Jump to content

Yanmar 4LH DTE, får maks 2000 omdr., kan turbo være årsaken?

Pål`ern

Recommended Posts

Båten min har en Yanmar 4LH DTE ( 165hk ) I dag ble båten sjøsatt. Som alltid startet den med en gang. Jeg lot den gå en god stund før jeg begynte å kjøre. Når jeg hadde fått opp temperaturen på motoren ga jeg mer gass. Når jeg da kom litt over 2000 omdreininger mistet jeg kraften, og det begynte å ryke svart. Når jeg tok turtallet ned igjen var alt normalt og rykinga ga seg. Prøvde dette tre ganger, og det samme skjedde hver gang. Sitter med en følelse av at motoren ikke får luft når jeg gir på.

Kan godt høres ut som turbo. Med stoppet motor, stikk fingeren inn i luftinntaket på turboen og kjenn om turbinen roterer lett rundt og ikke slarker mye. Litt slark er helt normalt men turbinen skal ikke kunne berøre huset og den skal spinne lett rundt.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Synes du skal sjekke ut tipset til SveinHa først.

Hvis motoren gikk fint før opplag er det lite sannsynlig at luft eller dieselfilter har blitt tett i løpet av vinteren.

Har opplevd at denne motoren slakker på turtallet ved tette diesel filtre som Chifengineer skriver, men da får den for lite diesel og ryker ikke.

Symptomene du beskriver tyder på for mye diesel i forhold til luftmengde, Turboen er en klar kandidat.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...