John_Kr Startet 25.April.2014 Del på Facebook Startet 25.April.2014 Hei Har solgt min VHF, har fylt ut papirene til Telenor... Vil mitt kallesignal følge meg som person eller følger radioen ved salg? Jeg har også bestilt ny VHF, regner med at leverandøren fyller inn de nødvendig informasjon til Telenor... Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Sjeldenutpå Svart 25.April.2014 Del på Facebook Svart 25.April.2014 (redigert) Du er "bare" godkjent operatør. Lisens og kallesignal følge radiostasjonen, altså båten. Slik eg har oppfattet det då... Red: skjønte nå at du har solgt vhf og ikkje båt. Då registrerer du ny vhf på samme radiostasjon som du betaler lisens på anntar eg. Du kan vel kanskje ha fleire vhf på samme lisens og mmsi og vil eg tru. Redigert 25.April.2014 av Sæbø (see edit history) Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Knude Svart 25.April.2014 Del på Facebook Svart 25.April.2014 Kallesignalet hører til konsesjonen som du har på fartøyet. Ikke selve apparatet. Ny eier må da legge inn mmsi nr. i den som du har solgt.(Mulig at han må ha en kode i fra produsent av VHF. avhengig av type. Han får nytt kallesignal av Telenor. Du beholder ditt kallesignal og må legge inn ditt gamle mmsi nr. i din nye vhf Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
John_Kr Svart 26.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.April.2014 God morgen Jeg solgte båten inklusiv VHF radio... Jeg har fylt ut disse papirene til Telenor med selger og kjøper, skal få disse scannet til pdf format og få dette sendt over til Telenor. Ny båt og ny radio er ennå ikke mottatt, regner med at Leverandør ordner disse papirene. Da oppfatter jeg at jeg beholder gammelt kallesignal og MMSI nr. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Hulda Svart 26.April.2014 Del på Facebook Svart 26.April.2014 Den gangen jeg solgte min forrige båt, forsvant kallesignalet sammen med båten. Nåværende båt har samme kallesignal som registreringsnummer i NOR. Registreringsnummeret 'kan ikke endres', del av skroget på båten. Jeg oppfatter det slik at kallesignal følger båten om eieren skifter. Bare å spørre Telenor. Sitér dette innlegget Link to post
Vidar B Svart 26.April.2014 Del på Facebook Svart 26.April.2014 (redigert) Kjøpte en brukt VHF for en stund siden. Telenor overførte MMSI til meg som ny eier og la inn nye data på min båt på lisensen. Jeg har da nytt MMSI nummer, men samme kallesignal som før dvs: båtens navn. Redigert 26.April.2014 av Vidar B (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
LM 9725 Svart 26.April.2014 Del på Facebook Svart 26.April.2014 (redigert) Hovedregel, kallesignal og MMSI følger lisens å ha radiostasjon som følger båten. For kallesignal utstedt av NIS/NOR (sjøfartsdirektoratet), type LG##, LK## og LM##, er det intet unntak. For kallesignal utstedt av Telenor, type LF## (for fiskefartøy/yrkesfartøy), LL##, LA##, LN##, LD##, LJ## og LE##, kan man søke om å få beholde MMSI/kallesignal og overføre det til lisens på nytt fartøy, på samme prinsipp som portering av telefonnummer. Men hvis ingen beskjed blir gitt til telenor ved salg av båt med vhf-lisens vil kallesignal og MMSI følge båt. EDIT: Link: http://www.maritimradio.no/om-oss/faq-oftestilte-sporsmal/ Siste punkt under lisens Redigert 26.April.2014 av LM 9725 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 26.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.April.2014 Takk for en god forklaring, tar dette med Telenor. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Popeye70 Svart 26.April.2014 Del på Facebook Svart 26.April.2014 (redigert) Fikk nettopp lisensen på VHFen i båten min. Beholdt kallesignal og MMSI fra forrige båteier. Edit: Bare for å bekrefte det LM skrev... Redigert 26.April.2014 av Popeye70 (see edit history) Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
arkmarin Svart 27.April.2014 Del på Facebook Svart 27.April.2014 MMSI nummeret kan vel betraktes som fartøyets "fødselsnummer". Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.