Jump to content

VHF - Følger VHF kallesignal ved salg ny eier?

John_Kr

Recommended Posts

Du er "bare" godkjent operatør. Lisens og kallesignal følge radiostasjonen, altså båten. Slik eg har oppfattet det då...

Red: skjønte nå at du har solgt vhf og ikkje båt. Då registrerer du ny vhf på samme radiostasjon som du betaler lisens på anntar eg. Du kan vel kanskje ha fleire vhf på samme lisens og mmsi og vil eg tru.

Redigert av Sæbø (see edit history)

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Kallesignalet hører til konsesjonen som du har på fartøyet. Ikke selve apparatet. Ny eier må da legge inn mmsi nr. i den som du har solgt.(Mulig at han må ha en kode i fra produsent av VHF. avhengig av type. Han får nytt kallesignal av Telenor.

Du beholder ditt kallesignal og må legge inn ditt gamle mmsi nr. i din nye vhf :yesnod:

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

God morgen

Jeg solgte båten inklusiv VHF radio...

Jeg har fylt ut disse papirene til Telenor med selger og kjøper, skal få disse scannet til pdf format og få dette sendt over til Telenor.

Ny båt og ny radio er ennå ikke mottatt, regner med at Leverandør ordner disse papirene.

Da oppfatter jeg at jeg beholder gammelt kallesignal og MMSI nr.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Hovedregel, kallesignal og MMSI følger lisens å ha radiostasjon som følger båten.

For kallesignal utstedt av NIS/NOR (sjøfartsdirektoratet), type LG##, LK## og LM##, er det intet unntak.

For kallesignal utstedt av Telenor, type LF## (for fiskefartøy/yrkesfartøy), LL##, LA##, LN##, LD##, LJ## og LE##, kan man søke om å få beholde MMSI/kallesignal og overføre det til lisens på nytt fartøy, på samme prinsipp som portering av telefonnummer. Men hvis ingen beskjed blir gitt til telenor ved salg av båt med vhf-lisens vil kallesignal og MMSI følge båt.

EDIT:

Link: http://www.maritimradio.no/om-oss/faq-oftestilte-sporsmal/

Siste punkt under lisens

Redigert av LM 9725 (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...