss

Link to post

Hei

Støtter Sæbø og SveinHa i dette. Det er nesten kul umulig å lufte om du har retur tilbake til filter, erfaring.

Kanskje du har mulighet for å sette inn en nippel for retur på mannlokket på tanken ( om dette er plasert på tank topp) da kan du ta av lokket og borre hull så du slipper spon i tanken?

larss

Et annet moment er vel at varm diesel tilbake på motoren ikke er optimalt....har jeg hørt :giggle:

STØTTER begge.

Har du tankmåler er det normalt god plass på det lokket.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Takk for gode svar. Jeg må nok da lage hull i tanken. Den er "hjemmelaget" tror jeg for den ser litt slik ut. Men på -70 tallet var det mange rare løsninger.

 

Jeg har også lyst på større tank siden jeg har planer om å montere en dieselvarmer, og tanken ombord er nå på rundt 20 liter et sted.

 

Så jeg må nok tilbake til tenketanken og finne en løsning... :-)

 

 

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...