Eivind@ Startet 25.April.2014 Del på Facebook Startet 25.April.2014 Hei! Har akkurat gått til innkjøp av en sørlandsvåg snekke, og trenger litt hjelp til å identifisere hvilken Sabb modell dette kan være. Har fått opplyst at det er en orginal 1972 8Hk. Kan det stemme at dette er en H modell? Skal ta olje skift på denne nå, mineral 15/40 har jeg fått opplyst (og lest på forum at jeg skal bruk) Hvor sitter oljefilteret på denne motoren? Iløpet av sesongen skal motoren sandblåses, grunnes og lakkeres opp i "tilnermet" orginal farge! Tusen takk for svar! Sitér dette innlegget Link to post
haugi Svart 25.April.2014 Del på Facebook Svart 25.April.2014 I og med at den har vribar propell og også ser helt lik ut som den jeg hadde en gang, bare min var litt finere så er dette en G-modell. Mener H har fast aksling. Sitér dette innlegget Link to post
marius53 Svart 25.April.2014 Del på Facebook Svart 25.April.2014 Eg er einig at dette er ein G modell.På denne er det eit sentrifugalfilter(sit bakerst på veiva) som du kjem til ved å opne veivhusluka.Der sit det ein strimmel som du tek ut og gjer rein,og set inn igjen hvis du får den ut uskada.Denne kan du også lage sjølv av tynn papp (tegnekartong).15-40 olje er bra olje til somarsbruk,men eg vil anbefale SAE10 hvis det er under 0 grader.Byt også olje i koblingshuset i same slengen,og bruk same olje (15-40) 0.5l der og 2.0l på motor. lykke til Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 25.April.2014 Del på Facebook Svart 25.April.2014 Helt klart en G. Det viktigste å gjøre med denne siden den er sjøvannskjølter å ta av toppen og stake rene kjølekanalene for rust etc. Tetter disse seg, sprekker toppen på grunn av dårlig kjøling. Og nye topper er ikke lette å finne. Maling er vel og greit for å få det fint, men sandblåsing at en motor som ikke er i deler er bannlyst! Sanden trenger inn i tetninger og lagre og ødelegger motoren om du ikke får det kort. Ta heller en skikkelig motorvask, og gå over med stålbørste på drill eller for hånd. Det er godt nok, og du risikerer ikke å ødelegge en god motor! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Dinamo Svart 25.April.2014 Del på Facebook Svart 25.April.2014 Eg er enig i at dette er ein Sabb G, men trur ikkje at den er 8Hk. Dette fordi at hvis eg husker heilt feil, so kom ombygginga av Sabb G, frå 8 Hk til 10 Hk, og introduksjonen av el.start, med tannkrans i svinghjulet samtidig. Derfor trur eg, uten at eg vil vera heilt sikker, at dette er ein 10 - hestar Magne Sitér dette innlegget Link to post
Hjeltefjord Svart 25.April.2014 Del på Facebook Svart 25.April.2014 G.10 HK. Sitér dette innlegget Link to post
Mons Olav Svart 25.April.2014 Del på Facebook Svart 25.April.2014 (redigert) Ja det er en Sabb- type G -10hk ved 1800 omdr.Den yter 8hk ved 1500omdr.står det i manualen.Kanskje derfor de ofte kaller 8-10 hk. Dette oljefilteretet er vanskelig å få ut helt.Om det er der så ta det ut men istedet for å sette inn nytt bytter du bare olje litt oftere og rens magneten som ligger (løs)i bunnpanna hver gang.Jeg har hatt to slike motorer og ingen har hatt filterstrimmelen montert.Vask godt inni motoren/bunnpanna en gang i året og motoren varer leeeeeenge.Kanskje beste motoren som er å oppdrive men ulempen er vibrasjoner og støy.Kommer litt an på hvilken båt og hvordan den er montert. Redigert 25.April.2014 av Hr.Krabbe (see edit history) Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
marius53 Svart 25.April.2014 Del på Facebook Svart 25.April.2014 Tok ein titt på bildene dine,og syns det var noko rar kabling der,ser ikkje nokon jordingskabel i det heile.Ikkje har du dynamo heller.Virkar starteren? i så fall så dreg det mykje strøm ved start,som igjen tappar batteriet.Det er greit å ha litt straum til event.lensepumpe. Eg ville ha kosta på meg ein dynamo+brakett og reim som du festar ned i svinghjulet. sant som dei seier,ikkje sandblås noko,såfremt du ikkje plukkar motoren fra kverandre i sin heilhet.Bruk stålbørste og gjer reint så godt du kan.Du kan og bruke Ferro-bet sin korrosjonsealer der du ikkje kjem til så godt. Til toppcoat kan du bruke hammerite lakk. Den er meget god. Sitér dette innlegget Link to post
E27 Svart 26.April.2014 Del på Facebook Svart 26.April.2014 Minus lederen er koblet til aktre stb bolt oppå omstyring brakett. Fungerer antakelig det men kunne vel heller være koblet til noe solid gods på selve motoren, på en starter bolt for eksempel. Vil være nyttig med dynamo ja. Her har du en pålitelig framdriftmaskin,, ha en fin sesong på sjøen. Sitér dette innlegget Link to post
Eivind@ Svart 26.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.April.2014 Tusen takk for gode svar! Båten ble sjøsatt idag, står og trutner! Overraskende lite vann som siger inn. Det stemmer at det kun er starter og ikke dymo, dette skal bli montert i fremtiden. Frem til da er den koblet til landstrøm som topper batteriet. Ett problem jeg fant idag vat at det ikke kom kjølvann ut sammen med eksos, så må nok gjøre som "index" sier å stake ren toppene. Sjekke pumpe/stempel og her kom vann gjennom. Satt også litt trykk fra en vannslange inn etter pumpe for å se om jeg klarte å blåse ut rusten - det gikk ikke! Hvordan er det best fremgangsmåte for å komme seg til toppene? Termonsten hadde knukket og det er en liten eksoslekkasje på motor. Sitér dette innlegget Link to post
marius53 Svart 26.April.2014 Del på Facebook Svart 26.April.2014 hei har du sjekka at botnventilen er open?Hvis den er open må du sjekke vannpumpa(membrantype)denne må sjekkes ein gang i året,helst. Kjølevannspumpa kan du sjekke ved å helle vatn direkte ned i ventilhuset gjennom pluggen på toppen der.Får du ikkje vatn frem,må du ta fra kverandre pumpa og gjere denne rein. Eg vil bare spare deg for masse ekstraarbeid,sjekk det enklaste først. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 26.April.2014 Del på Facebook Svart 26.April.2014 Toppen er enkel å ta av. Og toppakning kan brukes om igjen, bare glød den med en propanbrenner så er den klar til bruk igjen. Så plukk den av, stak den ren for all rust og sjekk at den ikke har sprukket mellom ventilene pga varmgang. Dette er det svake punktet til disse toppene, og hovedgrunnen til at toppen bør av med jevne mellomrom for rengjøring... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.