Pål`ern Startet 25.April.2014 Del på Facebook Startet 25.April.2014 Båten min har en Yanmar 4LH DTE ( 165hk ) I dag ble båten sjøsatt. Som alltid startet den med en gang. Jeg lot den gå en god stund før jeg begynte å kjøre. Når jeg hadde fått opp temperaturen på motoren ga jeg mer gass. Når jeg da kom litt over 2000 omdreininger mistet jeg kraften, og det begynte å ryke svart. Når jeg tok turtallet ned igjen var alt normalt og rykinga ga seg. Prøvde dette tre ganger, og det samme skjedde hver gang. Sitter med en følelse av at motoren ikke får luft når jeg gir på. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 25.April.2014 Del på Facebook Svart 25.April.2014 Kan godt høres ut som turbo. Med stoppet motor, stikk fingeren inn i luftinntaket på turboen og kjenn om turbinen roterer lett rundt og ikke slarker mye. Litt slark er helt normalt men turbinen skal ikke kunne berøre huset og den skal spinne lett rundt. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 25.April.2014 Del på Facebook Svart 25.April.2014 Sjekk om det er møkkete luftfilter og. Er det nesten tett vil det ryke svart på høyt turtall. På lavere turtall kan det og ryke da. Men ville nå sjekke filter først ja. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
ivar Svart 25.April.2014 Del på Facebook Svart 25.April.2014 høres ut som noe en kompis opplevde (på en 2.8 Mercruiser) , tror det var wastegaten som hadde satt seg litt Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Pål`ern Svart 25.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.April.2014 Sorry for min uvitenhet, men "wastegaten" Hva er det ? Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 25.April.2014 Del på Facebook Svart 25.April.2014 Ved varm motor kan du ruse motoren godt i fri og se om turboen løsner. Ikke wastegate på denne så vidt jeg husker. Typisk problem at turboer setter seg etter opplag. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 25.April.2014 Del på Facebook Svart 25.April.2014 Disse motorene slakker på turtallet om dieselfilteret er tett. Er vel ingen andre alarmer som indikerer dette. Jo tettere filter jo mindre turtall får du. Sjekk dette også. Sitér dette innlegget Link to post
Johannes Svart 25.April.2014 Del på Facebook Svart 25.April.2014 Synes du skal sjekke ut tipset til SveinHa først. Hvis motoren gikk fint før opplag er det lite sannsynlig at luft eller dieselfilter har blitt tett i løpet av vinteren. Har opplevd at denne motoren slakker på turtallet ved tette diesel filtre som Chifengineer skriver, men da får den for lite diesel og ryker ikke. Symptomene du beskriver tyder på for mye diesel i forhold til luftmengde, Turboen er en klar kandidat. Sitér dette innlegget Link to post
Pål`ern Svart 27.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.April.2014 Tok av luftfilteret, og kjente på turbinen. Den gikk lett rundt og virket fin. Det så også forholdsvis rein ut der. Tok da en tur, og alt er i skjønneste orden. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.